تهدید رسمی روزنامه نگاران توسط آملی لاریجانی

نویسنده
فیروزه متین

» "مزدوران قلم به دست را رصد می کنیم"

یک روز پس از حملات تند محمدرضا نقدی و حسین شریعتمداری به روزنامه ها و رسانه های داخلی و متهم کردن آنها به همراهی با “ضد انقلاب”،به دلیل پوشش اخبار اسیدپاشی، رئیس قوه قضاییه هم در اظهارت تندی به “قلم به دست” ها هشدار داد که تمامی اقدامات شان در حال رصد شدن است و حکومت اجازه فعالیت مجدد به فتنه گران را نخواهد داد.

آملی لاریجانی که به تهدید علنی روزنامه نگاران پرداخته،هفته گذشته نیز در اقدامی بی سابقه از دادستان تهران خواسته بود رسانه هایی را که به فساد گسترده حکومت اسلامی اشاره می کنند تحت پیگیر قرار دهد.

بنا به نوشته رسانه های داخلی، صادق آملی لاریجانی دیروز گفته است: “قوه قضاییه اجازه نخواهد داد اهل فتنه دوباره سربرآورند. به قلم به دستانی که از فتنه گران حمایت می کنند هشدار می دهم. فتنه گرانی که در این کشور فتنه کرده اند و حالا دوباره می خواهند سربرآورند بدانند قوه قضاییه نخواهد گذاشت دوباره اهل فتنه سر برآورند”.

او افزوده: “اهل قلم مزدوری که برای اینها کار می کنند بدانند همه این ها رصد می شود و باید پاسخگوی جرم خودشان باشند. دنیای ما برای این نیست که به به و چهچه عده ای را بخریم و در این راه هیچ از این حرف ها خوفی نداریم این حرف ها ما را عازم و قاطع تر در برخورد با متخلفین خواهد کرد”.

این تنها تهدیدرسانه ها و روزنامه نگاران از سوی رئیس قوه قضاییه در چند روز گذشته نیست. او که به همراه برادرانش به رانت خواری و زمین خواری متهم است، هفته گذشته نیز از دادستان تهران خواسته بود رسانه هایی را که به قول او فساد حکومت را “بزرگنمایی” می کنند، مورد پیگرد قرار دهد.

وی گفته بود: “به دادستان دستور اکید دادم که تمام موارد را رصد کند و در آنچه که خلاف قانون است متخلفان را در هر مرتبه ای که باشند احضار کند. برخورد با فساد کار فنی و حقوقی است و در این راه نباید بزرگنمایی و سیاسی کاری شود. در فضای امروز برخی گمان می کنند بزرگنمایی فساد کار خوبی است. برخی رسانه ها می خواهند وقوع فساد را به گردن سازمان های دیگر بیندازند که این کار گریبان خودشان را خواهد گرفت. رسانه های زنجیره ای درباره پرونده ای که در دادسرا است و فرد بازداشت شده است از متهم نام می برند و تیتر می زنند که پای چند وزیر به این پرونده کشیده شد. در این خصوص به دادستان تهران دستور دادم که همه را رصد کند و آنچه خلاف قانون است پایش بایستد و اگر نیاز به احضار است این کار را انجام دهد”.

آملی لاریجانی در حالی نسبت به انتشار اخبار پرونده های متعدد و ریز و درشت فساد مقامات حکومتی اعتراض کرده بود که خود به فساد اقتصادی متهم است.

این سخنان او از جمله با واکنش یکی از مترجمان ایرانی، خشایار دیهیمی رو به رو شد که در صفحه فیس بوک اش در نامه ای به آملی لاریجانی از وی خواست از تهدید روزنامه نگاران دست بردارد.

یک روز قبل از تهدیدات رئیس قوه قضاییه، محمدرضا نقدی فرمانده بسیج هم به بهانه ماجرای اسیدپاشی به شدت به رسانه ها و روزنامه نگاران حمله کرده بود.

او گفته بود: “رسانه های فاسد و روزنامه های زنجیره ای کور خوانده اند؛ ملت ایران بسیار هوشیار تر است که بازی این جریانات را بخورد؛ این ملت عبور از فتنه های رسانه ای را در بازی عظیم ۹ دی سال ۸۸ تمرین کرده است. وزارت ارشاد و هیات نظارت بر مطبوعات نباید اجازه دهند که رسانه های فاسد و غربزده این جنایت را با مقدسات و واجباتی مثل امر به معروف و نهی از منکر مرتبط کنند و به این بهانه به تضعیف ارزش ها بپردازند”.

روزنامه کیهان هم طی روزهای گذشته بارها از “خیانت فتنه گران” و “رسانه های ضد انقلاب” نوشته و موضوع رفع حصر و اسیدپاشی را بهانه ای برای تهدید روزنامه نگاران قرار داده است.

آملی لاریجانی و دیگر چهره های افراطی جمهوری اسلامی در شرایطی تهدید روزنامه نگاران و رسانه ها را شدت بخشیده اند که طی هفته های گذشته رئیس دولت و معاون او هم از نبود روزنامه نگار زندانی در ایران سخن گفته اند؛ سخنانی که با واکنش های وسیعی در سطح رسانه ها و شبکه های اجتماعی همراه شد اما نتوانست حسن روحانی را وادار به عذرخواهی کند، و در عوض عرصه را بار دیگر برای تهدید علنی روزنامه نگاران از سوی حکومت گران فراهم کرده است. 

گفتنی ست،در تازه ترین گزارش سازمان گزارشگران بدون مرز که در ۱۲ فوریه ۲۰۱۴ منتشر شد، رتبه ایران از میان ۱۷۹ کشوری که بررسی های گزارشگران بدون مرز در آنها صورت گرفته، ۱۷۴ام است. یک رتبه بهتر از ایران، چین دیگر کشور آسیایی است و یک رتبه پایین تر از ایران سومالی در آفریقاست. از نظر گزارشگران بدون مرز، اریتره “بدترین” کشور است و سپس کره شمالی، ترکمنستان و سوریه قرار دارند.