یا قرآن نمی‌خوانی یا شاهنامه نمی‌فهمی

نویسنده
حسین محمدی

» امام جمعه تهران خطاب به احمدی‌نژاد:

چند روز پس از اختلال در سخنرانی محمود احمدی‌نژاد در آرامگاه آیت‌الله خمینی٬ بار دیگر انتقادات اصول‌گرایان به وی آغاز شده است. این‌بار سیداحمد خاتمی٬ امام جمعه موقت تهران و عضو مجلس خبرگان٬ و نیز مصطفی پورمحمدی٬ رییس سازمان بازرسی کل کشور٬ رئیس دولت را هدف حملات خود قرار داده‌اند.

سیداحمد خاتمی٬ امام جمعه تهران٬ در سخنانی به انتقاد از محمود احمدی‌نژاد به دلیل حمایت‌های وی از “شاهنامه‌” پرداخته و گفته او “یا قرآن نمی‌خواند یا شاهنامه را نفهمیده” است. وی همچنین تقویت حس “ملی‌گرایی” از سوی احمدی‌نژاد را از “اولویت‌های اوباما” - رییس‌جمهور آمریکا دانسته و گفته است: “۳۳ سال دین این کشور را اداره کرده و کسانی که امروز تریبون دارند مراقب صحبت‌های خود باشند. تقویت رگ و ریشه‌های ناسیونالیستی و ملی‌گرایی از اولویت‌های اوباما است”.

 محمود احمدی‌نژاد در سال جاری دو بار به تعریف و تمجید از شاهنامه فردوسی پرداخته و با ذکر این نکته که فردوسی “نجات دهنده مکتب پیامبر” است٬ گفته است: “شاهنامه فردوسی در حقیقت توحیدنامه، خدانامه و تفسیر قرآن است”.

پیش از این، اصول‌گرایان بارها محمود احمدی‌نژاد و اطرافیان وی را متهم کرده بودند که قصد دارند با تحریک افکار ناسیونالیستی٬ برای خود هوادار جمع کنند. آن‌ها به ویژه سخنان اسفندیار رحیم‌مشایی را هدف گرفته بودند که چندین بار دوران ایران باستان را ستوده و از اولویت “مکتب ایران” سخن گفته بود.

در هفته‌های گذشته خبری منتشر شده بود که براساس آن در یکی از جلسات هیات دولت، اسفندیار رحیم مشایی پیشنهاد می‌کند ۸۰۰ پروژه بزرگ نیمه تمام دولت در قالب طرح “مهرگان” نامگذاری و اجرایی شود که برخی وزرا با این نامگذاری به دلیل شائبه‌های “پان ایرانیستی و آتش پرستی” مخالفت می‌کنند. احمدی‌نژاد هم استدلال وزرا را پسندیده و این نامگذاری منتفی و مصوب می شود دولت پروژه های نیمه تمام را در قالب طرح “مهر ماندگار” تکمیل کند.

در همین حال مصطفی پورمحمدی٬ رییس سازمان بازرسی کل کشور٬ در سخنانی بار دیگر دولت احمدی‌نژاد را متهم کرد که خواستار عدم بررسی پرونده اختلاس ۳هزارمیلیارد تومانی شده است.

وی در سخنانی گفت که محمود احمدی‌نژاد خواستار “پنهان کردن” موضوع اختلاس بوده است: “دولت کلی مقاومت می‌کرد برای اینکه اصلا پرونده مطرح نشود، علنی نشود، این‌جور پیگیری جدی نشود. با این استدلال که علنی شدن این موضوع نظام اقتصادی را مختل می‌کند”.

وی همچنین گفته که دلیل فرار محمدرضا خاوری مدیرعامل سابق بانک ملی٬ “حساسیت” دولت در این زمینه بوده است.

محمود احمدی‌نژاد تاکنون بارها نسبت به روند بررسی پرونده اختلاس سه هزار میلیارد تومانی٬ اعتراض کرده است. وی در یکی از آخرین موارد٬ گفته بود که رییس بانک متهم - جهرمی٬ مدیرعامل سابق بانک صادرات - مشمول اتهامات نشده و مشغول اتهام‌زنی به دولت است. وی همچنین گفته بود که نمی‌توان با چند اعدام٬ بحث فساد را مختومه کرد. احمدی‌نژاد همچنین پورمحمدی را فردی خوانده بود که “هی راه می‌رود و به دولت فحش می‌دهد”.

این سخنان احمدی‌نژاد با واکنش صادق لاریجانی روبه‌رو شد که وجود فساد سازمان‌یافته در دولت را غیرقابل انکار دانست.

دور جدید انتقادها از محمود احمدی‌نژاد در حالی آغاز شده که در مراسم بزرگ‌داشت‌ آیت‌الله خمینی٬ سخنرانی وی با شعارهای حاضران٬ چندین بار با اختلال روبه‌رو شد.

افراد حاضر در این مراسم٬ شعارهایی علیه مشایی سر دادند. سال گذشته نیز اتفاق مشابهی در سخنرانی احمدی‌نژاد رخ داده و افراد حاضر٬ اقدام به سر دادن شعار علیه مشایی کرده بودند.

خبرگزاری‌ها پس از این مراسم نوشته اند که سخنان احمدی‌نژاد به دلیل این شعارها بارها قطع شد و صدا و سیما نیز مجبور شد صدای حاشیه مراسم را قطع کند.

اختلاف احمدی‌نژاد در ماه‌های گذشته با اصول‌گرایان افزایش یافته است. در یکی از آخرین موارد از این دست٬ فیلمی از سخنرانی وی در جمع راه‌یافتگان به مجلس نهم منتشر شده که در آن به انتقاد از اصول‌گرایان می‌پردازد. وی بودجه سال ۹۱ را “خجالت‌آور” می‌نامد و می‌گوید: “فلان نهاد ۳۰ کارمند دارد، ۳۰ میلیارد بودجه‌اش است و آن یکی ۵۰۰ کارمند دارد، ۵۰۰ میلیارد بودجه دارد، بدون اینکه خدماتی به مردم بدهند. ۲۰۰ میلیارد تومان امسال بودجه گذاشته‌اند برای کار عمرانی مجلس، خدا بده برکت. ۱۳۵ میلیارد هم گذاشته‌اند برای دفا‌تر نماینده‌ها. نفری ۴۵۰ میلیون تومان. خدا به داد همه ما برسد”.