توافق اولیه با ایران کامل نیست

نویسنده

» گزارش رویترز از دیدار وندی شرمن و نمایندگان کنگره

پاتریشیا زنگلر

وندی شرمن معاون وزارت خارجه آمریکا و مذاکره‌کننده این کشور در گفت‌وگوهای هسته‌ای برای توضیح در مورد توافق هسته‌ای با ایران در کمیته روابط خارجی مجلس سنا حاضر شد.

در این نشست که به ریاست رابرت منندز رئیس دموکرات این کمیته برگزار می‌شود، دیوید کوهن معاون ضدتروریسم وزارت خزانه‌ داری آمریکا نیز حضور دارد.

منندز در این نشست گفت در صورتی که توافق نهایی همچنان توان ایران را برای آستانه هسته‌ای حفظ کند، او از آن توافق حمایت نمی‌کند. وی تاکید کرد که ایران در پایان این مذاکرات نباید یک کشور در آستانه تسلیحاتی شدن باشد.

شرمن در ابتدای این نشست گفت: “ما و کنگره هدفی مشترک داریم و آن هم جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی است. ما سخت‌ترین تحریم‌ها که هیچ‌گاه علیه هیچ کشور دیگری اعمال نشده بود، را علیه ایران اعمال کردیم من به شما اطمینان می‌دهم که اکنون بیش از چند هفته قبل به این هدف نزدیک شده‌ایم.”

وی افزود: “همانطور که رئیس‌جمهور گفت، ما توانسته‌ایم برای اولین بار در حدود یک دهه برنامه هسته‌ای ایران را متوقف کنیم و در بخش‌هایی آن را به عقب برانیم.”

شرمن ادامه داد: “صراحتا بگویم طرح اقدام مشترک برای آن طراحی شده بود که فضای کافی را برای مذاکره و رسیدن به یک راهکار جامع ایجاد کند.”

معاون وزیر خارجه آمریکا که توافق ژنو را یک “گام اول مهم” توصیف کرد، گفت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تائید کرده است که ایران تاکنون تعهدات خود را بر اساس طرح اقدام مشترک انجام داده است.

وی یک بار دیگر تصریح کرد: “این مذاکرات بر اساس اعتماد نیست، بلکه هر راهکار جامعی بر اساس اقدامات قابل‌ راستی‌آزمایی خواهد بود که ما و جامعه بین‌الملل را مطمئن سازد که ایران به دنبال سلاح اتمی نیست و به آن دست نمی‌یابد.”

معاون وزیر خارجه آمریکا در مورد اقدامات راستی‌آزمایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر اساس توافق ژنو گفت: “آژانس کارکنان خود را برای نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران دو برابر خواهد کرد و شعبه خواهد داشت. دسترسی روزانه به نطنز و فردو وجود خواهد داشت. دسترسی ماهانه به اراک خواهد بود. نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران بی‌سابقه خواهد بود.”

 شرمن با بیان اینکه در دیدار روز ۸ فوریه نمایندگان آژانس و ایران بحث ابعاد نظامی احتمالی و موضوع پارچین هم مطرح می‌شود، افزود: “من از ایران می‌خواهم که طی ۶ ماه آینده و در حالی که مذاکرات در جریان است، به این موضوع بپردازد.”

وی در مورد برنامه‌های موشکی ایران هم گفت بحث موشک‌های بالستیک ایران هم از مواردی است که باید در توافق نهایی به آن پرداخته شود.

شرمن در این باره که چرا در طرح اقدام مشترک همه این موارد پیش بینی نشده، گفت: “صراحتا بگویم، اگر می‌توانستیم به آن توافقی که شما می‌خواهید برسیم، این کار را می‌کردیم. اما این غیرممکن بود که در یک دوره کوتاه به چنین توافقی دست یابیم. اما در توافق جامع همه نگرانی‌ها برطرف می‌شود. طرح اقدام مشترک تنها برای این بود که زمان بیشتری برای مذاکره به دست آید.”

منبع: رویترز، ۴ فوریه