آیت الله نورمفیدی در نوبت تعویض؟

نویسنده

ayatollalhnormofidi.jpg

صدور اطلاعیه ای توسط سید محسن طاهری فرزند آیت الله طاهری (یکی از دو نماینده مردم استان گلستان ‏در مجلس خبرگان رهبری) علیه آیت الله نورمفیدی، فضای متشنجی را در شهر گرگان و استان گلستان به ‏وجود آورده است. کاظم نورمفیدی، از انگشت شمار امامان جمعه وابسته به جناح “چپ مذهبی” جمهوری ‏اسلامی ایران است که برخلاف سایر همفکران خود که پس از فوت ایت الله خمینی به تدریج عوض شده اند، ‏هنوز تغییر نکرده است.‏

سید محسن طاهری برادر سید علی راه یافته مجلس هشتم، مسئول مدرسه علمیه امام صادق (ع) گرگان است. ‏وی دراطلاعیه خود تاکید کرده که آیت الله کاظم نورمفیدی مسئول نابسامانی های استان گلستان است. قبل از ‏صدور این اطلاعیه مسوول انصار حزب الله در جلسه احمدی نژاد با روحانیون منطقه از آیت الله نورمفیدی ‏انتقاد شدیدی کرده بود. ناظران سیاسی منطقه معتقدند این اطلاعیه نتیجه سکوت رییس جمهور در آن جلسه ‏است.‏

دراین اطلاعیه که درنشریه های محلی استان گلستان مانند سلیم ، ستاره گلستان و… منتشر ومورد نقد ‏وبررسی قرار گرفته از جمله آمده است: “مافیای قدرت و ثروت وحامیان ابتذال و وهابیت باید بدانند که ‏دوران سکوت وقعود حسنی سپری گشته و زمان فریاد و قیام حسینی فرا رسیده است.“‏

در بخش دیگری از این اطلاعیه طاهری با ساده لوح خواندن آیت الله منتظری می نویسد: “زد و بندهای پشت ‏پرده و احداث کارخانجات و موسسات اقتصادی، حمایت صاحبان قدرت وثروت از شیخ ساده لوح منتظری ‏معزول و ارتباط با مهدی هاشمی معدوم، حمایت آنان از جریان افراطی موسوم به اصلاح طلبی و امثال ‏آقاجری ها، حمایت پشت پرده و همه جانبه همین صاحبان قدرت و ثروت از وهابیت و روی کار آوردن ‏برخی مروجین این مذهب جعلی که باعث جریحه دار شدن دل های علمای بزرگ شیعه و سنی در استان شده ‏است”. ‏

طاهری دربخش دیگری از اطلاعیه خود با انتقاد از عاملین انحراف به عنوان نماد وحدت استان گلستان می ‏نویسد: “بسیار جای تاسف است که می شنویم همان کسانی که به طور مستقیم و غیر مستقیم در این اتفاقات و ‏انحرافات دست داشته اند، به عنوان عامل اصلی وحدت در استان معرفی می شوند.“‏

‏ طاهری سپس در بخش دیگری از اطلاعیه خود با متهم ساختن نوری زاد و مولوی گرگیج از روحانیون اهل ‏سنت وترکمن می نویسد: “آیا باز گذاشتن میدان برای مروجین وهابیت همچون آخوند نورزاد ومولوی گرگیج ‏بی سواد می تواند وحدت بخش باشد!؟ هرگز. بلکه عوامل وحدت در استان کسانی بوده اند که سه دهه خون دل ‏خوردند و به خاطر جلوگیری از تضعیف نظام، سکوت کردند و نیروهای ارزشی را از اقدامات تند وتنش زا ‏منع کردند: فمنهم من قضی نحبه ومنهم من ینتظر”. ‏

طاهری سپس با خطاب قراردادن نماینده ولی فقیه در استان گلستان می گوید: “متاسفانه انتساب این افراد به ‏مقام عظیم الشان ولایت فقیه بهانه ای به دست افراد سست عنصر داده وسکوت مرگ باری براستان حاکم ‏نموده است غافل از اینکه یقینا مقام منیع ولایت از این گونه افراد و اعمال ناپسندشان بیزار است ولی تا مردم ‏آگاه نشوند و تمهیداتی فراهم نشود، انتظار هر اقدامی از ناحیه آن مقام منیع، انتظاری بیجاست. گرچه نشانه ‏های امیدوار کننده ای در این زمینه مشاهده شده است”. ‏

طاهری در اطلاعیه خود همچنین به سه دهه غارت و چپاول در استان گلستان اشاره می کند و می نویسد: ‏‏”دیگر زمان آن فرارسیده است که استان ما خانه تکانی داشته باشد. سه دهه انحراف و چپاول و دورویی و ‏فریب برای ما کافی است”. ‏

