قرار نیست همه امور قانونی باشد، می نشینند مصلحت می کنند

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» ممنوعیت خاتمی در مصاحبه با سیدرضا اکرمی و انصاری راد

حجت الاسلام سیدرضا اکرمی، عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز و رئیس شورای فرهنگی و امام جماعت مسجد سلمان فارسی در مصاحبه با ”روز” می گوید همه امور قرار نیست قانونی باشد و وقتی مصلحتی است همه باید به آن توجه کنند و بها داده شود.

او در ارتباط با بحث ممنوعیت انتشار تصویر و مطلب سیدمحمد خاتمی در رسانه ها که از سوی سخنگوی قوه قضائیه اعلام شده این نظر را می دهد اما حجت الاسلام حسین انصاری راد، رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس ششم در مصاحبه با روز این مساله را تجاوز به حق سیدمحمد خاتمی ومردم و اشتباهی بزرگ توصیف می کند.

دو هفته پیش دادستان تهران با احضار مدیران مسئول روزنامه های اصلاح طلب و سپس مسئولان سایت های خبری، آنها را تهدید کرد که در صورت انتشار هرگونه خبر، تصویر یا نام سیدمحمد خاتمی توقیف خواهند شد. روز گذشته اما محسنی اژه ای، سخنگوی قوه قضائیه این مساله را به صورت رسمی اعلام کرد و در جمع خبرنگاران گفت که رسانه‌ها حق ندارند تصویر یا مطالب خاتمی را منعکس و منتقل کنند و اگر رسانه‌ای خلاف آن عمل کند با آن برخورد خواهد شد. در همین زمینه از سیدرضا اکرمی سوال کرده ام که عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز و دبیر سابق جامعه وعاظ، نمایندگی 5 دوره مجلس شورای اسلامی، فرماندهی تبلیغات جبهه و جنگ، و جانشین رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش بوده. او در ابتدا می گوید که صحبت های محسنی اژه ای را ندیده اما سپس از مصلحت سخن می گوید و اینکه قرار نیست همه چیز بر مبنای قانون باشد: 

 ـ آقای اژه ای اعلام کرده اند آقای خاتمی ممنوع التصویر هستند و رسانه ها حق ندارند مطلبی در مورد او بنویسند، و این صورت توقیف خواهند شد.

ـ من اصلا ندیده ام. نخوانده ام.

ـ امروز در مصاحبه مطبوعاتی اعلام کرده 

ـ نه می دانم من اصلا اظهارات آقای محسنی اژه ای را ندیده ام و تا نبینم چیزی عرض نمی کنم.

ـ حاج آقا دو هفته پیش هم دادستان تهران، آقای جعفری دولت آبادی مدیران مسئول رسانه ها را احضار کرده و همین را گفته که آقای دعایی هم اعتراض کرده بود. امروز آقای اژه ای رسما اعلام کرده در حالیکه آقای خاتمی نه دادگاهی شده نه حکمی علیه او وجود دارد.

ـ من ندیده ام و تا نبینم نمی توانم نظر بدهم، ابتدا باید ببینم. بعد هم وقتی دادستان انقلاب یا معاون اول قوه قضائیه اگر مطلبی را گفته لابد از نظر حقوقی و قانونی گفته. ما که چیزی نداریم که.

ـ اما آقای خاتمی تاکنون نه دادگاهی شده و نه حکمی برایش صادر شده

ـ بنا نیست خانم محترم. بنا نیست همه امور قانونی باشد که. محکمه که برگزار نشده. می نشینند یک جمع بندی می کنند تصمیم می گیرند مصلحت را در یک مطلبی می دانند. من البته اطلاعی ندارم اصلا و نسبت به آن هیچ داوری نمی کنم. بنابراین وقتی می نشینند مصلحت می کنند باید توجه شود و به آن بها داده شود.

ـ چه مصلحتی ایجاب می کند که آقای خاتمی ممنوع ال … 

ـ الان شما خانم مسلمان ساعت ۱۰ بروید شوهرداری کنید.

سیدرضا اکرمی پس از این سخن، تلفن را قطع می کند اما حسین انصاری راد، رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس ششم در مصاحبه با روز می گوید: آقای خاتمی یکی از شخصیت های بسیار مهم و محبوب کشور ماست. شاید یکی از محبوب ترین شخصیت های کشور ما که از بیشترین اعتبار داخلی و اعتماد عمومی برخوردار است. ایشان یکی از خدمتگذاران جمهوری اسلامی، یکی از فرزندان مورد اعتماد بنیانگذار جمهوری اسلامی است و به هر صورت شخصیتی اهل فرهنگ و اهل فضیلت و اخلاق و در عین حال دانا به مشکلاتی که کشور ما دارد. به نظر من برای رفع مشکلات کشور اگر بخواهند از شخصیتی یا اشخاصی استفاده کنند که می توانند کمک بدهند، یقینا یکی از بهترین آنها آقای خاتمی است، حقیقتا این یک ظلمی است نه تنها به شخص آقای خاتمی و تجاوزی است در حق آقای خاتمی بلکه تجاوزی است به حق ملت و همه مردمی که به نظر من اکثریت قاطع مردم ما باشند به ایشان اعتماد دارند و ایشان را دوست دارند و ایشان را یکی از راه حل های مشکلات کشور می دانند.

ـ اشاره کردید به محبوبیت و تاثیرگذاری آقای خاتمی، آیا این قضیه باعث چنین رفتاری شده؟ چه دلیلی دارد؟

ـ به هر صورتی خیلی دلیلی ندارد، این اشتباه بزرگی است از ناحیه هر مقام مسئولی که انجام شده، هر کسی مرتکب این اقدام شده دچار اشتباه است. راه حل، آشتی ملی است. کشور ما یکی از نیازهای اساسی اش آشتی ملی است. دلسوزان این مملکت همه متفقند که باید آشتی ملی حاصل شود و همه کسانی که در چارچوب قانون اساسی کار می کنند بتوانند در کشور نقش ایفا کنند. 

روز پنج شنبه فائزه هاشمی، نماینده سابق مجلس و عضو انجمن دفاع از آزادی مطبوعات هم در همین زمینه به روز گفته بود که این یک روند کاملا غیرقانونی است: من فکر می کنم مساله در واقع انتخابات آتی مجلس و تاثیرگذاری و محبوبیت آقای خاتمی در این زمینه است. فکر می کنند با حذف نام و تصویر او می توانند جلوی تاثیرگذاری او در انتخابات را بگیرند. 

مدیرمسئول روزنامه توقیف شده زن چنین مساله ای را نشانه شکست روند چندساله بخش هایی از حکومت دانسته و گفته بود: این مساله بیش از هرچیز نشانه ضعف طرف مقابل است و اقبالی که آنها در خصوص انتخابات آتی مجلس در جامعه متوجه اصلاح طلبان می بینند و فکر می کنند با چنین مسائلی می توانند نتیجه را تغییر دهند در حالیکه این گونه برخوردها همیشه نتیجه عکس داشته.