علاقه‌مند به تحریم
بی‌خبر از جیب‌ها

بهرام رفیعی
بهرام رفیعی

» "برای مقابله با استکبار دلایل خودمان را داریم"

چند روز پس از آنکه حسن روحانی در سخنرانی خود در شهر بجنورد مخالفان توافق هسته ای را خطاب قرار داد و گفت “آنها که می‌گویند تحریم مهم نیست‌، گویی از جیب مردم بی‌خبر هستند”، فرمانده بسیج به این گفته ها واکنش نشان داده و اظهار کرده که “ما برای مقابله با استکبار دلایلی داریم و معادلات را بر اساس جیب‌های مردم تنظیم نمی‌کنیم”

سرتیپ پاسدار محمدرضا نقدی در مراسمی با نام “سالگرد راه‌اندازی بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران” که در شهر کرج برگزار شد گفت: “برخی عظمت این ملت را درک نمی‌کنند و فکر می‌کنند اگر مردم جیبشان خالی شد در برابر استکبار کرنش می‌کنند. ما ملت ایران را با جیب‌هایشان نمی‌شناسیم با قلب‌هایشان می‌شناسیم.”

جانشین فرمانده کل سپاه در بسیج همچنین اضافه کرد: “ما برای مقابله با استکبار دلایلی داریم و معادلات را بر اساس جیب‌های مردم تنظیم نمی‌کنیم. ملت ایران از سال ۴۲ تاکنون در حال جهاد است و خستگی‌ناپذیر در برابر دشمن ایستاده است.”

وی همچنین بدون نام بردن از حسن روحانی او را فردی “بی خاصیت و بی عرضه” خواند و مدعی شد: “آنان که سیاست نه کشت و نه کاشت را سر می‌دهند انسان‌هایی بی‌عرضه و بی‌خاصیت هستند که این سیاست را پیش می‌گیرند، آنان مال این انقلاب نیستند.باید به آنان گفت چرا صورت مسئله را پاک می‌کنید اگر عرضه دارید مسئله را حل کنید ما هزاران و صدها راهکار برای «بهره‌وری آب» داریم لذا با استفاده از ظرفیت و دانش می‌توانیم به راهکارهای استفاده درست از آب نیز دست پیدا کنیم.”

این اظهارات سرتیپ پاسدار محمدرضا نقدی واکنشی به گفته های دو هفته اخیر حسن روحانی است که در سخنرانی های خود مخالفان توافق هسته ای جمهوری اسلامی با گروه ۵+۱ را مورد انتقاد قرار داده بود.

رییس دولت جمهوری اسلامی ۲۴ خردادماه در جریان سخنرانی خود در شهر بجنورد مرکز استان خراسان شمالی گفته بود: “به خاطر تحریم‌ها هرجنسی که از خارج به دست شما می‌رسد حداقل ۱۰ تا ۱۵ درصد گرانتر است. یعنی این پول از جیب شما داده شده است. آنها که می‌گویند تحریم مهم نیست‌، گویی از «جیب مردم» بی‌خبر هستند. آنهایی که می‌گویند ما در برابر بیگانگان نباید حرف بزنیم و مذاکره کنیم گویی از زندگی مردم بی‌خبرند. اما ما با هدایت‌های رهبری و حمایت مردم هم در داخل کشور غنی‌سازی می‌کنیم هم چرخ اقتصاد را به حرکت در می‌آوریم.”

بخش دیگری از اظهارات اخیر فرمانده بسیج نیز کنایه به اظهارات دیگر حسن روحانی در نشست خبری وی با تعدادی از خبرنگاران داخلی و خارجی و همچنین گفته های او در مراسم گرامیداشت هفته محیط زیست است؛ اظهاراتی که محمدرضانقدی با استناد به آن حسن روحانی را “بی خاصیت و بی عرضه” خوانده است.

رییس دولت جمهوری اسلامی روز۲۳ خرداد در نشست خبری خود مذاکرات هسته ای در دولت خود و توافقات حاصل شده از آن را یک موفقیت خوانده و گفته بود: “دوسال پیش کسی اذعان نمی‌کرد که با یک توافق نهایی همه قطعنامه‌های ظالمانه شورای امنیت سازمان ملل لغو خواهد شد. آنچه تاکنون به دست آوردیم یک پیروزی بزرگ برای ملت ایران است و این پیروزی از آن ملت است و این ملت با ایستادگی و مقاومت به حقوق خود دست یافته است.”

او در ادامه این بخش از گفته های خود در تشریح تاثیر تحریم های بین المللی علیه جمهوری اسلامی بر مسایل جاری در کشور تاکید کرده بود که “تحریم غیرقانونی، غیرانسانی و غیراخلاقی است بویژه اینکه تحریم های کور انجام شده و نه هدفمند. اگر تحریمی علیه صنعت هسته‌ای بود شاید تعبیراتی که می‌گویم غیر انسانی و غیراخلاقی کمی اغراق بود اما این تحریم برای خرید گندم، مواد غذایی و هرگونه سرمایه‌گذاری در ایران بود حتی برای سرمایه‌گذاری در احداث سد و تامین آب کشاورزی که بعضی ها تعجب کردند از این حرف اما آنها حتی ساخت سد برای تامین آب شرب مردم یک شهر را مشمول تحریم ها کردند.”

