همه بی صبرانه در انتظار پیشنهاد ایران

نویسنده

» گزارش اکو از مذاکرات ژنو

ایو بوردیون

تهران آماده ارائه پیشنهادات “جدی” به منظور لغو تحریم هاست.

کنفرانس ژنو که این هفته  برگزار خواهد شد، شاید آغاز عادی سازی روابط میان ایران و کشورهای غربی باشد. عادی شدن روابطی که پس از ۳۴ سال وقفه میان واشنگتن و تهران ازسر گرفته می شود.

تهران چه اطمینانی به نمایندگان ۱+۵ ارائه خواهد کرد؟ به نوشته وال استریت ژورنال و به نقل از یک دیپلمات سابق غربی که اخیراً با مقامات ایرانی در تماس بوده ولی نامش ذکر نشده، “مقامات ایرانی آماده اند تا در کنفرانس ژنو پیشنهادات جدی ای را مطرح سازند”. موضوع اصلی مذاکرات به مقدار اورانیوم ۲۳۵ غنی شده مربوط می شود که تهران می تواند از آن استفاده کند [برای تولید برق به اورانیوم ۲۳۵ که به میزان ۳ تا ۵ درصد غنی شده نیاز است، ولی در صورت غنی سازی تا ۹۰ درصد می تواند برای تولید بمب نیز مورد استفاده قرار گیرد].

براساس آخرین گزارش آژانس اتمی که در ماه اوت منتشر شد، ایران ۱۸۶ کیلوگرم اورانیوم غنی شده به میزان ۲۰ درصد دارد که وجود این میزان صرفاً برای تولید برق قابل درک نیست. برعکس این میزان اورانیوم می تواند زمینه خوبی برای غنی سازی تا حد ۹۰ درصد محسوب شود. به گفته تحلیلگران مختلف غربی، ایران می تواند طی شش تا چهارده هفته مقدار لازم اورانیوم ۲۳۵ را برای تولید یک یا حتی چند بمب به میزان ۹۰ درصد غنی کند. ولی ازسوی دیگر، حداقل یک سال زمان لازم است تا تجهیزات مورد نیاز تولید و چاشنی قابل اطمینان نصب شود.

جمهوری اسلامی در ازای ارائه پیشنهادی که بتواند غربی ها را در رابطه با ماهیت صلح آمیز برنامه اتمی ایران قانع کند، انتظار لغو سریع تحریم ها را دارد؛ تحریم های بین المللی اقتصاد این کشور را به شدت تحت فشار گذاشته و باعث شده بیش از ۵۰ درصد از صادرات نفتی آن که قبلاً در رده چهارم قرار داشت کاهش یابد؛ ارزش واحد پولی کشور که منجر به تورم افسارگسیخته گشته نیز بحران دیگری است که جمهوری اسلامی با آن دست به گریبان است.

گروه ۱+۵ همان پیشنهادی را در ژنو ارائه خواهد داد که ایران در آوریل سال گذشته در زمان مذاکرات قزاقستان رد کرد: توقف غنی سازی ۲۰ درصدی و انتقال ذخایر مواد شکافت پذیر به خارج از کشور. حکومت تهران از زمان انتخاب رییس جمهور حسن روحانی در ماه ژوئن و اظهارات رهبر علی خامنه ای، بسیار سازش پذیر ظاهر شده. رییس جمهور جدید این کشور در تاریخ ۲۷ سپتامبر در نیویورک با باراک اوباما مکالمه تلفنی انجام داد و این رویدادی بود که از سال ۱۹۷۹ بی سابقه بوده، ولی به شکلی کنایه آمیز ازسوی رهبر انقلاب مورد انتقاد قرار گرفت.

مسایل دیگری نیز در ژنو مطرح خواهند شد: تعداد سانتریفوژهای ایران [تعداد سانتریفوژهای نسل اول ۱۵۰۰۰ و تعداد سانتریفوژهای مدرن تر ۱۰۰۰ فقره برآورد می شوند] و امکان کنترل ناگهانی و سرزده، به ویژه در رابطه با مرکز پارچین، نطنز، و فوردو [که ۸۰ متر زیر زمین قرار دارد]. واشنگتن همچنین با دعوت از تهران برای شرکت در کنفرانس دیگری با موضوع درگیری های سوریه، درواقع ایران را به عنوان یک قدرت منطقه ای درنظر گرفته است. ولی تهران روز گذشته شرایطی را که به این دعوت مربوط می شد رد کرد.  

منبع: اکو، ۱۰ اکتبر