یاد یاران - یادی از فریدون پور رضا

نویسنده
مرضیه محمدی

دوواره آسمانه دیل پورا بو

شاید خیلی‌ها فریدون پوررضا را با سریال “پس از باران” بشناسند. اما مردم گیلان سال‌های سال است که با صدای پوررضا آشنایند. صدایش حزن و اندوه داشت و نوایش دل ها را به لرزه در می آورد، ولی برای مردم گیلان این نواهای محزون، فقط صدایی بر روی تصویر برای حس گرفتن بهتر و بیشتر نبود، بلکه زنده شدن خاطراتشان بود، خاطراتی از سال‌های دور و نزدیک.

چه بسیار زنان و مردانی که سال‌ها پیش دردها و محرومیت خود را در شعر و کلام و صدای فریدون پوررضا می‌شنیدند و با آن آرام می‌گرفتند. در هوای نمناک و بارانی این روزهای گیلان سبز مردم فرهنگ دوست آن دیار از نوای دلنشین فریدون می گویند و کلامش آهنگینش را بر لب زمزمه می کنند و غم به پیشانی و داس بر دست بر مزارع و سفره های چای و نان می روند…

 رو به طیران کی خوسم گیلانِ خواباَ دینمه…

 فوچینم می چوما او کوگا عذاباَ دینمه…

می زنای بخواب اَیه مراگه اَ غریبه جا…

کله پیش آخرئی روز تی مرگه خواباَ دینمه…

 

 

پوررضا همواره تلاش می کرد در محتوای آثار خود به بیان دردهای تاریخی مردم گیلان خصوصا روستاییان محروم و رعیت بی‌پناه در برابر خان‌ها و اربابان بپردازد که مشابه آن را می‌توان در اشعار مرحوم شیون فومنی هم دید. در حقیقت علاوه بر صوت محزون، این شعر و محتوای آثار مرحوم پوررضا بود که او را به یکی از محبوب‌‌ترین هنرمندان گیلانی تبدیل کرده بود.

پیکر فریدون پوررضا موسیقیدان و خواننده گیلانی که روز چهارشنبه براثر مشکل ریوی و بیماری تنفسی در منزل خود در گذشت،‌ صبح روز پنجشنبه 24 فروردین ماه تشییع و در قطعه هنرمندان رشت آرام گرفت.

مراسم تشییع پیکر این هنرمند با حضور جمعی از شاگردان او، نویسندگان و شعرای گیلان برگزار شد.

 

کوتاه از نویسنده:

فریدون پوررضا در سوم مهرماه 1311 در لشت نشا متولد شد. تحصیلات دوران ابتدایی را در مدرسه ناصر خسرو لشت نشاء سپری کرد و بلافاصله نزد پدرش در مغازه آرایشگری مشغول شد. کشف استعداد و دلمشغولی های فریدون توسط پدر به سرانجام رسید و چنین بود که نخستین آموزه های آواز و ترانه ی ایرانی و محلی را نزد اساتیدی چون یونس دردشتی و غلامحسین بنان آواز آموخت. پوررضادر سال 1333 کار تعزیه را به همراه علی به‌کیش آغاز کرد و گرایشات وی به نمایشنامه نویسی نیز در همان روزها اتفاق افتاد.

آموخته های فریدون پس ازشش رنگ و لعاب جدی تری به خود گرفت و او در آزمون خوانندگی رادیو گیلان رتبه اول را کسب کرد و به طور رسمی به عنوان خواننده آغاز به کار کرد.

 

 

این هنرمند از اردیبهشت 1350 همکاری با تلویزیون را آغاز کرد و در همان سال به عنوان پژوهشگر آواهای بومی و با همراهی مشاهیر فرهنگی و هنری ایران همچون سیمین دانشور، محیط طباطبایی، ‌منوچهر آتشی،ایرج افشار و دیگر استادان برجسته دانشگاه تهران به لندن سفر کرد.

پوررضا در سال 1379 موسیقی تیتراژ و متن سریال “پس از باران” را اجرا و یک سال پس از آن مقام اول موسیقی در فیلم و سریال‌های کشور را آن خود کرد.

عنوان به فارسی: دوباره دل آسمان پر شد…