حمله به اسراییل انهدام شهرهای ایران را در پی دارد

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» هشدارنخست وزیر امارات متحده عربی

نخست وزیر امارات متحده عربی هشدار داد که در صورت حمله جمهوری اسلامی به اسرائیل، تمام شهرهای ایران در 24 ساعت منهدم خواهند شد.

شیخ محمد بن رشید آل مکتوم، نخست وزیر امارات و امیر دبی با طرح این پرسش که “ایران می تواند با بمب اتمی اش چه کار کند؟” گفت: “آیا می تواند با آن اسرائیل را بمباران کند؟ چند فلسطینی کشته خواهند شد؟ شما اصلاً فکر می کنید که اگر ایران به اسرائیل حمله کند، شهرهای ایران امن خواهند ماند؟ نه، همه آنها یک روز بعد منهدم شده اند.”

او که با تلویزیون CNN گفت و گو می کرد، بر این مبنا نگرانی ها درباره دستیابی جمهوری اسلامی به تسلیحات هسته ای را رد کرد.

نخست وزیر همسایه جنوبی ایران گفت که اعتقاد ندارد تهران در مسیر تولید بمب اتمی گام بر می دارد و افزود که حتی “در غیر این صورت، بمب نیز هیچ فایده ای برای ایران نخواهد داشت.”

او در عین حال مدعی شد که جمهوری اسلامی به دنبال دستیابی به “سلاحی دقیق و دارای کاربرد و تاثیرات محدود” است.

شیخ محمد بن رشید آل مکتوم، در بیان موضع دوستانه این کشور با ایران تاکید کرد: “ایران کشور همسایه ماست. آنها مسلمان هستند و از هزاران سال پیش تاکنون در کنار یکدیگر زندگی می کنیم. من معتقد نیستم که ایران به کسب سلاح هسته ای اقدام خواهد کرد. معتقد نیستم که ایران یک تهدید هسته ای است.”

 

نگرانی اسرائیل، هشدار عربستان

هشدار نخست وزیر امارات متحده عربی و امیر دبی درباره عواقب وخیم جنگ میان ایران و اسرائیل، مدتی پس از برقراری آرامش نسبی در جنگ لفظی شدید مقامات سیاسی و نظامی تهران و تل آویو بیان شده است.

در یک ماه گذشته، مقامات ارشد جمهوری اسلامی ورهبران اسرائیل بارها طرف مقابل را به حمله نظامی تهدید کردند. مقامات اسرائیلی از نزدیک بودن زمان حمله به ایران با هدف متوقف ساختن برنامه هسته ای جنجالی آن خبر دادند و مسئولان جمهوری اسلامی نیز تهدید کردند که در صورت وقوع چنین حمله ای، پاسخی پشیمان کننده به اسرائیل خواهند داد.

آژانس بین المللی انرژی اتمی ماه گذشته گزارش جدیدی در باره ابعاد و ماهیت برنامه هسته ای جمهوری اسلامی منتشر کرد که در آن بر هر چه نظامی تر شدن مسیر این برنامه تاکید شده است.

انتشار این گزارش، نگرانی آمریکا و همپیمانان آن در جهان را نسبت به نیات برنامه هسته ای جمهوری اسلامی عمیق تر کرده و موجب برقراری تحریم های جدیدی از سوی شماری از قدرت های غربی علیه ایران شده است.

البته مقامات اسرائیل در هفته های اخیر گفته اند که برنامه ای برای حمله قریب الوقوع به ایران ندارند و ایالات متحده آمریکا به عنوان اصلی ترین حامی دولت اسرائیل نیز درباره جنگ یک جانبه اسرائیل با جمهوری اسلامی هشدار داده است.

در واکنش به این فشارها، ایهود باراک وزیر دفاع اسرائیل در مصاحبه ای با شبکه دوم تلویزیون اسرائیل در هفته گذشته تاکید کرد: “اسرائیل یک کشور مستقل است و خود تصمیم گیرنده سرنوشت خویش است.”

