مشایی: منظور احمدی نژاد بمب اتم بود

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» خارجی ها جنجال نکردند چون نگران نیستند

اسفندیار رحیم مشایی، رئیس دفتر محمود احمدی نژاد برای نخستین بار مدعی شد که رئیس دولت در جریان دیدار سال گذشته از نمایشگاه دستاوردهای مرکز علوم و فنون لیزر ایران از “امکان غنی سازی 100 درصدی اورانیوم” توسط ایران سخن گفته است. رحیم مشایی بلافاصله اضافه کرده که این سخنان “به معنای ساخت بمب اتمی” بود اما “حتی یک رسانه خارجی در این باره جنجال و سر و صدا نکرد”

رئیس دفتر احمدی نژاد از این مسئله نتیجه گرفته که: “آنها  [غربی ها] نگران بمب اتمی نیستند و اصلاً دکتر احمدی‌نژاد برای تست کردن آنها این جمله را گفته بود تا ببیند آنها چه مقدار نگران تولید بمب از سوی ایران هستند.”

رحیم مشایی این سخنان را صبح روز شنبه در دیدار با مشاوران جوان وزارت آموزش و پرورش بیان کرد.

این بخش از سخنان رئیس دفتر احمدی نژاد که به نقل از رئیس دولت از امکان غنی سازی 100 درصدی اورانیوم توسط ایران سخن گفته تنها توسط خبرگزاری مهر (وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی) نقل شده است، اما دیگر خبرگزاری های رسمی ایران مانند ایسنا، فارس و ایرنا همراه با پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری اگرچه سخنرانی آقای مشایی را منتشر کرده اند اما در گزارش های آنها اثری از “غنی سازی 100 درصدی اورانیوم”  و “ساخت بمب اتم” نیست.

دیگر بخش جالب توجه در سخنان رحیم مشایی که توسط خبرگزاری مهر منتشر شده آنجاست که این خبرگزاری رسمی از قول رئیس دفتر احمدی نژاد نوشته: “فعالیت‌های لیزری می‌تواند به غنی سازی «بمب» کمک کند.”

به جز این اما آنگونه که خبرگزاری مهر از قول رئیس دفتر احمدی نژاد نقل کرده، مشایی گفته است: “یکی از نکاتی که دکتر احمدی‌نژاد در بازدید از این مرکز [مرکز لیزر] در سال گذشته عنوان کردند امکان غنی‌سازی 100 درصد بود که به معنای ساخت بمب اتمی است اما جالب اینکه حتی یک رسانه خارجی در این باره جنجال و سر و صدا نکرد و این نشان می‌دهد که آنها نگران بمب اتمی نیستند.”

این در حالی است که حتی در خبر سایت پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری هم که متن سخنرانی احمدی نژاد در نمایشگاه دستاوردهای مرکز علوم و فنون لیزر ایران در 18 بهمن 88 در آن  قرار دارد، اثری از اظهاراتی که رحیم مشایی آنها را به احمدی نژاد منتسب کرده وجود ندارد.

مطابق گزارشی که سایت رسمی ریاست جمهوری منتشر کرده، محمود احمدی نژاد در آن مراسم به رییس سازمان انرژی اتمی دستور داده که “غنی سازی ۲۰ درصد” شروع شود و در بخش دیگری از اظهارات خود آورده است: “با لیزر می توان با دقت و سرعت بالا و کیفیت مناسب، اورانیوم را در مقیاس مختلف غنی سازی کرد، البته ایران قصد ندارد فعلا از لیزر در این عرصه استفاده کند و به فضل الهی با همین سانتریفیوژهای موجود، غنی سازی ۲۰ درصد را شروع کرده و نیاز خود را برطرف خواهیم کرد.”

غنی سازی اورانیوم یکی از مراحل چرخه سوخت هسته ای است که طی آن در یک توده اورانیوم طبیعی، مقدار ایزوتوپ U-235 بیشتر شده و در مقابل از مقدار ایزوتوپ U-238 کاسته می شود.

