مصاحبه ظریف با نود به صلاح نیست

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» جوسازی دلواپسان و اطاعت صدا و سیما

در حالی که طبق وعده‌های قبلی قرار بود امشب برنامه “نود” گفت‌وگویی با محمدجواد ظریف را پخش کند، عادل فردوسی‌پور - مجری این برنامه خبر از آن داد که مسئولان سازمان صدا و سیما “صلاح” ندانستند این برنامه پخش شود.

برنامه نود - که سال‌هاست از شبکه سوم پخش می‌شود و به بررسی متن و حاشیه فوتبال ایران می‌پردازد - شب گذشته با تاخیر آغاز شد. تاخیری که به نوشته ایلنا به آن دلیل بود که فردوسی‌پور مشغول “رایزنی برای پخش این مصاحبه” بود.

از چند روز پیش و به دنبال انتشار عکس‌‌هایی در وب‌سایت‌های مختلف، خبر گفت‌وگوی فردوسی‌پور با محمدجواد ظریف - وزیر امورخارجه - در برنامه ویژه نود برای شب یلدا، منتشر شده بود.

رسانه‌ها نوشته‌اند که فردوسی‌پور از انتشار این خبر ناراضی بود و قصد نداشت پیش از آغاز برنامه درباره آن سخنی بگوید، اما “برنامه ۹۰ موفق نشده عکاس خود را برای پوشش تصویری برنامه به محل مصاحبه ببرد یا نیازی ندیده که چنین کاری را انجام بدهد اما حضور عکاسی که مجوز حضورش ربطی به تیم نود نداشته همه چیز را خراب کرده است”.

انتشار این خبر البته با واکنش اصول‌گرایان مواجه شد. از جمله روزنامه “وطن‌امروز” - با مدیرمسئولی مهرداد بذرپاش، نماینده مجلس - در یادداشتی با اعتراض به مصاحبه نود با ظریف، مجری این برنامه را “سیاسی‌پور” و محتوای آن را “سیاسی” نامید.

این روزنامه همچنین نامه‌ای خطاب به محمد سرفراز، رئیس سازمان صدا و سیما نوشت. نامه‌ای “نشأت گرفته از تکلیف انقلابی و دلسوزی برای نظام اسلامی”. آن‌ها برنامه نود را به “پیگیری ذائقه یک جریان سیاسی در قالب مسائل مختلف ورزشی، فرهنگی و اجتماعی” متهم کرده و نوشتند که این برنامه در سال‌های اخیر مواضع مختلفی درباره مشکلات مربوط به فوتبال در دو دولت احمدی‌نژاد و روحانی داشته است.

نویسندگان نامه همچنین حضور ظریف در برنامه نود را “به سود برنامه‌های «انتخاباتی» یک کلونی سیاسی” دانسته و از آن با “کلاهبرداری” یاد کردند. آن‌ها برنامه نود را به داشتن ذائقه سیاسی فراتر از “مختصات تقابل با دولت سابق و حمایت از دولت فعلی” متهم کرده و از مواردی چون “ترویج دوگانه‌سازی میان آقایان اصغر فرهادی و مسعود ده‌نمکی”، “پیگیری توطئه ناجوانمردانه علیه جهان پهلوان حسین رضازاده”، “تبریک سالروز تولد یک کارگردان لیبرال و مساله‌دار سینما”، “تبلیغ یک سریال نمایش خانگی” و “دنبال کردن دروغ «سونامی سرطان» و منشا آلودگی هوای تهران” یاد کرده‌اند.

وطن‌امروز همچنین ۹۰ را “ابزاری از یک پروژه بزرگ سیاسی مشکوک” دانست که از زمان آغاز بهکار دولت یازدهم تلاش کرده است “جامه‌ای فراتر از وزارت امور خارجه به قامت آقای ظریف بدوزد” و وزیر امورخارجه را “با شبیه‌سازی‌های عجیب… [با] عناصر کلیدی جریان لیبرال همچون مرحوم مصدق و مرحوم بازرگان در رسانه‌های این جریان سیاسی، دم پروژه سیاسی- انتخاباتی این جریان بیرون آمد”.

اما بودند برخی مقام‌های دولتی که از فردوسی‌پور حمایت کردند. از جمله مازیار ناظمی - رئیس روابط عمومی وزارت ورزش - در صفحه اینستاگرام خود به حمایت از برنامه نود پدراخت و نوشت که ورزش “بخش مهمی از دیپلماسی عمومی و اتفاقا قدرت نرم” است و به همین دلیل “سهم جدی در سیاست دولت‌ها در عرضه بین‌الملل از گذشته‌های خیلی دور داشته و امروز و فرداها هم خواهد داشت”.

با این حال چند ساعت مانده به زمان پخش برنامه نود اعلام شد که گفت‌وگوی فردوسی‌پور با ظریف پخش نمی‌شود. وب‌سایت ورزش۳ نوشت که “چاپ مقالاتی اعتراضی” در برخی رسانه‌‌ها “فشار جانبی را به صداوسیما و شبکه ۳ وارد کرده تا آنها از خیر پخش این گفت‌وگو بگذرند”.

به نظر می‌رسد عادل فردوسی‌پور نیز هنگامی در ابتدای برنامه خود از “صلاح” ندانستن پخش این گفت‌وگو توسط مسئولان صدا و سیما سخن گفت، اشاره به همین مساله داشت.

به نوشته وب‌سایت ورزش سه “فردوسی‌پور… از افشای عکسی که او را در حال گفت‌وگو با ظریف نشان می‌داد اصلا راضی نیست و ظاهرا به فردی که باعث انتشار خبر در فضای مجازی شده است، اعتراض کرده است”.

وب‌سایت الف - متعلق به احمد توکلی، نماینده مجلس - نیز با اشاره به مطالب روزنامه وطن‌امروز درباره برنامه نود، نوشت که فردوسی‌پور “بدون شک و اغراق، ازمهم ترین سرمایه‌های سازمان صدا و سیما” است، اما “وقتی پای سیاست به میان می‌آید، بدون ملاحظه به ابعاد مختلف یک پدیده، با نگاهی تنگ‌نظرانه، تلاش می‌شود تا یک برنامه ی ورزشی، توسط برخی سیاسی دیده شود و امنیتی تفسیر شود”.

این البته نخستین بار نیست که فردوسی‌پور با چنین حملاتی مواجه می‌شود. او تاکنون چندین بار به واسطه محتوتی برنامه‌هایش با اعتراض‌هایی مواجه شده و حتی شاهد اعتراض‌های نمایندگان در صحن علنی مجلس بوده است.

سال گذشته روزنامه وطن‌امروز در سرمقاله خود خطاب به سرفراز نوشته بود: “خلاصه اینکه «فوتبال سیاسی» همه آن چیزی است که زیر پوست این برنامه در حال شکل‌گیری است. این ادعای تندی نیست. کافی است رفتار این مجری و حواشی آن از سال ۸۸ تاکنون را رصد و به آن توجه کنید. آن زمان واقعیت‌های ناگوارتری آشکار می‌شود”.

فردوسی‌پور وعده داده است که گفت‌وگو با ظریف در اولین فرصت ممکن پخش می‌شود، صدا و سیما، دولت و وزارت خارجه نیز تاکنون درباره این اتفاق سکوت کرده‌اند و جزییات بیشتری از آن‌چه رخ داده،‌ منتشر نکرده‌اند.