این بار؛ تلاش احمدی نژاد برای مهندسی انتخابات

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» نام مدودف هم اضافه و حذف شد

هم‌زمان با نزدیک شدن به زمان انتخابات ریاست‌جمهوری، تکاپوی گروه‌های اصول‌گرا برای معرفی کاندیدا نیز بیشتر شده است. پس از اینکه محسن رضایی اعلام کرد در انتخابات شرکت خواهد کرد و شایعاتی نیز درباره حضور افرادی چون علی‌اکبر ولایتی، سعید جلیلی، محمدباقر قالیباف و کامران باقری لنکرانی منتشر شد، حالا رسانه‌های نزدیک به دولت تلاش می‌کنند نام اسفندیار رحیم‌مشایی را نیز به عنوان کاندیدایی بالقوه با شانس بالا مطرح کنند.

هم‌زمان محمود احمدی‌نژاد استاندار خراسان رضوی را از سمت خود برکنار کرد تا وی یازدهمین مدیر برکنار شده ماه‌های اخیر باشد. رسانه‌های اصول‌گرا این برکناری‌ها و انتصاب استانداران جدید را دارای اهداف انتخاباتی می‌دانند.

شبکه ایران ـ– سایت وابسته به موسسه دولتی ایران ـ– با انتشار یک نظرسنجی، خبر از آن داده که اسفندیار رحیم‌مشایی، نخستین گزینه مورد حمایت مردم برای انتخابات آتی ریاست‌جمهوری است. شبکه ایران مدعی شده این نظرسنجی توسط “یک مرکز مطالعات ملی” و در “مناطق ۲۲ گانه تهران” انجام شده است. این سایت چند ساعت پس از انتشار این خبر، آن را از خروجی خود حذف کرد.

در این نظرسنجی نام دوازده نفر از کاندیداهای احتمالی انتخابات ریاست‌جمهوری مطرح شده بود. علاوه بر رحیم‌مشایی، نام سیدمحمد خاتمی، محمدرضا عارف، علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی، محمدباقر قالیباف، منوچهر متکی، علی لاریجانی، محسن رضایی و غلام‌علی حدادعادل نیز در این لیست دیده می‌شد. آن‌گونه که شبکه ایران نوشته بود ۵.۳۵ شرکت کنندگان در این نظرسنجی به رحیم‌مشایی رای داده‌اند. سیدمحمد خاتمی بیست و یک و محمدباقر قالیباف هجده درصد آرای شرکت کنندگان در این نظرسنجی را به خود اختصاص داده‌اند.

نام اسفندیار رحیم‌مشایی در حالی در این نظرسنجی مطرح شده که بسیاری از کارشناسان سیاسی معتقدند در صورت قصد او برای حضور در انتخابات، شورای نگهبان صلاحیت‌اش را تایید نخواهد کرد. با این وجود برخی رسانه‌های نزدیک به محمود احمدی‌نژاد تلاش می‌کنند تا نام وی را به عنوان یکی از کاندیداهای صاحب شانس برای انتخابات، مطرح کنند. پیش از این نیز اصول‌گرایان بارها هشدار داده بودند که احمدی‌نژاد و اطرافیانش در تلاش اند تا روشی مانند “پوتین ـ– مدودوف” را در ایران اجرا کنند و با انتخاب رحیم‌مشایی به مقام ریاست‌جمهوری، بار دیگر احمد‌ی‌نژاد و یارانش را در راس قوه اجرایی تثبیت کنند. شبکه ایران پیش از این نیز با انتشار برخی “نظرسنجی‌های منتشر نشده مراکز رسمی” خبر از آن داده بود که رحیم مشایی، محبوب‌ترین چهره سیاسی تهران است. این سایت ماه گذشته نیز مدعی شده بود که تفکر محمود احمدی نژاد و نزدیکان و همفکران او در میان مردم تثبیت شده و ۵۷ درصد مردم به نامزد مورد حمایت او در انتخابات دور بعدی، رای خواهند داد.

