البرادعی: ایران فرصت دیگری ندارد

نویسنده

albaradeii.jpg

مریم دستگیر

مخالفت چین وروسیه با طرح تحریم سوم ایران درجلسات مقدماتی اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل، باعث افزایش نگرانی ها درخصوص برنامه آمریکا برای تعقیب طرح های یک جانبه به منظور مهاربرنامه هسته ای ایران شده است. دیپلمات های غربی معتقدند ناامید شدن آمریکا از همکاری کشورهای جامعه بین المللی برای اعمال تحریم های سختگیرانه علیه تهران، می تواند این کشور را به اعمال سیاست هایی خارج ازچارچوب سازمان ملل سوق دهد.

این درحالی است که محمد البرادعی ازجامعه بین المللی خواسته به ایران فرصت داده شود تا برای آخرین بار ماهیت برنامه هسته ای خود را نشان دهد. او گفته است طی سه ماه آینده معلوم می شود که برنامه هسته ای ایران نظامی است یا نه واگر ثابت نشد آن موقع شرایط دیگری پیش رو خواهد بود. به تعبیراو این آخرین فرصت تهران است: “ اگر اثبات شود که ایران از این دوره برای تاکتیک‌های تاخیر استفاده می کند و واقعا با حسن نیت عمل نمی‌کند، قطعا هیچکس، هیچکس، زمانی که دیگران تحریم‌های بیشتر یا تدابیر تنبیهی را خواستار شدند، از آنها حمایت نخواهد کرد. این نکته‌ای است که همه از جمله خودم برای آنها بسیار روشن مطرح کرده‌ام. اگر ما بعد از سه ماه با گزارشی منفی برگردیم، فکر نمی‌کنم هیچکس بیاید و بگوید که به آنها فرصت دیگری بدهید.”

البرداعی همچنین در ارتباط با اینکه یک اقدام قریب الوقوع نظامی علیه ایران می تواند به تلاش های دیپلماتیک برای حل مساله هسته ای ایران صدمه بزند گفته است: “ما هنوز مسایلی را در ایران داریم که لازم است روشن شود. اما من امروز شاهد آن نیستم که ایران خطری واضح یا حاضر باشد. و این نتیجه‌گیری ما در اینجا به وسیله ارزیابی‌های اطلاعاتی که من دیده‌ام مبنی بر اینکه حتی اگر ایران جاه طلبی تولید سلاح هسته‌یی را داشته باشد، سه تا هشت سال با آن فاصله دارد، حمایت می‌شود. لازم است ما به راستی آزمایی قاطع ادامه دهیم، اما لازم نیست درباره این مساله جار و جنجال به راه اندازیم. آنچه در حال حاضر نیاز داریم ترغیب میانه‌روها در ایران است.”


قراراست این هفته کاندولیزا رایس مذاکرات فشرده خود رابا همتایانش درشورای امنیت سازمان ملل برای متقاعد کردن آنها در جهت اعمال فشاربیشتر به ایران ادامه دهد. جورج بوش نیز در همین هفته باسخنرانی درمجمع عمومی سازمان ملل، نقطه نظرات آمریکا را برای جلوگیری جامعه بین المللی از دستیابی ایران به” سلاح هسته ای” ، بیان می کند.

در این شرایط، محمود احمدی نژاد شب گذشته درمصاحبه با شبکه سی بی اس آمریکا گفت ایران به سوی جنگ با امریکا به پیش نمی رود. او همچنین اضافه کردایران نیازی به بمب اتمی ندارد.

همزمان سیدمحمدعلی حسینی، سخنگوی وزارت خارجه نیز دیروز درجلسه هفتگی خود با خبرنگاران خواستار ارسال پرونده هسته ای ایران ازشورای امنیت سازمان ملل به آژانس بین المللی انرژی اتمی شد. مقامات ایرانی تهدید کرده اند درصورت تصویب قطعنامه دیگری علیه ایران، در مورد همکاری خود را با آژانس بازنگری خواهند کرد.