اشاره او به اینکه “بعضی ها تعجب کردند” نیز در توضیح گفته های پیشین خود او در۱۷ خردادماه برمی گشت که در مراسم هفته گرامیداشت محیط زیست مطرح کرد و واکنش های مختلف مخالفان مذاکرات هسته ای را در پی داشت.

او گفته بود: “ما وقتی می‌گوییم باید تحریم‌های ظالمانه رفع شود بعضی‌ها چشمان‌شان زیاد نچرخد. تحریم‌های ظالمانه باید از بین برود تا سرمایه بیاید و مشکل محیط زیست، اشتغال، صنعت و آب خوردن مردم حل شود، منابع آبی زیاد شده و بانک‌ها احیا شوند. آنها که ملت ما را تحریم کرده‌اند ظلم بزرگی مرتکب شده‌اند اما عده‌ای در داخل هم نمی‌دانستند تحریم چیست.”

حسن روحانی در همین اظهاراتش با گفتن اینکه “تحریم مانند یک بیماری است که از یک تب کوچک آغاز می شود” اضافه کرده بود : “در ابتدا به این تب کوچک توجهی نشد اما وقتی بیمار به زمین افتاد و دیگر نتوانست تکان بخورد به دنبال درمان بیماری رفتیم. بعضی معنای تحریم را نمی‌دانستند اما قدم به قدم مشکلات ما زیاد شد. البته معنای این حرف این نیست که ما در برابر حرف زور تسلیم شویم اما ما باید به جلو قدم برداریم. شعار دیگران که مهم نیست، ما باید هدف‌های ملی را در نظر بگیریم و با یاری خداوند و کمک مردم مشکلات را حل کنیم.”

 

دعاهای نقدی برای افزایش تحریم ها!

سرتیپ پاسدار محمدرضا نقدی که به گفته های دو هفته اخیر حسن روحانی واکنش نشان داده،یکی از علاقه مندان به تحریم و منتقدان مذاکرات هسته ای و یکی از مخاطبان اصلی کنایه های حسن روحانی است.

وی ۲۰ خرداد در جمع اعضای بسیج وزارت نفت گفته بود که “متاسفانه برخی راه حل تمام مشکلات کشور را در خارج دیده و همه ی آنها را منوط به رفع تحریم ها می دانند، با تضمین می گویم که این تفکر غلط است، هیچ اقتصاددانی با هر تفکر سیاسی این تصور را ندارد و تاکنون از آنها نه شنیده شده و نه شنیده خواهد شد.”

وی با ابراز ناخشنودی از رفع تحریم های بین المللی علیه جمهوری اسلامی همچنین تاکید کرده بود: “نتیجه ی برداشته شدن تحریم ها می شود باز شدن شیرهای نفت و از سر گرفته شدن خام فروشی. در آخر کار نیز وقتی نفت تمام شود کشوری عقب افتاده، محتاج، مصرف کننده و فقیر خواهیم داشت.”
البته ابراز ناخشنودی نقدی از تلاش دولت حسن روحانی برای رفع تحریم ها نخستین بار نیست که از سوی این مقام نظامی مطرح می شود. فرمانده بسیج ۱۹ اسفندماه سال گذشته هم حتی مدعی تحریم اروپا و امریکا شده و گفته بود: “ایران ظرفیت های بالایی برای تحریم غرب دارد ممکن است امروز غربی ها خریدار مستقیم نفت نباشند ولی اگر خودمان شیرهای گاز و نفت را ببندیم تعادل بازار به هم می خورد. نباید فراموش کرد که عمده گاز و نفت منطقه از زیر پای «پیروان حضرت آقا» می گذرد اگر ایشان دستور دهند که شیرهای گاز ونفت قطع شود در کشورهای دیگر هم این اتفاق خواهد افتاد.”
او همچنین ۲۵ بهمن ماه با گفتن اینکه “بارها حضرت آقا فرموده اند که برای بهبود وضعیت اقتصادی چشمتان به بیرون نباشد” تحریم ها را بی اثر بر زندگی مردم خوانده و گفته بود: “کشور ایران یکی از معدود کشورهای جهان است که حتی اگر دور تا دور مرز آن را سرباز بچینند و نگذارند «یک سوزن» داخل ایران بشود می تواند همه نیازهای خودش را از داخل تامین کند.”

فرمانده بسیج در همین اظهاراتش همچنین با اشاره به مذاکرات هسته ای جمهوری اسلامی با گروه ۱+۵ مدعی شده بود که “تمامی ابعاد مورد نیاز کشاورزی از قبیل آب، خاک غنی و آفتاب مناسب در ایران وجود دارد که با توجه به این پتانسیل می توان مواد غذایی ۳۰۰ میلیون نفر را تامین کرد. با توجه به این داشته ها هیچ حجتی برای کوتاه آمدن نداریم برای اینکه می خواهیم عزتمندانه و آبرومندانه کشور خود را اداره کنیم.”

