رئیس دولت در تعقیب نماینده مجلس

نویسنده
آرش معتمد

» مجادله احمدی نژاد و مطهری به دادگاه رسید

روز یکشنبه چالش ها میان اصلی ترین نماینده منتقد دولت در مجلس و محمود احمدی نژاد به اوج رسید: رئیس دولت به دادگاه رفت و از فرزند آیت الله مطهری شکایت کرده است؛ شکایتی که جزئیاتش پنهان مانده است.

وکیل علی مطهری، دیروز با اعلام خبر شکایت رئیس دولت از موکل خود تصریح کرد: “شکایت آقای احمدی‌نژاد از موکلم در حال حاضر در دادسرای کارکنان دولت در حال رسیدگی است.”

آنچنان که خبرگزاری ایلنا گزارش می دهد، پیمان حاج محمود عطار، وکیل مدافع این نماینده اصولگرا از ناممکن بودن انتشار “جزئیات” پرونده شکایت محمود احمدی نژاد از علی مطهری خبر داده  اما در عین حال تصریح کرده که شش روز پیش به همراه علی مطهری به شعبه دوم باز بازپرسی دادسرای کارکنان دولت رفته است تا پاسخگوی سئوالات “بازپرس پرونده” باشند. این وکیل دادگستری توضیح نداده که به چه دلیل پس از تاخیر یک هفته ای تصمیم به افشای خبر این شکایت گرفته است.

هر چند گفته می شود علت تاخیر در رسانه ای شدن این خبر تلاش برای منصرف کردن احمدی نژاد از شکایتش بوده اما با ناکام ماندن آن، مطهری این مساله را به رسانه ها کشانده است.

علی مطهری در یک سال گذشته در قامت یک نماینده اصولگرای مجلس به کرات احمدی نژاد را مورد انتقاد شدید قرار داده و در مواردی وی را “فتنه گر”، “کودک” و “افراطی” لقب داده است.

از همین رو به نظر می رسد محمود احمدی نژاد با ناامیدی از مهار علی مطهری توسط حامیانش در مجلس، قصد دارد با شکایت از او به دستگاه قضائی آخرین کوشش ها برای خاموش کردن یکی از جدی ترین منقدان خود را انجام دهد.هر چند گفته می شود احمدی نژاد در این راه با مانع الیگارشی فامیلی رو به رو خواهد بود. علی مطهری برادر همسر علی لاریجانی  - رئیس مجلس - است. علی لاریجانی که خود از اصلی ترین منتقدان دولت است، همین دو روز پیش به طور تلویحی دولت احمدی نژاد را دولت “فرومایگان” نامید.

 

منتقد همیشگی

علی مطهری فرزند آیت الله مرتضی مطهری، از تئوری پردازان جمهوری اسلامی، از مدت ها پیش به اقداماتی جدی علیه دولت احمدی نژاد دست زده که از جمله می توان به استیضاح علی کردان، وزیر کشور به دلیل تقلب در مدرک تحصیلی و اخراج او از دولت اشاره کرد.گفتنی است نیروهای تندرو ها در شورای نگهبان، ابتدا صلاحیت علی مطهری برای نامزدی در انتخابات را رد کرده بودنداما رایزنیهای پشت پرده باعث شد شورای نگهبان رأی به صلاحیت وی برای ورود به رقابتهای انتخاباتی دهد. اما پس از انتخابات بحث برانگیز 22 خرداد حملات علی مطهری علیه محمود احمدی نژاد بی مهابا تر از گذشته شد.از آن هنگام، ماه و هفته ای نبوده است که طعنه های وی علیه دولت و رئیس آن تیتر نخست سایت ها و جراید نشده باشد.

 

احمدی نژاد پاسخگوی اعمالش باشد

اوایل شهریور سال گذشته نخستین کلید حملات علی مطهری زده شد. او خواستار بررسی اتهامات محمود احمدی نژاد شد و با انتقاد از گفته های وی در مناظره خردادماه تاکید کرد: “اگر آنها(رهبران سیاسی مخالفان) نسبت به اعمال خود پاسخگو باشند، خود رئیس جمهور هم باید در باره نحوه مناظره با میرحسین موسوی که آغاز این ماجراها بود و به طور کلی در باره رفتار خود به ملت پاسخگو باشد.”

این واکنشی جدی بود به سخنان همان ماه رئیس دولت که در یک نماز جمعه خواستار پیگرد کسانی شده بود که به گفته وی “اغتشاشات” پس از انتخاب بحث برانگیز را سازماندهی کرده بودند: “باید با کسانی که سازماندهی و تحریک کردند و خط دشمن را پیاده کردند، برخورد جدی شود.”

