کشیش ایرانی-آمریکایی در زندان

نویسنده

» گزارش هافینگتون پست از وضعیت سعید عابدینی

مردیت بنت اسمیت

سعید عابدینی، شهروند 32 ساله آمریکا که به دین مسیحیت گرویده به جرم فعالیت زیرزمینی برای تبلیغ دین مسیحیت به زندان افتاده است.

بنا به گزارش مرکز قانون و عدالت آمریکا، یک گروه محافظه‌کار مسیحی هنگامی که سعید در سال 2010 با همسر آمریکایی خود ازدواج کرد شهروند آمریکا شد. او و همسرش نغمه، دو کودک 6 و 4 ساله دارند. در سال 2008 سعید کشیش انجمن اونجلیستی آمریکا شد. به گزارش فاکس نیوز سعید قبلا بین ایران و آمریکا سفر می‌کرد اما در یک سفر در ماه اوت ماموران دولتی او را از اتوبوس پیاده و بازداشت کردند.

همسر او به فاکس نیوز گفت: «وقتی او مسیحی شد در کشور مجرم شناخته شد. او همواره مشتاق رسیدن به مردم ایران بود. خانواده او خیلی همبسته هستند و او تبلیغ کردن را خیلی دوست داشت و در خیابان‌های تهران انجیل به مردم می‌داد. این شور وشوق او بود.»

او در حال حاضر در انتظار برگزاری دادگاه در زندان اوین است.

وکلای جدید او از مرکز قانون و عدالت آمریکا گفتند ممکن است موکل آن‌ها به زودی با حکم اعدام مواجه شود.

جوردن سکولو مدیرعامل مرکز قانون و عدالت آمریکا گفت: «این روال بسیار مشکل‌سازی است که در ایران دیده می‌شود. پدران و همسران مسیحی به خاطر اعتقاداتشان تنبیه می‌شوند. چیزی که پرونده کشیش سعید را بسیار بیشتر آزاردهنده می‌کند این است که او در ایران به دنیا آمده و بزرگ شده است و بعد شهروند آمریکا شده است. او سه ماه است که به خاطر دین مسیحیت در زندان است. یک دادگاه به او گفته است که ممکن است به اعدام محکوم شود. علاوه بر اقدامات قانونی،‌مهم است که این خبر پخش شود و سازمان ملل و دولت آمریکا برای آزادی او اقدام کنند.»

این مرکز بخشی از ماموریت خود را آزادی ایرانیان مسیحی قرار داده است. آنها اوایل امسال یک کمپین تبلیغاتی رسانه‌ای بین‌المللی راه انداخته‌اند که به آزادی کشیش یوسف ندرخانی کمک کرد. او در سال 2012 به جرم ارتداد به اعدام محکوم شده بود. فاکس نیوز پس از آزادی ندرخانی در ماه سپتامبر گزارش داد که تعداد زیادی از ایرانیان مسیحی در زندان هستند.

اسلام دین رسمی ایران است و به گزارش سیا، 98 درصد جمعیت این کشور مسلمان هستند.

به گزارش فاکس نیوز،‌ طبق قانون شریعت اسلامی، مسلمانی که به مسیحیت بگرود می‌تواند به اعدام محکوم شود.

منبع: ‌هافینگتون پست - 19 دسامبر