تولد رنسانس و اومانیسم

نویسنده
فاطمه زمردیان

» پست روز/ معرفی کتاب

پست روز به معرفی مشروح کتا بهایی می پردازد که برای هنر روز فرستاده شده است. نشانی پست روز در بخش معرفی کتاب های چاپی والکترونیکی بخش کتاب قابل دسترسی است.

 

 

اومانیسم و رنسانس

پی یر مار

 ترجمه:عبدالوهاب احمدی

199 صفحه

 انتشارات آگه

در باره جنبش رنسانس و جریان اومانیسم مطالب بسیار اما پرا کنده ای به زبان فارسی نگاشته شده است. اما تا آنجا که می دانیم، کتابی که صرفا به این دو پدیده مهم پرداخته باشد در ایران به چاپ نرسیده بود. با انتشار کتاب” اومانیسم و رنسانس” نوشته پی یر ماری پژوهشگر فرانسوی می توان گفت زمینه برای رفع این کمبود فراهم شده است؛ و البته سخت ضروری است که د راین زمینه باید بسیار بیشتر به ترجمه و تالیف پرداخت.

 این کتاب نه تاریخ نگاری این دو پدیده دوران ساز، بلکه پژوهشی است آزاد با هدف درک وتوضیح آنها. نویسنده کوشیده است به دوراز شیفتگی یا وازنش، باواقع بینی این دو پدیده را در پهنه های گوناگون بررسد وتصویری روشن ازآن ها را در برابر خواننده بگذارد که بسیاری از پیشدواری های نیاندیشیده را بی اعتبار می گرداند.

نویسنده با آغاز پیدایش رنسانس در سده چهاردهم میلادی در ایتالیا، گام به گام، پیشرفت و گسترش آن را در بخش مهمی از قاره اروپا پی می گیرد و دگرگونیهای پهنه های فکری وهنری، از نقاشی و پیکر تراشی گرفته تا ادبیات و فلسفه را با باریک بینی بر می رسد. او نشان می دهد که رنسانس با بازگشت به زیبایی شناسی یونانی رومی و با بازیافت متن های ادبی، علمی و فلسفی باستانی، از سویی زیبایی شناسی قرون وسطایی در سبک گوتیگ واز دیگر سو، از اندیشه های فسرده، الاهیات جزمی و خشک اندیشانه و اسکولاستیک گسست. اومانیسم که در دامان رنسانس پرورش یافت جهان بینی نوینی بود مبتنی بر ارج مندی انسان که با بازیافت هنر و فلسفه باستانی و کوشش در راه آشتی دادن آن با مسیحیت، مفهوم نوینی از انسان پرورد و اصولی مانند آزادی ذاتی انسان، استقلال فردی، جزم ستیزی، بردباری، نوع دوستی و صلح طلبی را پیش نهاد. اومانیسم نه آموزه وایدئولوژی، بلکه جست و جویی پیوسته، جنبشی پوینده و پرسشی است هر روز پیش نهاده در باره امکان ساختمان باهمستانی انسانی یا انسانی تر.