بازی با خامنه ای در زمین سوریه

نویسنده
فرهاد علوی

» پشت پرده مصاحبه احمدی نژاد با تلویزیون حزب الله لبنان

محموداحمدی نژاد روز دوم شهریور  در مصاحبه ای زنده  با تلویزیون المنار ـ ارگان رسمی حزبالله لبنان - در ارتباط با حوادث سوریه موضعی گرفت که موجب گمانه زنی های بسیار شد؛ یک منبع آگاه پشت پرده این مصاحبه را برای روز تشریح کرده است.

 احمدی نژاد که به مناسبت اخرین جمعه ماه رمضان در برنامه بین القوسین ـ  درون  پرانتزـ شبکه المنار حاضر شده بود تا به پرسش های بتول ایوب، مجری این تلویزیون پاسخ گوید، در این مصاحبه در خصوص بزرگترین چالش سیاست خارجی جمهوری اسلامی در خاورمیانه که قیام مردم سوریه علیه بشار اسد متحد و همراه جمهوری اسلامی است، موضعی اتخاذ کرد که با مواضع اعلام شده رهبر جمهوری اسلامی تفاوتی 180 درجه ای داشت.

احمدی نژاد در این مصاحبه با بیان اینکه “ملت و دولت در سوریه باید در کنار هم بنشینند و بر سر اصلاحات به تفاهم برسند.” گفت: “ملت باید حق انتخابات، آزادی و عدالت داشته باشند و باید برای طرف‌ها در سوریه بنشینند و جدول زمان‌بندی در این خصوص تعیین کنند و به غرب اجازه دخالت ندهند.”

او ادامه داد: “غربی‌ها اصلاحات نمی‌خواهند، بلکه می‌خواهند جنگی داخلی را اداره کنند. آن‌ها از ملت‌های ما حمایت نمی‌کنند، بلکه دلیل تمام بلایای ملت‌های ما دخالت‌های این‌ها به خاطر رژیم صهیونیستی است.”

این اظهاراتدر حالی بیان شد که ایت الله خامنه ای در سخنانی عمومی خود به مناسبت معبث رسول اسلام  به صراحت اعتراضات مردم سوریه راانحرافی خوانده بود. رهبر جمهوری اسلامی در این سخنرانی با بیان اینکه “ماهیت حوادث سوریه با ماهیت حوادث دیگر کشورهای منطقه متفاوت است” تاکید کرده بود که “آمریکایی‌هابا تلاش برای شبیه‌سازی حوادث مصر، تونس، یمن و لیبی در سوریه سعی می‌کننداین کشور را که در خط مقاومت قرار دارد دچار مشکل کنند”.

اینتفاوت آشکار موضع محمود احمدی نژاد با رهبر جمهوری اسلامی و بیان آن ازتریبونی چون شبکه حزب الله لبنان در آستانه روز قدس موجب شد تا برخی اینگمانه را مطرح کنند که موضع کلی جمهوری اسلامی درخصوص حمایت از بشار اسددستخوش تحول شده و تهران دیگر نمیخواهد متحد بزرگ حکومت اسد در دمشق باشد. اما برخی دیگر این گمانه را مطرح کردند که بیان چنین موضعی از سوی احمدی نژاد ادامه اختلافات او با آیت الله خامنه ای است؛ اختلافاتی که موجب شداحمدی نژاد یازده روز در اعتراض به مداخله خامنه ای در عزل و نصب وزیرانخانه نشینی را برگزیند.

 

پیام های متقابل خامنه ای و احمدی نژاد

اما به گفته یک مقام آگاه به روز موضع جمهوری اسلامی در برابر تحولاتداخلی سوریه کماکان از سوی آیت الله خامنه ای به عنوان تعیین کننده سیاست های کلان جمهوری اسلامی تعیین میشود و محمود احمدی نژاد از فرصت گفتگو باشبکه المنار به مثابه ابزاری برای رویارویی بیشتر با رهبر جمهوری اسلامی و گرفتن امتیاز از او در صحنه سیاست داخلی استفاده کرده است. به گفته این مقام مطلع یکروز پیش از انجام این مصاحبه علی اکبر ولایتی مشاور بین الملل آیت اللهخامنه ای در تماسی تلفنی با احمدی نژاد از او خواسته بود در مصاحبه با شبکه المنار در خصوص تحولات سوریه، مواضعی منطبق با مواضع طرح شده از سوی آیت الله خامنه ای اتخاذ کند.

علیاکبر ولایتی که با روحیات شخصی احمدی نژاد آشنایی دارد در این گفتگوی تلفنی به وی یاداور شده بود که این درخواست  نظر شخصی وی نیست بلکه پیامی است از سوی رهبری. محمود احمدی نژاد نیز در این تماس پاسخ وموضعی شفاف نمی گیرد، اما فردای آن روزدر مصاحبه با تلویزیون المنار مواضع شخصی خود و نه آنچه آیت الله خامنه ای توسط مشاور بین الملل خود از ویخواسته بود را مطرح می کند؛ موضوعی که باعث شد تا برخی پایگاههای اطلاع رسانی همچون فارس، جوان انلاین ومشرق نیوز که نقطه نظرات و تحلیل های سپاه پاسداران را منتشر میکنند به “نقل از کارشناسان امور سیاسی” مخالفت خود را با دیدگاههای احمدی نژاداعلام کنند.

آیتالله علی خامنه ای در سالهای اخیر همواره سیاست خارجی محمود احمدی نژاد راستوده و در برابر آن سیاست خارجی دولت اصلاح طلبان را نکوهش کرده بود. شاید احمدی نژاد با درک همین موضوع و از این طریق، پیامی نه برای اسد وسوری ها که برای آیت الله خامنه ای مخابره کرد. به گفته این منبع آگاه پیامی مبنی بر اینکه اگر آیت الله خامنه ای بخواهد فشار بر او و یارانش را بیشتر کند او هم برگ هایی برای رو کردن دربرابر رهبر جمهوری اسلامی  در دست دارد.