رئیس دفتر احمدی نژاد در حالی به نقل از احمدی نژاد از غنی سازی 100 درصدی اورانیوم سخن گفته که این موضوع از نظر علمی غیر ممکن است.

اورانیوم ماده ای است که امکان غنی سازی بیش از 98 درصدی آن از نظر علمی وجود ندارد. از اورانیوم غنی شده تا 98 درصد برای کاربردهای نظامی و ساخت بمب های هسته ای استفاده می شود.

 

غنی سازی اورانیوم یا غنی سازی بمب؟

استفاده از لیزر در غنی سازی اورانیوم نکته ای است که به جز احمدی نژاد، توسط رئیس دفتر او هم مورد تاکید قرار گرفت با این تفاوت که مشایی به جای “غنی سازی اورانیوم” از عبارت “غنی سازی بمب” استفاده کرده که مشخص نیست با چه منظوری بیان شده است.

مشایی می گوید: “فعالیت‌های لیزری می‌تواند به غنی سازی بمب کمک کند اما از لحاظ اقتصادی به صرفه نیست و غرب به این نکته واقف بود. به هر حال آنها نگران اعمال مدیریت از سوی جمهوری اسلامی ایران هستند و به هر شکلی که شده می‌خواهند ما را تسلیم خود کنند.”

وی با اشاره به اینکه  ”ایستادن بر پای حق هسته‌ای نه تنها محدود به توانایی هسته‌ای ایران نیست” افزوده است: “این ایستادگی به نوعی به چالش کشیدن حکومتهای جائرانه، جابرانه و مسلط جهان است و این خیال خیام است که فکر کنیم غربی‌ها نگران دستیابی ما به بمب هسته‌ای هستند و برای این سخنم اسنادی را دارم که آنها نگران مدیریت ایران بر جهان هستند.”

مشایی در تشریح این اسناد گفت: “آنها نگران قطعنامه‌هایی هستند که دایم صادر می‌کنند چرا که یک روز می‌گفتند ایران سه سانتریفیوژ هم  نداشته باشد و حتی پژوهشی در امر هسته‌ای نکند اما بعدها که ما به سه هزار سانتریفیوژ دست پیدا کردیم گفتند که شیب تولید را کم کنید و وقتی ما قبول نکردیم گفتند که فعالیت خود را متوقف کنید. بعدها حتی به پایین آوردن سرعت فعالیتها نیز قانع‌ شدند و حتی بعدها عنوان کردند که در ظاهر عنوان کنیم که فعالیت‌های خود را متوقف کرده‌ایم ولی پنهانی آن را ادامه دهیم، چرا؟ چون می خواستند نشان دهد که اجماع قدرت جهانی ایران را مجبور به عقب نشینی کرده است.”

 

در داخل موافق فعالیت پنهان هسته ای بودند

رئیس دفتر احمدی نژاد در بخش دیگری از سخنانش مدعی شده که “عده ای در داخل موافق فعالیت پنهان هسته ای بودند.”

مشایی از این عده نام نبرده اما گفته است که: “مطرح کردن اسامی این عده در حال حاضر به جا نیست.” و وعده داد که: “دکتر احمدی نژاد بعدا اسامی آنها را افشا می کند.”

وی با بیان اینکه “حتی غربی‌ها راضی بودند که ما فقط برای دو ماه فعالیت‌های هسته‌ای خود را متوقف کنیم” افزوده: “توقف فعالیت هسته‌ای یا پنهانی کردن آن موجب بهره برداری‌های سیاسی و رسانه‌ای غرب می‌شد.”

رئیس دفتر احمدی نژاد اضافه کرد: “آنها قصد داشتند به این شکل آبرو و عزت ملت ایران را از بین ببرند و بعد از مدتی در رسانه‌های خود عنوان کنند که ایرانی‌ها به ما دروغ گفتند و فعالیت‌های هسته‌ای خود را پنهانی ادامه می‌دهند.”

برنامه هسته ای ایران که در سال 1353 با تاسیس سازمان انرژی اتمی و امضای قرارداد ساخت نیروگاه هسته ای بوشهر آغاز شد، مدتی پس از انقلاب اسلامی شکل مخفیانه به خود گرفت، تا اینکه سازمان مجاهدین خلق در سال 2002 با افشای اسنادی از فعالیت های مخفیانه هسته ای جمهور اسلامی پرده برداشت.

