تلاش برای دور کردن خطر

نویسنده

» تحلیل لوپوئن از واکنش ها به حمله به سفارت

جمهوری اسلامی به دنبال یورش به سفارت بریتانیا در تهران، روز شنبه از کشورهای غربی خواست تا از ایجاد یک بحران دیپلماتیک شدید پرهیز کنند و خاطرنشان کرد که این یک مشکل کاملاً دوجانبه است.

درعین حال، دیپلمات های ایرانی اخراج شده از بریتانیا قهرمانانه توسط تظاهرکنندگانی که فریاد “مرگ بر انگلیس” سرمی دادند، در تهران مورد استقبال قرار گرفتند.

لندن پس از حمله به سفارت بریتانیا در تهران روز سه شنبه دستور تعطیلی سفارت ایران در بریتانیا و خروج تمامی دیپلمات های ایرانی را صادر کرد. لندن نیز سفارت خود را در پایتخت ایران تعطیل و تمامی پرسنل دیپلماتیک خود را از این کشور خارج کرد.

آلمان، فرانسه، ایتالیا و هلند نیز به نشانه همبستگی با لندن سفرای خود را از تهران فراخواندند.

رامین مهمان پرست، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، با تأسف دراین زمینه گفت: “دولت بریتانیا قصد دارد مشکلی را که میان تهران و لندن وجود دارد به دیگر کشورهای اروپایی بسط دهد. ولی طبیعتاً ما به کشورهای اروپایی گفتیم که روابط خود با جمهوری اسلامی را به مشکلاتی که میان ایران و انگلستان وجود دارد ارتباط ندهند.”

دیپلمات های ایرانی اخراج شده از بریتانیا توسط چند صد زن و مرد که به نظر می رسید اکثریت شان از شبه نظامیان بسیجی باشند، با دسته های گل در فرودگاه تهران مورد استقبال قرار گرفتند.

روز پنج شنبه کشورهای غربی تحریم های خود علیه ایران را شدت بخشیدند. اتحادیه اروپا یک گام دیگر به سوی تحریم نفت ایران برداشت. این اتحادیه همچنین نام ۱۸۰ شخصیت و شرکت را به لیست تحریم شدگان اضافه کرد. این تحریم ها شامل توقیف دارایی و عدم صدور ویزا می شود.

این رویداد بی شک حکومت تهران را بیش از گذشته در صحنه بین المللی منزوی خواهد کرد.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی بلافاصله از یورش نیروهای تندرو به سفارت بریتانیا عذرخواهی کرد، ولی برخی از افراط گرایان حکومت جمهوری اسلامی از این اقدام قدردانی کردند.

علی خامنه ای، شخصیت شماره یک جمهوری اسلامی، تاکنون در این زمینه سکوت اختیار کرده و این به خوبی نشان از عدم رضایت در میان سران مذهبی حکومت در رابطه با این بحران دارد.

با این حال، روز شنبه محمود احمدی نژاد گفت که ایران در برابر این فشارها تسلیم نخواهد شد. او گفت: “ما با تمام قوا براساس معیارها و ارزش های انقلاب اسلامی گام برخواهیم داشت، حتی اگر تمام جهان علیه ما بایستند.”

ازطرف دیگر، احمد خاتمی، از شخصیت های تندرو و یکی از چهار امام جمعه تعیین شده توسط رهبر انقلاب، دراین خصوص گفت: “من با هرگونه تهاجم و اشغال سفارتخانه ها در ایران مخالفم. حمله ای که توسط دانشجویان انجام شد، یک حس نا امنی برای دیپلمات های خارجی که در ایران در مأموریت بسر می برند ایجاد می کند.”

منبع: لو پوئن، ۳ دسامبر