او گفت که “اگر دست بروی دست بگذاریم تا ایران به بمب اتم رسیده و آخرین فرصت مقابله از بین رفته باشد، چه خواهد شد؟”

جنگ لفظی و تهدیدهای نظامی جمهوری اسلامی و اسرائیل علیه یکدیگر نگرانی کشورهای  منطقه را هم به دنبال داشته تا جایی که روز گذشته یکی از مقامات ارشد عربستان سعودی تهدید کرد با توجه به ناکامی تلاش های بین المللی برای جلوگیری از دستیابی تهران به تسلیحات هسته ای از یک سو و خلع سلاح اتمی تل آویو از سوی دیگر، ریاض نیز در اندیشه “پایه گذاری برنامه هسته ای خود با هدف رسیدن به توانایی اتمی نظامی است.”

امیر ترکی فیصل رئیس پیشین سازمان اطلاعات عربستان سعودی گفت: “عربستان موظف است که از همه راهها از جمله مجهز شدن به سلاح اتمی از مردم خود دفاع کند.”

اظهارات نخست وزیر امارات عربی متحده درباره جنگ احتمالی میان ایران و اسرائیل اندکی پس از سفر معاون وزارت خزانه داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی به این کشور با هدف جلب همکاری امارات به تشدید تحریم ها علیه تهران بیان می شود.

 

روابط پیچیده ایران و امارات

به دنبال وضع تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی، امارات متحده عربی در همسویی با این تحریم‌ها از فعالیت ۴۰ شرکت بین‌المللی و محلی در این کشور به دلیل نقض تحریم‌های سازمان ملل و ارسال مواد تجهیزات دارای کاربرد دوگانه به ایران جلوگیری کرد.

چندی پس از آن و در تیرماه، بانک مرکزی امارات متحده عربی در همسویی با تحریم‌های سازمان ملل، دستور مسدود شدن ۴۱ حساب بانکی مربوط به اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی را صادر کرده است، اگرچه پس از انتشار این خبر وزارت بازرگانی جمهوری اسلامی اعلام کرد که امارات با تحریم‌ها علیه ایران “همسو نشده است” و افزود که مسدود شدن حساب‌های بانکی عده‌ای ایرانی در دبی با موضوع تحریم‌ها مرتبط نیست.

در حال حاضر و پس از وضع تحریم‌ها بخش بانکداری ایران با محدودیت‌های بسیاری مواجه شده است که همین امر انجام معاملات تجاری کشورهای دیگر با ایران را با سختی‌های بسیاری روبرو کرده؛ به گفته تیموتی گایتنر بخش مالی امارات نیز بر اثر قرار گرفتن بسیاری از مؤسسات مالی جمهوری اسلامی در فهرست سیاه، ضربه دیده است.

در همین حال امارات متحده عربی در جنوب ایران همچنان از معاملات تجاری کلان با ایران سود می برد و به گزارش روزنامه “فایننشیال تایمز” مبادلات تجاری جمهوری اسلامی به ویژه با دوبی، هنوز چشمگیر است.

از حدود ده میلیارد دلار همکاری تجاری ایران-ـ امارات، هفت میلیارد دلار آن برای انتقال کالا به سوی ایران از طریق بندر دبی بوده است.

دبی که حدود سیصد هزار ایرانی در آن زندگی می کنند، در همه این سال ها بندری مهم برای دور زدن تحریم های غربی علیه ایران بوده است.

امارات متحده عربی و جمهوری اسلامی در سی سال گذشته دارای روابطی تنش آمیز با یکدیگر بوده اند. امارات مدعی مالکیت بر سه جزیره تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی در خلیج فارس است و در این راه حتی ایران را مانند اسرائیل “اشغالگر” معرفی کرده است.

ایران اما همواره تاکید کرده که این جزایر بخشی جدایی ناپذیر از خاک آن کشور هستند و تا ابد ایرانی باقی خواهند ماند.