گفته های اخیر محمدرضا نقدی در شرایطی است که وی پیشتر حتی بصورت مداوم از تحریم های بین المللی علیه جمهوری اسلامی به عنوان “خیر و برکت” یاد کرده است.

از جمله او در آذرماه ۱۳۸۹ در فاصله چندماه پس از صدور قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی گفته بود: “خدا را شکر می‌کنم که کشورمان در تحریم است. دعا کنیم که هر روز تحریم‌ها بیشتر شود.”

او در ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۱ هم گفته بود: “تحریم‌ها بزرگترین نعمت برای اقتصاد ماست و ما باید در هرنماز دعا کنیم که تحریم‌ها روز به روز عمیق‌تر شود چراکه این تحریم‌ها باعث پیشرفت ما شده است. به طور مثال بنزینی که تا سی سال پس از انقلاب همچنان نصف بیشتر آن از خارج وارد می‌شد، چگونه شد که تصمیم گرفتیم و توانستیم ظرف یک سال آن را در داخل تولید کنیم. به این دلیل است که در این زمینه ما را تحریم کرده‌اند.”

محمدرضا نقدی حتی در آذرماه ۱۳۹۱ طی یک سخنرانی پیش از نمازجمعه تهران به تیم مذاکره کننده جمهوری اسلامی چنین پیشنهاد کرد: “اگر بنده به جای مسئولان بودم به هیچ‌وجه در مذاکرات هسته‌ای شرط لغو تحریم‌ها را نمی‌گذاشتم بلکه به دشمن می‌گفتم تا می‌توانید ما را تحریم کنید چرا که ظرفیت‌های نهفته خود را در این شرایط خواهیم شناخت.”

او شهریور ماه ۱۳۹۲ با نزدیک تر شدن به زمان سفر حسن روحانی به نیویورک برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل نیز گفته بود: “خواست ما از دولت این است که تمام قد در مقابل استکبار بایستد. ما منتظریم که رییس جمهور کشورمان در اجلاس سازمان ملل چنان سیلی به امریکا بزند که همه دنیا صدای آن را بشنوند و همه بفهمند که نظام اسلامی مقابل ظلم خواهد ایستاد.”

فرمانده بسیج اضافه کرده بود: “اگر با این وضعی که امریکا پیدا کرده است تحریم ها را به حال خود رها کنیم خود به خود از بین می رود. حرف زدن از سازش و سستی جایی ندارد خواست شهدا و بازاریان این است که دولت در برابر استکبار بایستد.”

البته حسن روحانی هم همواره کنایه هایی به محمدرضا نقدی و منصوبان رهبر جمهوری اسلامی و اصولگرایان تندرو که مخالف مذاکرات و توافق هسته ای با گروه ۵+۱ برای رفع تحریم ها هستند، زده است.

از جمله او۱۴اردیبهشت ماه سال گذشته گفته بود: “برخی ها از تحریم خوششان می آید، اما این دولت معتقد است تحریم ظلم بزرگ برای ملت و کشور است. اگر کسی از تحریم خوشش می‌آید استدلالش را بگوید، اما ما می‌گوییم تحریم یعنی نتوانیم جنسی را صادر یا وارد کنیم یعنی رفت و آمد اساتید و حضور در مراکز علمی محدود شود.”

او همچنین تاکید کرده بود: “آنچه من می‌فهم این است که این کشور با تقابل نمی‌تواند در دنیا موفق باشد و راه این دولت راه تعامل سازنده با دنیاست، اما وقتی ما حرف از تعامل سازنده می‌زنیم، می‌گویند می‌خواهید با دنیا بسازید؟ نخیر، پس می‌خواهیم در برابر دنیا خنجر بکشیم.”

رییس دولت جمهوری اسلامی در ۷ دی ماه سال گذشته به طور مشخص تر فرماندهان سپاه را که با مذاکرات هسته ای به صورت زبانی مخالفت می کنند،مخاطب قرار داده وگفته بود: “بعضی‌ها فکر می‌کنند که برد موشک ما بیشتر شود این اقتدار است. البته که هست، ارتش، سپاه، بسیج، نیروهای مسلح و نیروهای امنیتی اقتدار ما هستند. اما اگر در کشور ما انواع سلاح و امکانات نظامی داشتیم ولی برای گندم، جو، گوشت، روغن و شکر به دیگران نیازمند باشیم، می‌شود اقتدار؟ اقتدار آن زمانی است که لااقل در بسیاری از محصولات در مرزهای نزدیک خودکفایی پیش برویم.”

عده زیادی از مقامات سپاه و منصوبان رهبر جمهوری اسلامی برخلاف حسن روحانی معتقدند مذاکرات کنونی دولت روحانی در مناقشه هسته ای بی نتیجه است و توافق در مذاکرات هسته ای مشکلات جمهوری اسلامی را حل نخواهد کرد. آنها همچون رهبر جمهوری اسلامی، به ویژه در چندماه اخیر بصورت مکرر ادامه این مذاکرات را “عقب نشینی” و بی نتیجه اعلام کرده و خواستار تداوم فعالیت های هسته ای، ایستادگی مردم و دولت در برابر غرب شده اند.