مواد مخدر جدید در بازار ایران

نویسنده

kelarkvacristalb.jpg

مریم دستگیر

مدیرکل مبارزه با مواد مخدرنیروی انتظامی ازاستفاده برخی مواد جدید توسط جوانان خبرداده است. به گفته او “کرک” و”کریستال” دوماده مخدری هستند که توسط جوانان مورد استفاده قرار می گیرد. مواد یاد شده از نظر صدمه زایی، از هرویین نیز خطرناک تر هستند.

نیروی انتظامی اعلام کرده است که میزان کشفیات مواد مخدر و مشروبات الکلی طی هفت ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 70 درصد افزایش یافته‌ و عمده تلاش این نیرو بر شناسایی باندهای سازمان یافته فساد متمرکز شد ه ‌است.

حمید رضا حسن آبادی که خبرگزاری مهر گفته است که مبارزه با “کراک”، “کریستال” و” هرویین” اولویت های نیروی انتظامی را به خود اختصاص می دهد. این درحالی است که با توجه به شکل این مواد وقابلیت فشرده بودن آنها، عملا امکان کشف و کنترل ان بسیار دشوار تراز مواد مخدر دیگر است.

به علاوه قرص‌های اکستازی و روانگردان‌های کشف شده که هم اکنون نگرانی بسیاری ازخانواده ها را موجب شده است، اغلب از اروپا، ترکیه و بنادر جنوبی و آمپول‌های مرفین از کشور پاکستان وارد کشور می‌شوند. به گفته مسئولین حوزه مواد مخدر هم اکنون بیش از یکهزار نوع قرص‌ اکستازی صنعتی و توهم‌زا که انسان را از حالت طبیعی خارج می‌کند، در کشور وجود دارد. ابعاد این مساله آنچنان بزرگ است که حتی با وجود مشکلاتی که درزمینه کشف این مواد وجود دارد تنها درنیمه اول سال جاری ، 337 هزار و 483 آمپول مرفین و 300 هزار و 334 عدد انواع قرص‌های روانگردان و اکستازی از قاچاقچیان کشف شده است.

علی هاشمی رییس ستاد مبارزه با مواد مخدر پیش ازاین اعلام کرده بود که تعداد مبتلایان به مواد مخدر در کشور دومیلیون نفر است. از نظر کارشناسان با رقم های واقعی فاصله بسیاری دارد. طبق امارهای ارائه شده توسط مسئولین مرتبط با مواد مخدر، سن اعتیاد درایران بین 29 تا 39 سال است.

صرصامی مشاور علی هاشمی گفته است که برای پیشگیری از گسترش مواد مخدر “قراراست به زودی زمینه اطلاع‌رسانی پیرامون موادمخدر برای 15 میلیون نفر دانش‌آموز از طریق آموزش و پرورش با تهیه جزوه‌های آموزشی فراهم خواهد بیاید.

کارشناسان دولتی می گویند برخورداری از مرزی با بیش از 900 کیلومتر با افغانستان عملا کنترل مواد مخدر را درک غیرممکن کرده است. این در حالی است که طی سالهای گذشته به دلیل ارزان تر شدن برخی مواد مخدر مانند هرویین وتریاک، عملا سطح قوت مصرف افزایش چشمگیری پیدا کرده است.