قرار میلیاردی احمدی نژاد و چاوز

نویسنده

ahmadichausgmb.jpg

کوروش سلیمی

رئیس جمهوری ونزوئلا خبر داد تهران و کاراکاس برای حمایت از سرمایه گذاری در کشورهای ضدامپریالیستی تا آخر ماه ژانویه صندوق راهبردی با سرمایه اولیه دو میلیارد دلاری ایجاد می کنند.

هوگو چاوز پس از دیدار با احمدی نژاد اعلام کرد؛ کشورهای ایران و ونزوئلا به علت مازاد عرضه نفت در بازارهای جهانی خواستار کاهش تولید اوپک هستند. وی اظهار داشت، ایران و ونزوئلا توافق کردند که تلاش های مشترک خود را برای همراه ساختن اعضای اوپک و تولیدکنندگان غیرعضو اوپک برای حمایت از قیمت نفت و جلوگیری از کاهش آن به کار گیرند.

کارگزاران در سرمقاله دوشنبه خود این سئوال را مطرح کرده که آیا رییس جمهور می تواند قراردادهایی غیرمتعارف که احتمال دردسرسازی آنها وجود دارد منعقد کند؟ یک فرض این است که این صندوق هرگز تاسیس نخواهد شد و پولی نیز از سوی ایران در آن ریخته نمی شود که در این صورت چه الزامی به اعلام این خبر وجود دارد و چه کمکی به ایران می کند. چرا باید برای چیزی که امکان تحقق آن وجود ندارد هزینه بپردازیم و امیدهایی را در میان کشورهای ضدامپریالیست ـ که معلوم نیست کدام کشورها با چه ویژگی ها و در کدام مناطق جغرافیایی قرار دارند ـ ایجاد کنیم که بعدها به بد عهدی متهم شویم.

به نوشته این روزنامه، یک فرض نیز آن است که رئیس جمهور ایران با جمع بندی همه جانبه به این نتیجه رسیده است که تاسیس این صندوق و واریز یک میلیارد دلار به حساب آن فایده دارد و قطعا باید شروع به کار کند. در این صورت آیا عقد این قرارداد نیاز به مجوز مجلس قانونگذاری ندارد؟ در حالی که مطابق قانون های موجود عقد قراردادهای خارجی که رقم آن نزدیک به 20 میلیون دلار است باید با مجوز مجلس باشد آیا عقد قرارداد یک میلیارد دلاری بدون اجازه مجلس ممکن است؟