از آن هنگام تاکنون آنچه “پنهانکاری طولانی مدت در فعالیت های اتمی ایران” خوانده می شود، همواره یکی از دستاویزهای اصلی آژانس بین المللی انرژی اتمی، کشورهای غربی و شورای امنیت سازمان ملل متحد برای مختومه نشدن پرونده هسته ای ایران بوده است.

این سخنان رحیم مشایی در حالی مطرح می شود که محمود احمدی نژاد سه سال پیش در 18 مهر 1386 در مراسم افطاری که برای برخی از دانشجویان حامی خود ترتیب داده بود گفته بود: “کسانی بودند و هستند که به طور منظم اطلاعات هسته ای کشورمان را به دشمن می دادند و ما مستندات فعالیت های آنها را داریم. آنها دشمن را تحریک می کردند و به آنها می گفتند چرا در صدور قطعنامه هسته ای تاخیر می کنید، زودتر قطعنامه بدهید. بعد که غربی ها قطعنامه می دادند، اینها به دشمن می گفتند چرا قطعنامه ضعیف بود، فشار را زیاد کنید تا تسلیم شوند. این افراد اطلاعات بحث های درونی مسئولان در مورد پرونده هسته ای را به غربی ها می دادند که مثلا فلانی با فلانی در موضوعی اختلاف دارند.”

او افزوده بود: “دستگاه اطلاعاتی ما که در صدد برآمد با این ها برخورد کند، تاکنون فشارهای زیادی را متحمل شده است و البته آنها فشارشان را ادامه می دهند، اما ما ایستاده ایم و اگر لازم باشد موضوع را جار می زنیم و لازم باشد شهر به شهر، کوچه به کوچه می رویم و در مورد این ها با مردم سخن می گوییم. اگر این ها بخواهند به کار خودشان ادامه دهند و به دستگاه قضایی و اطلاعاتی فشار بیاورند، اسم آنها و مستندات و مدارک جاسوسی آنها را منتشر می کنیم. چرا وزارت اطلاعات مستندات این ها را منتشر نمی کند؟”

اینک سه سال پس از سخنان احمدی نژاد، این رئیس دفتر اوست که از وجود افراد و جریان هایی می گوید که بر خلاف موضع رسما اعلام شده جمهوری اسلامی، بر فعالیت های پنهانی هسته ای ایران تاکید داشته اند.

 

باید جامعه بشری را مدیریت کنیم

رحیم مشایی در بخش دیگری از اظهاراتش در جمع مشاوران جوان وزارت آموزش و پرورش مجددا بر لزوم آنچه “مدیریت جهان توسط ایران” می خواند، تاکید کرد.

مدیریت جهان توسط ایران موضوعی است که از بدو روی کار آمدن دولت نخست احمدی نژاد همواره مورد تاکید رئیس دولت و برخی از نزدیکانش قرار گرفته است.

اخبار غیر رسمی و موضع گیری های متععد رحیم مشایی در این خصوص حاکی از آن است که رئیس دفتر احمدی نژاد و پدر عروس او بیشترین تاثیر را بر رئیس دولت در موضوع مدیریت جهان دارد.

مشایی در این سخنرانی همچنین با بیان اینکه “لیبرالیسم و مارکسیسم به بن بست رسیده اند” گفت: “امروز ضعف درونی این مدیریت بیش از گذشته آشکار شده و جهان با درک این مفهوم در آستانه تصمیم جدیدی است که شاکله مدیریت را تحت تاثیر قرار می‌دهد و این یعنی پایان مدیریت مسلط و قدرتمند امروز. بنابراین اکنون باید با درک روشن از شرایط امروز و فردا درباره چگونگی مدیریت جامعه بشری تصمیم بگیریم.”

