سندیکای شرکت واحد خواهان پایان تعقیب‌های پلیسی و امنیتی شد

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» از بازداشت اعضا تا جلوگیری از برگزاری مجمع عمومی

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه در اطلاعیه‌ای با اعتراض به ادامه فشارهای امنیتی علیه اعضای این سندیکا، از مسئولان داخلی و نهادهای بین‌المللی مرتبط با حقوق کار خواست پیگیر “رفتارهای ضدکارگری” در ایران شوند. در همین حال شماری از اعضای این تشکل کارگری برای چندمین بار در سالهای گذشته برای برخورداری از حق مسکن دست به تجمع زده‌اند.

سندیکای کارگران شرکت واحد، روز سه‌شنبه، ۲۶ خردادماه، با انتشار بیانیه‌ای خبر داد که هفته گذشته ماموران پلیس امنیت تهران با مراجعه به منزل حسن سعیدی،‌ از اعضای این سندیکا طی نامه‌ای ‌او را احضار کرده‌اند.

در بیانیه این تشکل کارگری همچنین آمده است که علیه ابراهیم مددی و داوود رضوی، رئیس و عضو هیات مدیره سندیکای شرکت واحد پرونده‌های تازه‌ای باز شده است. این دو فعال کارگری در آستانه روز کارگر بازداشت و بعد از نزدیک به یک ماه نگهداری در بند ۲۰۹ زندان اوین، با قید وثیقه آزاد شدند.

بازداشت فعالان کارگری در آستانه ماه می با اعتراض نهادهای بین المللی مرتبط با حقوق کار روبرو شد.

سندیکای کارگران شرکت واحد در ادامه بیانیه خود نوشته است: “این رفتارها در زمانی صورت می‌گیرد که دولت آقای روحانی مرتبا از حقوق شهروندی سخن می‌رانند و هیات وزارت کار در کنفرانس سالیانه سازمان بین‌المللی کار حضور دارند و درباره آزادی تشکل‌های مستقل کارگری با دبیر کل این سازمان آقای گای رایدر مذاکره می‌کنند.”

اقدامات علیه این سندیکا در شرایطی صورت گرفته که اعضای آن روز دوشنبه، ۲۵ خرداد ماه بار دیگر خواهان حق مسکن بلاعوضی شده‌اند که پیشتر وعده‌اش را از شهرداری تهران گرفته‌اند.

در این تجمع حدود ۲۰۰ تن از رانندگان و کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران به عدم پرداخت کمک بلاعوض مسکن ۴۰۰۰ تن از کارگران این شرکت و همچنین تحویل ندادن به موقع مسکن کارگران عضو پروژه سپیدار ۲ و۳ تعاونی مسکن شرکت واحد اعتراض کردند.

اعضای این سندیکا پیشتر نیز بارها در ارتباط با حق مسکن دست به تجمع زده بودند.

در آذرماه سال گذشته همزمان با تجمع این کارگران، داوود رضوی، عضو هیات مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد در مصاحبه با روز گفته بود مسئولان وعده‌هایی جهت پرداخت حق مسکن به اعضای این سندیکا داده اند.

اعضای شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه از سال ۱۳۸۴ به این طرف،چندین مرتبه دست به اعتصاب‌های صنفی زده‌اند.

این سندیکا حدود چهل سال پیش،قبل از انقلاب سال ،۱۳۵۷ تأسیس اما در دوران جمهوری اسلامی منحل شد و جایش را به خانه کارگر و شورای اسلامی کار داد. این سندیکا اما حدود یک دهه گذشته توسط کارکنان این شرکت بازسازی شد و به عضویت رسمی فدراسیون جهانی کارگران حمل و نقل در آمد.

نخستین مجمع عمومی کارگران شرکت واحد برای بازگشایی سندیکای کارگران این شرکت در خرداد ماه سال ۸۴ برگزار شد.

آنها در ۱۱ خردادماه امسال در نامه‌ای از علی ربیعی، وزیر کار خواسته بودند محلی را برای برگزاری مجمع عمومی سندیکای کارگران شرکت واحد معین کند. اما در ارتباط با این درخواست کارگران، دلاور نظری، مدیرکل سازمان‌های کارگری و کارفرمایی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به ایلنا، خبرگزاری‌ حکومتی کار ایران گفته بود: “مطابق مقررات فصل ششم قانون کار کارگران تنها مجاز به تشکیل یکی از سه تشکل شورای اسلامی کار، انجمن صنفی کارگری یا انتخاب نماینده کارگر هستند.”

به گفته این مقام وزارت کار “با توجه به شرایط پیش‌بینی شده در قانون کار هیچ تشکل کارگری دیگری تحت عنوان سندیکا در کارگاه‌های مشمول قانون کار مجاز به فعالیت نیست.”

در ایران فعالیت‌های سندیکایی ممنوع است و فعالان کارگری در سالهای گذشته به دفعات به دلیل تلاش برای ایجاد تشکل‌های کارگری احضار، بازداشت و محکوم شده‌اند. در تازه‌ترین مورد محمود صالحی، فعال کارگری گفته است “تلاش برای ایجاد تشکل‌های کارگری”، یکی از اتهاماتی است که در پرونده مربوط به بازداشت اخیر علیه او مطرح شده است.

سندیکای شرکت واحد، در اطلاعیه ای که روز سه‌شنبه منتشر کرد، با ابراز امیدواری برای رهایی “حق‌طلبان کارگری از تعقیب‌های پلیسی و امنیتی”، از مسئولین داخلی و قوه قضاییه و وزارت کار و سازمان بین‌المللی کار و دیگر سازمان‌های بین‌المللی کارگری” خواست به این “رفتارهای ضدکارگری” خاتمه دهند.