رژه سرداران در رسانه های رسمی

نویسنده
نازنین کامدار

» پس از اظهارات فرمانده ستاد مشترک ارتش امریکا

پس از آنکه محمود احمدی نژاد و رئیس دفترش، اسفندیار رحیم مشایی در همایش پر حاشیه “ایرانیان مقیم خارج از کشور” تلاش کردند تا پیام های گوناگونی به امریکا بفرستند و از طرح ترور احمدی نژاد از سوی “صهیونیست های احمق” گرفته تا “زپرتی” دانستن اسرائیل و در عین حال “دعوت امریکا به مذاکره مردانه” ـ آنهم با این ادبیات که “امریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند” و “اسرائیل اصلا عددی نیست” و…ـ  را در سخنرانی های خود بگنجانند، تهدیدهای رسانه ای مقامات نظامی جمهوری اسلامی  در واکنش به اظهارات ژنرال مایک مولن، رئیس ستاد مشترک ارتش امریکا رو به افزایش گذاشته و صفحات اصلی روزنامه ها و سایت های  خبری داخلی را در تسخیر نظامیان درآورده است.

اظهارات ژنرال مایک مولن، مبنی بر تهیه شدن طرح حمله نظامی امریکا به ایران، روز گذشته موجب شد تا علاوه بر احمدی نژاد، احمد وحیدی، وزیر دفاع و یکی از متهمان انفجار مرکز یهودیان در آرژانتین، در سفری امنیتی به عمان در جمع خبرنگاران از “طرح‌های دشمن‌کوب و پشیمان‌کننده‌” ایران سخن بگوید: “طراحی برای حمله به یک ملت و دولت مستقل و تهدید کشورها به حمله آن هم در هزاره سوم، نقض آشکار منشور ملل متحد می‌باشد. محکوم نکردن این اظهارات و اقدامات توسط شورای امنیت از یک ساختار ناکارآمد و غیرعادلانه حکایت می‌کند که در خدمت منافع نامشروع قدرتهای جهانی است. همین نگاه و ادبیات آمریکایی‌ها موجب شده، رژیم صهیونیستی طی 60 سال در قالب یک رژیم تمام عیار فاشیستی و تجاوزگر، امنیت و صلح منطقه‌ای و جهانی را به مخاطره بیندازد”.

به گزارش خبرگزاری امنیتی فارس، وحیدی افزوده است: “البته نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران همواره آماده‌اند و برای دفاع از ملت بزرگ و میهن عزیز ایران طرح‌های دفاعی دشمن‌کوب و پشیمان‌کننده‌ای را آماده کرده‌اند”.

ایرنا، خبرگزاری رسمی دولت، نیز از سفر عطاء‌الله صالحی، فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی به بندرعباس و تنگه هرمز خبر داده و سخنان وی در “حاشیه بازدید از منطقه یکم نیروی دریایی ارتش” را چنین بازتاب داده است: “هرچند، همه نیروهای سه گانه ارتش در آمادگی کامل به سر می‌برند اما چون تهدیدات دشمن از نوع دریاپایه و هواپایه هستند، نیروی دریایی ارتش ارتقای قابل توجهی داشته است که انجام ماموریت‌های به روز، موید همین امر است”.

علاوه بر این مقام بلندپایه نظامی، حبیب الله سیاری، فرمانده نیروی دریایی ارتش نیز در همین برنامه طی اظهاراتی کوتاه با اشاره به اینکه “اگر کشوری بخواهد ما را مورد تهدید قرار دهد به همان شیوه با آن مقابله می‌شود”، افزود: “ایران برای مقابله با هرگونه تهدید، آمادگی کامل دارد”.

بنا بر این گزارش، احمدرضا پوردستان، فرمانده نیروی زمینی ارتش نیز در همایشی با عنوان “همایش دژهای پولادین” به سخنان رئیس ستاد مشترک ارتش امریکا واکنش نشان داد و گفت: “امروز دشمن در بسیاری از معضلات خود فرو رفته است و توان ایستادگی، مقاومت و گشودن جبهه دیگری را ندارد و سربازان آمریکایی با کوچکترین تلنگری از پای در می‌آیند”.

