ایلنا برای تعریف از دولت باز می گردد؟

نویسنده

علیرضا حاجی پور

اخبار غیررسمی حکایت از رفع توقیف خبرگزاری کار ایران، ایلنا، و بازگشت آن به عرصه خبررسانی دارد. با این وجود هیچ یک از اعضای خانه کارگر و خبرگزاری ایلنا حاضر به ارایه توضیحات دقیق تری نیستند.

آنان معتقدند بیش از این نباید در اطراف ایلنا و توقیف آن به ارایه خبر و مصاحبه پرداخت چرا که این مساله کار رفع توقیف آن را سخت تر خواهد کرد.

یکی از مسوولین روابط عمومی خانه کار، نهاد متولی این خبرگزاری در این زمینه می گوید: “طی چند روز آینده یقینا خبرهای خوشحال کننده ای در مورد ایلنا به گوش خواهد رسید”.

وی حاضر نیست توضیحات دقیق تری ارایه دهده و یا اینکه نام خود را فاش کند، اما ادامه می دهد: “ایلنا اکنون در برخی از سرورهای اینترنتی فیلتر شده است و اگر روند بازگشت آن به خوبی پیش برود یقینا این مشکل هم برطرف خواهد شد”.

از زمان توقیف ایلنا تا عصر دیروز اخباری مبنی بر توافقی در راستای شروع مجدد فعالیت خبرگزاری کار ایران دهان به دهان گشته است. این توافق در واقع بر مبنای تعهدی است که مسوولان این خبرگزاری و نیز خانه کارگر باید به نهادها و افراد مسوول بدهند.

هم دولت و هم قوه قضائیه نسبت به عملکرد ایلنا انتقاداتی جدی دارند. همین انتقادات باعث شدسال گذشته بیش از 50 نفر از خبرنگاران این خبرگزاری به ویژه اعضای گروه سیاسی آن از این خبرگزاری اخراج شوند. در هفته قبل نیز مسعود حیدری، مدیر عامل این خبرگزاری مجبور به استعفا و خبرگزاری ایلنا نیز به ومدت یک هفته در حالت نیمه توقیف به سر برد.

بعد از آن مسوولین خانه کارگر با انتخاب مدیر عامل جدیدی سعی کردند به توافقی با نیروهای منتقد در دولت و قوه قضاییه دست یابند، اما این راه حل نیز به جایی نرسید و عاقبت با دستور سعید مرتضوی ایلنا به محاق توقیف رفت.

اما اکنون اخبارحاکی از بازگشت ایلنا بر اساس توافقاتی جدید است.

یکی از افراد مرتبط با این خبرگزاری به روز می گوید: “انتقاد ها به خبرگزاری ایلنا بیشتر در ارتباط با انعکاس اخبار دانشجویی، فشار بر کردها، اخبار زندانی ها، گزارش های حقوقی و اقتصادی انتقادی، عدم درج اخبار در راستای عملکرد دولت نهم، درج اخباری مبنی بر تعطیلی کارخانه ها و عدم پرداخت حقوق کارگران و نیز تجمعات آنان و… است. لذا خبرگزاری ایلنا در صورت ورود مجدد به عرصه خبر دغدغه های مسوولین را در این رابطه رعایت خواهد کرد”.

وی همچنین می افزاید: “ایلنا در صورت بازگشت خود را موظف می داند در راستای انعکاس اخبار روابط عمومی های دولتی، درج کامل اخبار سفرهای استانی رئیس جمهور، ارایه گزارش های مثبت از عملکرد اقتصادی دولت، عدم ترجمه اخبار بر ضد سیاست های هسته ای و خارجی دولت نهم از رسانه های خارجی و… کوشش خود را دو چندان کند”.

وی یادآور می شود: “مسوولین معتقدند ایلنا حتی برخی عملکرد های مثبت را نادیده می گرفت که به نظر من درست نیست”.

اخبار ایلنا در گزارش سازمانهای حقوق بشری منبع استناد بسیاری قرار گرفته که این نیز بیش از همه انتقادهای دولت و قوه قضائیه را برانگیخته بود. در گزارش سال 2006 سازمان های حقوق بشری بیش از 50 درصد استنادها به اخبار ایلنا بود.