وی افزود: “آنچه که در تغییر مدیریت جهانی اتفاق می‌افتد امری قطعی و حتمی است و امکان جلوگیری از آن وجود ندارد و ما آن را حرکت متعالی و رو به کمال می‌دانیم که البته اگر به خوبی برنامه ریزی نشود با از دست دادن فرصتها ممکن است چالش‌هایی را به همراه داشته باشد.”

رحیم مشایی که از او به عنوان “رابط احمدی نژاد با امام زمان” نام برده می شود، با برشمردن وظایف انسان ها در “دوران انتظار” گفت: “مسئولیت ما در دوره انتظار غیر از این نیست که با انجام برخی از کارها، توصیه‌ها، دستورالعمل‌ها و فرصت‌ها زمینه‌های ظهور را فر اهم آوریم و این انتظار از جنس احوال نیست بلکه به اقدام نیاز دارد.”

او ادامه داد: “ارزش انقلاب اسلامی ایران باید ارتفاع نگاه ما در این زمینه باشد البته از هر شخصیتی عملی را می‌توان انتظار داشت که در اندیشه اوست و باید گفت که کار بزرگ محصول انسان بزرگ است و نباید از انسان کوچک انتظار بزرگ داشت.”

مشایی در پایان تاکید کرد: “اگر بخواهیم در حوزه مدیریت جهانی برنامه ریزی کنیم نیاز به یک فرهنگ بالنده داریم چرا که سیاست، امنیت، اقتصاد نتیجه فرهنگی است که امروز به بن بست رسیده و ریشه‌های این بن بست برای کسانی که اهل تحقیق هستند روشن است.”

 

شان مشایی تا کجاست؟

سخنان جدید رحیم مشایی واکنش سایت فردا را به دنبال داشت. این سایت که با مدیریت سردار مرتضی طلایی، عضو شورای شهر تهران فعالیت می کند و در محافل خبری و سیاسی به عنوان یکی از سایت های نزدیک به محمدباقر قالیباف، شهردار تهران شناخته می شود، به انتقاد تند از مشایی پرداخت.

فردا با اشاره به سخنان سه سال پیش احمدی نژاد در جمع برخی از تشکل های دانشجویی نزدیک به دولت، نوشت:“اینکه بعد از گذشت سه سال از اظهارات رئیس جمهور، رئیس دفتر او از وجود جریانات داخلی سخن می‌گوید که بر خلاف مواضع رسمی نظام بر فعالیت های پنهانی هسته‌ای اصرار دارند، جای تامل دارد.”

این سایت سپس با طرح این پرسش که “کدام جریان های سیاسی تاثیر گذار در روند تصمیم گیری های هسته ای وجود دارند که مواضعی بر خلاف مواضع نظام را دنبال می کنند؟”، خواستار پاسخگویی رحیم مشایی به این سئوال شد.

سایت فردا همچنین با اشاره به وعده های عملی نشده قبلی احمدی نژاد، آورده است: “هر چند رحیم مشایی وعده افشای اسامی این افراد از سوی رئیس جمهور را داده، ولی با توجه به سابقه وعده های قبلی رئیس جمهور مبنی بر افشاگری و اعلام اسامی مفسدان و… نباید چندان دلخوش به تحقق وعده رئیس دفتر رئیس جمهور بود. “

گزارش تحلیلی سایت فردا سپس با اشاره به بی توجهی رسانه ها به اظهارات مشایی، تصریح کرده: “این روزها رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور که علی‌القاعده وظیفه‌ای جز هماهنگی امور دفتر رئیس‌جمهور و پیگیری دستورات و نامه‌های وی را ندارد، تقریبا هر روز در حال سخنرانی و حضور در مراسم‌ها و همایش‌های مختلف است.”

این سایت اصولگرایان منتقد احمدی نژاد در پایان با طرح این پرسش که “براستی شأن یک مسئول دفتر” در ساختار جمهور اسلامی ایران تا کجا است؟ آورده: “آیا مشایی با وجود فعالیت‌های چشمگیر خود در عرصه‌های مختلف فرهنگی، اقتصادی و سیاسی توان مدیریت امور پیچیده و سنگین دفتر رئیس‌جمهور اسلامی ایران را دارد؟”