در آن زمان مطهری این مواضع را به حساب تلاش احمدی نژاد برای “سلب مسئولیت”[از خود و ارگان های زیر نظر وی گذاشت و تاکید کرد: “شاید ایشان می خواهد مسئولیت رسیدگی به این تخلفات را از خود به عنوان رئیس شورای عالی امنیت ملی و مدیر بحران سلب کند.”

 

رئیس دولت فتنه گر است

آغاز پائیز پایان اصطکاک ها نبود. “آغازگر فتنه” لقبی بود که علی مطهری برای رئیس دولت برگزید. او در ماه مهر، زمانی که محافظه کاران سنتی طرحی تحت عنوان “وحدت ملی” برای خروج از بحران سیاسی ارائه دادند، در  گفتگو با خبرگزاری مهر  بار دیگر احمدی نژاد را به چالش کشید: “به نظر من رئیس جمهور با نحوه خاص مناظره خود و وارد کردن اتهامات به افراد غایب در مناظره ها آغاز کننده این فتنه بود و بعد از پیروزی هم تحریک کننده معترضان بود.”

او در این مصاحبه صراحتا  از رئیس دولت دهم خواست از  ملت ایران عذرخواهی کند، او در عین حال میرحسین موسوی ـ رهبر سیاسی مخالفان- را نیز به این امر دعوت کرد: “برای التیام وحدت ملی همانطور که موسوی باید به اشتباهات خود اعتراف کرده و از مردم عذرخواهی کند احمدی نژاد هم باید این کار را انجام دهد. درغیر این صورت این فتنه همچنان باقی خواهد ماند.”

 

افراطی ها

“در حال حاضر افراطیون اصولگرا حاکم هستند و چون دولت در دست آنهاست، قدرت دارند. چراکه دولت مظهر قدرت است.” این انتقادات صریح کمی کمتر از دو ماه پس از مصاحبه مذکور توسط فرزند آیت الله مطهری مطرح شد. علی مطهری این بار برای دفاع از اکبر هاشمی رفسنجانی بود که دولت دهم را توبیخ می کرد. چند روز پیش از آن حیدرمصلحی، وزیر اطلاعات محمود احمدی نژاد در مقام پاسخگویی به انتقاد های رئیس مجلس خبرگان از بحران سیاسی گفته بود: “سخنان هاشمی هم راستا با سران فتنه است.”

علی مطهری نیز طرف هاشمی رفسنجانی را گرفت و وی را “مظلوم” توصیف کرد: “باید به آقای هاشمی حق داد.چون در جریان انتخابات، ایشان مظلوم واقع شدند.”

نماینده اصولگرای مجلس هشتم معتقد بود که محمود احمدی نژاد می بایست از دبیر مجمع تشخیص مصلحت عذرخواهی کند: “اگرچه از آقای احمدی‌نژاد انتظار عذرخواهی داشتند، اما چنین نشد.”

خانواده هاشمی رفسنجانی در جریان مناظره انتخاباتی میرحسین موسوی و محمود احمدی نژاد از سوی طرف دوم به فساد اقتصادی متهم شده بود. این چنین شد که در آخرین روزهای پاییز، این نماینده تهران در دفاع از هم قطار قدیمی پدرش در مبارزات انقلابی به آیه ای از قرآن استناد کرد و گفت: “هیچگاه مجاز نیستیم صدایمان را بلند کرده و دشنام بدهیم مگر آنکه حقی ضایع شده باشد. در حال حاضر نیز حق هاشمی ضایع شده است.”

 

احمدی نژاد اعتراف کند

زمستان نیز مطهری بیکار ننشست. پس از اعتراضات خونین خیابانی در روز عاشورا، مطهری به بهانه انتشار طرحی 7 ماده ای برای بازگشت آرامش، حملات خود علیه دولتی که مخالفان آن را “دولت کودتا” می نامند ادامه داد. او برآشفته از رفتار شبه نظامیان حامی دولت در سرکوب اعتراضات دانشجویی در شانزده اذر و حمله به عزاداران آیت الله العظمی منتظری نوشت: “گروه حامی دولت باید به آزادی بیان به عنوان یکی از اصول انقلاب اسلامی بنگرد و بی جهت مانع بیان افکار منتقدان و مخالفان نشود. چرا در 16 آذر به دانشجویان اجازه نمی دهیم که در داخل دانشگاه هر شعاری که دلشان می خواهد بدهند تا تخلیه روحی و روانی شوند ، بلکه عده ای را با اتوبوس به آنجا می بریم تا مراسم آنها را به هم بزنند.چرا اجازه برگزاری مجالس ترحیم آیت الله منتظری را نمی دهیم.”

او در بند دوم از طرح خود بار دیگر خواستار “اعتراف” احمدی نژاد به اشتباهاتش و “عذرخواهی” شد و  از دستگاه های اطلاعاتی وابسته به دولت خواست تا همزمان با از بین بردن “فضای امنیتی در کشور” همچنین “از ادعای واهی انقلاب مخملی و براندازی نرم و تدارک براندازی نظام از چند ماه قبل از انتخابات با همکاری خارجیها دست بردارند.”