پیش از این رسانه‌ها گزارشی از سخنان رحیم مشایی منتشر کرده بودند که وی در آن حضور خود در انتخابات را به پیشنهاد محمود احمدی‌نژاد منتسب کرده بود: “مدیریت این کار در دستان آقای احمدی‌نژاد است، اگر او بگوید بیا می‌آیم و اگر بگوید نیا نمی‌آیم، من دلایل مخالفت خود را در خصوص حضوردر انتخابات به ایشان گفتم و ایشان هم دلایل خود را گفتند و من قانع شدم. احمدی‌نژاد شهر به شهر خواهد رفت و خواهد گفت که اگر می‌خواهید برنامه من (احمدی‌نژاد) ادامه پیدا کند، به فلانی (مشایی)رای بدهید و این امر هم کاملاً قانونی است و ربطی به امکانات دولتی هم ندارد. برنامه‌های دولت هم بر روی مردم بی‌تاثیر نبوده است”.

اصول گرایان از مشایی و برخی دیگر از اطرافیان احمدی نژاد با عنوان جریان انحرافی یاد می کنند. آن ها معتقدند که این جریان در بسیاری از مشکلات کشور سهیم است و بارها از سوی اصول گرایان به دست داشتن در فساد مالی متهم شده. از آن جمله می توان به پرونده اختلاس سه هزار میلیارد تومانی اشاره کرد که در آن چندین بار نام مشایی نیز مطرح شد.

در همین حال محمود احمدی‌نژاد اقدام به برکناری استاندار خراسان رضوی از مقام خود کرده است. محمود صلاحی پس از استانداران استان‌های قم، خراسان شمالی، همدان، سیستان و بلوچستان، گیلان، کهکیلویه و بویر احمد، اردبیل٬ بوشهر٬ البرز و ایلام یازدهمین استانداری است که در ماه‌های گذشته از مقام خود برکنار شده است. خبر آن‌لاین، نزدیک به علی لاریجانی، در این زمینه نوشته است: “استاندار جدیدی که تا پایان دوره مسئولیتش کمتر از ۸ ماه فرصت دارد فقط به دو دلیل می‌تواند منصوب شود. این چند ماه باید بدون قول جدید بگذرد و فشاری به استاندار که پیگیری وعده‌ها، تلفن دفترش را آرام نمی‌کند نیاید چرا که این‌ها را استاندار قبلی گفته! یا اینکه دیگر کفگیر به ته دیگ خورده و دیگر هیچ خبری نیست. این دو مورد کافی است که استان چند ماهی تعطیل شود و ادارات و نهاد‌ها به تعطیلات و وقت گذرانی تا یک سال دیگر بپردازند تا مگر در بودجه سال ۹۲ وضعیت بهتری داشته و بیشتر سر کار باشند. در کنار این دو حدس بعضی هم می‌گویند دولت دارد خودش را برای برگزاری انتخابات آماده می‌کند؛ بعضی دیگر هم شاید بگویند این استانداران فقط برای ۹ آینده منصوب نشده اند و در اصل استانداران دولت یازدهم هستند”.

 سایت اصول‌گرای نامه نیوز در این زمینه نوشته است که این برکناری‌ها اهداف انتخاباتی دارد: “برخی می‌گویند استیضاح وزیر کشور ازسوی نمایندگان حامی دولت یا به قولی وکیل الدوله‌ها پیگیری می‌شود و هدف آن، ادامه تحولات در سطح کلان در وزارت کشور است که این بار نه از طریق جابجایی و برکناری، بلکه از کانال ابزارهای قانونی مجلس شورای اسلامی دنبال می‌شود. در واقع برخی معتقدند نمایندگان حامی دولت با استفاده از اهرم‌های قانونی مجلس، سعی در کنار گذاشتن وزیر کشور دولت احمدی نژاد آن هم در آستانه انتخابات ریاست جمهوری دارند تا بتوانند موج تغییرات در ساختار اجرایی انتخابات را این بار در سطحی کلان‌تر و با حذف وزیر کشور سابق از این ساختار دنبال کنند. ازسوی دیگر برخی تحولات گسترده در استانداری‌ها و زیرمجموعه‌های وزارت کشور را نیز همچون داستان استیضاح وزیر کشور، حاوی اهداف آینده‌نگر انتخاباتی ارزیابی می‌کنند. استانداری‌ها به عنوان دستگاه‌های زیرمجموعه وزارت کشور، نقشی اساسی و محوری در برگزاری انتخابات ایفا می‌کنند و به نوعی بخشی از روند اجرایی برگزاری انتخابات محسوب می‌شوند. عده‌ای معتقدند بخش مهمی از تحولات استانداری‌ها و جابجایی‌های گسترده استانداران، با هدف آماده‌سازی شرایط برای برگزاری انتخابات به نحو دلخواه دولت صورت می‌گیرد”.