یدالله جوانی، معاون سیاسی سپاه پاسداران  و یکی از فرماندهان اصلی سرکوب های ی سال گذشته نیز از دیگر مقامات بلندپایه نظامی ایران بود که روز گذشته درباره اظهارات مایک مولن ابراز نظر کرد. بنا به نوشته ایرنا، وی که معمولا دیدگاه های نیروهای افراطی سپاه را بازتاب می دهد در سخنان خود گفته است: “نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران سالهاست طرحی کوبنده و مقتدرانه برای پاسخ به هر گونه تجاوز احتمالی آمریکا و رژیم صهیونیستی تهیه کرده اند. البته آمریکا و رژیم صهیونیستی جسارت حمله نظامی به ایران را ندارند”.

وی افزوده است: “رفتارهای اخیرامریکا، بیشتر برای امتیازگیری و فشار برای جمهوری اسلامی ایران در بحث مذاکرات هسته‌ای است. در گذشته هم چنین ادعاهایی را با برگزاری رزمایش‌هایی مطرح می‌کردند. آمریکایی‌ها سالیان سال است که چنین طرحی را در سر می‌پرورانند و هرگز جرات حمله نظامی به ایران را پیدا نمی‌کنند.”

گفتنی است این سردارسپاه هفته گذشته نیز در گفت و گو با ایرنا تاکید کرده بود که “اگر آمریکایی‌ها دست از پا خطا کنند، امنیت منطقه به خطر می‌افتد و همانگونه که در گذشته تاکید شده است امنیت خلیج فارس یا برای همه و یا برای هیچ کس”.

اما به غیر از مقامات نظامی، دو نماینده طیف حامی دولت در مجلس نیز اظهارات تندی درباره مسائل نظامی کرده اند، و حتی یکی از آنان  از “به اتش کشیدن تل آویو” سخن گفته است.

بنا به نوشته تابناک، علیرضا سلیمی، راهیافته دلیجان به مجلس به این خبرگزاری گفته است: “آمریکایی‌ها و رژیم صهیونیستی باید بدانند که اگر کوچکترین تعرضی به کشور ما کنند، ما با اقتدار و قدرت هر چه بیشتر تل‌آویو را به آتش می‌کشیم البته شمارش معکوس برای سقوط این رژیم پوشالی شروع شده و این روند حتمی خواهد شد. اگر آمریکایی‌ها توانمند هستند و مایلند که بیش از گذشته بی‌آبرو شوند و اگر رژیم غاصب صهیونیستی تمایل دارد که چگونگی به تاراج رفتن وجود و هستی خود را تجربه کند، می‌توانند نسبت به عمل به این بیانیه اقدام کند”.

کاظم حجازی، راهیافته همدان به مجلس نیز به فارس گفته است: “یقینا امروز هم ضمن اینکه مسئولان مربوطه، مسائل امنیتی کشور و همه مباحث مرتبط با مقوله امنیت را روی میز کار خود دارند، فضای دفاع از حریم جامعه اسلامی را به طور معین برای هر پروژه‌ای که ممکن است در دستور کار دشمن قرار بگیرد را مشخص کرد‌ه‌اند. اگر استکبار جهانی در توانمندی جمهوری اسلامی ایران تردید دارد می‌تواند وارد عرصه عمل شده و برای همیشه این توانمندی را در ذهن خود ثبت کرده و برای همیشه برایش ماندگار باقی بماند”.

در میان مقامات دولت نیز سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به اظهارات رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا در خصوص آماده بودن طرح حمله نظامی به ایران گفت: “اظهارات مقامات دولت آمریکا قابل توجه نیست و ما به آن توجه نمی کنیم”.
رامین مهمانپرست در گفت و گو با ایرنا دراین باره افزوده است: “این سخنان حاکی از داشتن شرایط خاص آنان است که در حالت عدم تعادل، عصبانیت، بی برنامگی و سرخوردگی از شکست هایی که در منطقه داشته اند، اظهاراتی می کنند که زیاد قابل توجه نیست.نباید زیاد به اظهارات مقامات نظامی دولت آمریکا توجه کرد”.

گفتنی است علاوه بر اظهارات مقامات نظامی درباره امریکا و اسرائیل، صدا و سیمای جمهوری اسلامی نیز از روز گذشته  اقدام به پخش کلیپ هایی با مضامین مربوط به جنگ کرده است. فضایی که نگرانی های شهروندان درباره احتمال وقوع جنگ را افزون کرده است.