 

مطهری و پرونده خیابان فاطمی

با اغاز بهار مطهری در کنار الیاس نادران قرار گرفت که اتهامات سنگینی در خصوص پرونده فساد اقتصادی محمدرضا رحیمی، معاون اول محمود احمدی نژاد مطرح کرده بود. پرونده ای مشهور به “خیابان فاطمی” که علی مطهری اتهام رحیمی در آن را “جدی” عنوان کرده و خواستار همکاری محمود احمدی نژاد با دستگاه قضائی شده بود: “قرائن نشان می دهد که اتهام رحیمی جدی است و آقای احمدی نژاد که منادی شعار عدالتخواهی است باید در برخورد با اتهامات رحیمی پیشقدم شود.”

انتقاد از سرکوب مطبوعات

 

چندی بعد در اولین روز خرداد او به سراغ محدودیت ها و فشارهایی که از سوی دولت مستقر بر رسانه ها و روزنامه ها وارد می شود رفت و ادعای احمدی نژاد پیرامون “آزادی بیان” در ایران را چنین توصیف کرد: “این حرف ایشان صرفا یک شعار و یک ادعاست.”

در حالی که وزارت ارشاد دولت دهم تاکنون مجوز انتشار بسیاری از مطبوعات حامی جنبش سبز را لغو کرده است، علی مطهری به رفتار محمود احمدی نژاد در سرکوب مطبوعات و ناشران منتقد اشاره کرد و افزود: “در حال حاضر بسیاری از انتقادات به دولت و شخص رئیس‌جمهور به عنوان توهین به رئیس‌جمهور تلقی می‌شود و از نشر آن جلوگیری می‌شود، برخی از روزنامه‌ها به دلایل واهی توقیف می‌شوند و پاسخ‌های معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد در کمیسیون فرهنگی مجلس نیز قانع‌کننده نبوده است.”

 

رئیس دولت کودک است

اما سخت ترین حمله این نماینده تهران به رئیس دولت زمانی انجام شد که محمود احمدی نژاد و حامیانش در سالروز درگذشت آیت الله خمینی، ضمن ممانعت از سخنرانی حسن خمینی شعار های تندی علیه نوه بنیان گذار انقلاب اسلامی سر دادند.علت این حملات قرار گرفتن  حسن خمینی در کنار رهبران سیاسی مخالف دولت بود که خشم جناح راست را به همراه داشت.

این رخداد علی مطهری را بر آن داشت تا قلم در دست گیرد و با انتشار یادداشتی در سایت تابناک رئیس دولت را “کودک” لقب دهد. مطهری در انتقادی بی سابقه از رفتار های سیاسی احمدی نژاد تصریح کرد: “احمدی نژاد مانند کودک یک خانواده شده است که هرچه دیگران را اذیت می کند مورد تشویق قرار می گیرد.”

او ممانعت از سخنرانی سید حسن خمینی را حادثه ای “از پیش طراحی” شده نامید که “شخص رئیس جمهور در آن نقش اساسی داشت و می توان گفت از سنخ مناظره انتخاباتی ایشان بود که زمینه فتنه را فراهم کرد.”

علی مطهری کنایه های خود را محدود به احمدی نژاد نکرد و به طور تلویحی آیت الله خامنه ای را که در سخنرانی هایش سران سیاسی مخالف دولت را به “طلحه و زبیر” تشبیه کرده بود به چالش کشید: “آقایانی که اصرار بر شبیه سازی حوادث امروز با حوادث صدر اسلام دارند آیا صحیح می دانند که آنها و دار و دسته شان را به سپاه عمر سعد و ابن زیاد تشبیه کنیم که در روز عاشورا با ایجاد سر و صدا اجازه نمی دادند نوه پیغمبر سخن بگوید؟”

این سخنان چنان بر طرفداران دولت در مجلس اسلامی گران آمد که نمایندگان حامی احمدی نژاد در مجلس هشتم به طور علنی کوشیدند تا فرزند آیت الله مطهری را از فراکسیون اصولگرایان اخراج کنند. تلاشی که ناکام ماند.

حالا برخی ناظران می گویند محمود احمدی نژاد و هوادارانش پس از یک سال ناکامی در خاموش کردن منتقد اصلی خود در جناح راست می کوشند با دادگاهی کردن وی شانس خود را امتحان کنند. هر چند برخی دیگر می گویند شانس اصلی در زمان انتخابات مجلس نهم به محمود احمدی نژاد رو خواهد کرد. زمانی که با همکاری شورای نگهبان حکم به رد صلاحیت علی مطهری و دیگر منتقدان دولت در مجلس دهند.