بانک مرکزی: مافیای ارز چیست؟

نویسنده
نازنین کامدار

» بازار طلا مجدا حبابی شد

در حالیکه که به دلیل سیاست کاهش سود بانکی، بهای طلا و ارز در بازار ایران  هر لحظه  در حال ثبت رکورد تازه ای است، بانک مرکزی همچنان از عدم وجود اختلاف قیمت طلا و ارز بین بازار آزاد و بانک ها سخن می گوید. انکار بانک مرکزی در حالی صورت می گیرد که یک عضو شورای عالی پول و اعتبار دیروز با انتقاد از سیاست های بانک مرکزی، از “هجوم نقدینگی به بازار ارز و سکه” خبر داد و خواستار اصلاح این وضعیت از سوی دولت شد.

بنا بر این گزارش، به موازات افزایش مجدد قیمت طلا  در بازارهای جهانی، بهای این کالا در ایران نیز روز گذشته رکورد بی سابقه  580 هزار تومان را ثبت کرد تا فعالان بازار دیگر اطمینان حاصل کنند که به زودی سکه های 600 هزار تومانی نیز به بازار خواهند آمد. حال آنکه، بانک مرکزی قیمت سکه را 556 تومان تعیین کرده است تا همچنان حباب قیمتی بین نرخ دولتی و آزاد طلا حفظ شود.

به گزارش مهر، نرخ دلار به عنوان  ارز شاخص نیز  روز گذشته به بالای 1210 تومان رسید و این در حالی بود که نرخ دولتی این ارز با 150 تومان اختلاف،  به قیمت1060 عرضه شد. تفاوت قیمتی که حباب ارز را نیز همچنان استوار نگه داشت.

بنا براین گزارش، دو نرخی بودن قیمت طلا و ارز، آنهم در شرایطی که  نرخ سود بانکی به پایین ترین حد خود در تاریخ پس از انقلاب رسیده، موجب شده است تا آنهایی  که دولت “سفته بازان” و رسانه های منتقد” مافیای ارز و طلا” می نامند، کنترل بازار را در اختیار بگیرند و علاوه بر  سوء استفاده از حباب قیمتی، موجب سر ریز نقدینگی به بازار طلا و ارز شوند.

پیش از این، سایت آینده، یک سایت منتقددولت، در گزارشی،  ضمن یادآوری ادعای اردیبهشت ماه محمود احمدی نژاد مبنی بر تثبیت قیمت ارز، از وجود مافیای ارزی در کشور خبر داده بود.

سایت “آینده” این مافیا را چنین توصیف کرده بود:” کسانی که از صوری بودن اظهارات رییس جمهور و رییس بانک مرکزی در باره تثبیت قیمت رسمی ارز  از طریق غیبی مطلع شده بودند، یک شبه صاحب ثروت بادآورده ای شده اند و رانت بزرگی ناشی از این اتفاق به حساب آنها واریز شده است. البته قطعاً می توان حدس زد که چه اشخاصی در هفته های اخیر حضور فوق العاده فعالی در سطح بازار ارز و طلا داشته اند و بخصوص با توجه به تحولات ارز که سود سرشار سریعی را نصیب دارندگان رقم های کلان ارز کرده، چه چهره های متمولی آهسته و پیوسته میلیون ها دلار ارز را خریداری و دپو کرده اند.”

گزارش سایت آینده در حالی به مافیای ارزی اشاره کرده بود که بنا به نوشته خبرگزاری مهر، محمود بهمنی هر گونه وجود چنین مافیایی را تکذیب کرده و مطابق معمول مدعی “آرمش” در بازار ارز و طلا شده است.

وی روز گذشته به مهر گفته است:” نمی دانم مافیای بازار ارز چیست، اما این افراد تقاضا را به صورت کاذب بالا می برند، بانک مرکزی تماشا می کند اما ناگهان قیمت را به شدت کاهش می دهیم و قطعا افرادی که بازار سازی کردند، ضرر خواهند کرد. برنامه سیاست ارزی که بانک مرکزی در پیش گرفته است، به خوبی به پیش می رود اما گاها به یکباره سفته‌بازان ارز وارد بازار می شوند. یکسری از نیازهای بازار ارز غیرواقعی است، اما بانک مرکزی تعهد و تضمینی در قبال تامین و تهیه نیازهای غیرواقعی ارز ندارد”.