در برابراین اطلاعیه نشریه هفتگی سلیم با انتشار مقاله ای تحت عنوان “پایان قعود حسنی و آغاز قیام ‏حسینی” به تبار شناسی خاندان طاهری در ورود به عرصه قیام حسینی در طول یک صد سال اخیر براساس ‏منابعی چون «از آستارا تا استارآباد» اثردکتر ستوده (ج 5 و6 )« مخابرات استرآباد» اثر وکیل الدوله ‏مقصودلو و «انقلاب مشروطه» اثر اسدالله معطوفی پرداخته و آورده است: “ارتباط گسترده طاهری ها با ‏قاجارها باعث شد تا طرفین در بحرانی ترین دوران از یکدیگر حمایت کنند، چنانچه به هنگام ورود محمد علی ‏شاه، جد بزرگ طاهری ها یعنی سید طاهر مجتهد که نام خانوادگی طاهری برگرفته از نام اوست به حمایت از ‏شاه معزول برخاست و به استقبال وی در عمارت آقا محمد خانی شهر استراباد رفت. همه این همراهی ‏درشرایطی بود که بالاخره محمد علی شاه مجلس را به توپ بست، علاوه برآن یکی از طاهری ها دردفاع از ‏محمد علی شاه کشته شد.” ‏

در ادامه تبارشناسی نشریه سلیم آمده است که‎ ‎‏”در دوره های از عصر پهلوی هم آنان شاید تقیه را ‏‏(درخوشبینانه ترین تعبیر) برقیام ترجیح دادند که البته این موضوع جای بحث بیشتری دارد”. این تبار شناسی ‏البته پیوستن “حبیب الله طاهری به نهضت امام خمینی در سال 57 را از نقاط درخشان زندگی آن فقیدسعید ” ‏می داند. ‏

‎ ‎اعتراض به نامه طاهری‎ ‎

در اعتراض به این نامه نشریه سلیم طی گزارشی نوشت که صدها نفر از شهروندان از جمله رزمندگان دفاع ‏مقدس، کشاورزان، علمای اهل سنت و… در بیت آیت الله نورمفیدی در گرگان اجتماع کردند.به نوشته این ‏نشریه،‎ ‎به هنگام تجمع درمنزل آیت الله نورمفیدی، پلا کاردهای متعددی از سوی اهل سنت و شیعه نصب شده ‏بود. دریکی ازپلاکاردهای مربوط به ترکمن ها تاکید شده بود که: “از مراجع قضایی خواستار مجازات وحدت ‏شکنان می باشیم”. ‏

در این اجتماع بایرام آخوند سلاق از روحانیون ترکمن اعلام کرد: “کسانی که جنگ گنبد را راه انداختند نه ‏ترکمن بودند نه فارس، نه شیعه ونه سنی.“‏

او به نمایندگی از از روحانیت اهل سنت نامه طاهری را محکوم کرد و گفت: “وحدت شیعه وسنی زبانزد ‏خاص وعام است که محصول عملکرد آیت الله نورمفیدی است.” وی افزود:” صدای این وحدت دراستان ‏اکنون درخارج نیز طنین انداز شده است”. در این اجتماع تقی ایزد از فرماندهان لشگر 25 کربلا در زمان ‏جنگ، حبیب الله قلیشلی رییس شورای شهر گرگان، نرگس رحمانی فعال درحوزه زنان وقلی تبار مداح دوران ‏دفاع مقدس هم در سخنانی نامه طاهری را محکوم کردند. در این مراسم آیت الله نورمفیدی گفت:‏‎ ‎‏”در سال ‏های اولیه خدمت امام رسیدم تا بگویم خسته شده ام و می خواهم به قم برگردم. امام با لبخندی گفت که درسنگر ‏نشستن هم ترکش هایی دارد.” ‏

این گزارش حاکی است که حزب اعتماد ملی در استان گلستان درواکنش به نامه سرگشاده سید محسن طاهری ‏فرزند آیت الله طاهری با انتشار بیانیه ای مسوول حوزه علمیه امام صادق را بی انصاف معرفی و در ‏محکومیت نامه اعلام کرده است:‏‎ ‎‏”مسوول حوزه علمیه امام صادق (ع) که بدون رعایت انصاف به تخریب ‏یاران و شاگردان امام امت و مقام معظم رهبری پرداخته، ظاهرا هدفی جز انحراف افکار عمومی وایجاد ‏تهمت وافترا دنبال نمی کند”. ‏