هشدار نسبت به مذاکره با ایران

نویسنده

» گزارش صدای آمریکا از سخنان هیلاری کلینتون

هیلاری کلینتون وزیرخارجه سابق آمریکا می‌گوید هنوز خیلی زود است که بتوانیم بفهمیم رفتار تازه ایران در مورد مسئله هسته‌ای، که سال‌ها مورد مناقشه غرب با این کشور بوده، به نتیجه می‌رسد یا خیر.

زمانی که بسیاری از مذاکرات ایران و گروه 1+5 صورت می گرفت، کلینتون وزیرخارجه آمریکا بود. آن مذاکرات شکست خورد و منجر به تحریم‌های سنگین‌تر بین‌المللی علیه اقتصاد ایران شد.

اما از زمانی که او مقامش را ترک کرده اتفاقات زیادی افتاده است. از جمله انتخاب حسن روحانی و سخنان آشتی جویانه وی در سازمان ملل. وزیر خارجه او با 1+5 دیدار و خودش نیز با باراک اوباما تلفنی صحبت کرده است.

اما کلینتون گفت هنوز از این رفتارهای دیپلماتیک قانع نشده که سیاست ایران به شکل واقعی تغییر کرده باشد. وی گفت این ممکن است در دور بعدی مذاکرات در ژنو مشخص شود.

وی عنوان کرد: “هفته آینده در ژنو، خیلی مایل هستم ایرانی‌ها طوری رفتار کنند که نتیجه هم برای آنها راضی‌کننده باشد هم برای ما قابل قبول؛ فکر می‌کنم فعلا اصلا نمی‌توانیم از این موضوع اطمینان داشته باشیم.”

کلینتون گفت، ایران باید واکنش‌های روشنی به پیشنهادهای سازمان ملل برای مطمئن کردن جامعه بین‌المللی در مورد برنامه هسته‌ای این کشور، که می‌تواند به کاهش تحریم‌ها بینجامد، بدهد.

او همچنین از نیاز برای تقویت نظامی مخالفان میانه‌روی سوریه حرف زد. وی گفت رهبران مخالفان نمی‌توانند بدون توانایی نظامی اعتباری داشته باشند. او همچنین از تلاش‌ برای از بین بردن سلاح‌های شیمیایی سوریه استقبال کرد و گفت این باید به عنوان اولین قدم برای رسیدن به ثبات سیاسی در جنگ داخلی سوریه مورد استفاده قرار گیرد.

کلینتون برای دریافت جایزه چتهم هاوس در لندن بسر می‌برد. او این جایزه را به خاطر کمک به دیپلماسی و تلاش‌هایش برای برابری جنسی دریافت می‌کند. او در برنامه زنان سعودی برای اعتراض به ممنوعیت رانندگی برای زنان حمایت کرد. وی ممنوعیت رانندگی برای زنان در این پادشاهی را بسیار غیرمنطقی خواند.

منبع: صدای آمریکا - 9 اکتبر 2013