بهمنی برای دفاع از سیاست ارزی خود، به  وجود مافیاهای گوناگون  قاچاق در ایران اعتراف کرده و گفته است:” بانک مرکزی در قابل تامین ارز مورد نیاز فردی که کالا را به صورت قاچاق وارد کشور می کند، ندارد، اما اگر کسی بخواهد به صورت قانونی عمل کند، ارز مورد نیاز خود را تامین خواهد کرد، هر میزان کالا که به صورت قاچاق وارد کشور می شود، معادل آن ارز از کشور خارج می شود”.

او وجود حباب در بازار سکه و ارز را  “هجوم های خاص” دانسته و افزوده است: “گاهی هجوم‌های خاصی وارد بازار ارز می شود، اما بانک مرکزی مطمئن است روند قیمتها که به این روش افزایشی شده است، کاهش خواهند یافت. بانک مرکزی به محض اینکه احساس کند که قصد دارند بازار ارز را متاثر کنند، شدیدا وارد عمل می شود”.

بهمنی در گفت و گویی دیگر که با خبرگزاری فارس انجام شده نیز درباره حباب سکه چنین می گوید: “قیمت سکه در تمام دنیا نامتعادل است و فعالان این بازار مراقب باشند زیان هنگفتی نبینند.  بانک مرکزی می‌تواند هم‌اکنون نیاز بازار سکه را تامین کند؛ زیرا این بانک سکه‌ها را ارزان‌تر از بازار جهانی ارائه نمی‌کند و به همین دلیل نگرانی در این خصوص ندارد”.

او در حالی مدعی عدم ارائه ارزانتر سکه شده که صف طویل بانک های عرضه کننده سکه دولتی، بیانگر وجود حباب قیمتی در این حوزه است. حبابی که به اعتقاد بسیاری به زودی از رکورد تاریخی 600 هزار تومان خواهد گذشت.

در این باره  سایت آفتاب، گفته های انتقادی محمد نهاوندیان درباره سیاست های ارزی را بازتاب داده که وی به عنوان عضو شورای عالی پول و اعتبار نسبت به آن معترض است.

نهاوندیان گفته است:” در سال های گذشته یکی از توفیقات در سیاست های ارزی از بین رفتن فاصله بین نرخ های متعدد ارز در بازار بود اما در ماه های اخیر این فاصله را شاهد هستیم. جهت گیری سیاست ارزی در عین حال که واقعیت های تولید و تورم را در کشور باید در نظر بگیرد، نباید اجازه دهد که شکاف بین نرخ رسمی و نرخ بازار افزایش پیدا کند. این امر موجب ورود تقاضاهای کاذب و سفته بازان به بازار می شود و مدیریت ارز را مشکل تر می کند”.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران در بخش دیگری از ای گفت و گو تاکی کرده است: “کاهش نرخ سود بانکی توسط شورای پول و اعتبار باعث هجوم نقدینگی به بازارهایی مانند سکه شده است”.

بنا براین گزارش، روز گذشته همچنین سایت خبر آنلاین از تلاش “دلالان” برای رساندن قیمت سکه به بالای 600 هزار تومان خبر داده و البته تاکید کرد که این افزایش هیچ ارتباطی به افزایش جهانی قیمت طل ندارد.

 خبرآنلاین نوشته است: “بعد از سه روز تعطیلی قیمت سکه در بازار داخلی با حدود 30 هزار تومان افزایش به 580هزار تومان رسید. طی هفته گذشته نوسان قیمت سکه در بازار به گونه ای بود که شاهد رشد حبابی قیمت در بازار طلا نبودیم ولی با آغاز هفته شاهد رشد شدید قیمت سکه در بازار داخلی هستیم این در حالی است که به رغم  نوسانات بازار جهانی و رسیدن قیمت هر اونس طلا به مرز های 1900 دلار قیمت واقعی سکه رقمی در حدود 550 هزار تومان است ولی می بینیم که قیمت سکه در بازار به مرز 580 هزار تومان رسیده است. البته برخی تحرکات در بازار طلا در هفته گذشته گویای ورود دلالان به بازار بوده است برخی از فعالین بازار اشاره به خرید عمده طلا توسط برخی در حراج های بانک کارگشایی با قیمت حدود 600 هزار تومان دارد که درصورت صحت این اظهارات می توان این شائبه را مطرح کرد که بازار داخلی به صورت مصنوعی داغ شده است تا دوباره حباب قیمت در بازار سکه ایجاد شود”.