درخواست رحیمی از مهدی هاشمی

نویسنده
حسین محمدی

» روزنامه‌های‌تان روی مرخصی حساسیت نشان ندهند

یک ماه پس از انتشار یکی از درخواست‌های ممحمرضا رحیمی از مهدی هاشمی، خبرگزاری فارس - متعلق به سپاه پاسداران - گزارش داده است که رحیمی از مهدی هاشمی خواسته به روزنامه‌های اصلاح‌طلب بگوید که به مرخصی‌های او از زندان، حساسیت نشان ندهند.

فارس در گزارش خود نوشت که “دومین درخواست رحیمی از مهدی اما درباره حمله‌هایی است که برخی روزنامه‌های نزدیک به خانواده هاشمی به وی و مرخصی رفتن‌هایش از زندان داشته‌اند؛ «به روزنامه‌های‌تان بگویید اینقدر به مرخصی رفتن‌های من از زندان حساسیت نشان ندهند»”.

فارس در گزارش خود هیچ اشاره‌ای به منبع ای منابع این خبر نکرده. این رسانه‌های حامی اصول‌گرایان، از جمله رسانه‌هایی بود که بعد از اعتراض‌های انتخاباتی سال ۸۸ و خروج مهدی هاشمی از کشور، گزارش‌های مختلفی علیه او منتشر کرد.

با این حال نباید فراموش کرد که چند روز پس از آن‌که مهدی هاشمی خود را به زندان اوین معرفی کرد، روزنامه شرق به نقل از فاطمه هاشمی نوشت که فرزند رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در اولین شبی که در زندان بود، با محمدرضا رحیمی در یک سوئیت قرار داشت. به گفته فاطمه هاشمی “رحیمی از مهدی دو درخواست داشته” که یکی از آن‌ها “پیگیری بازنشستگی رحیمی” بوده و خود فاطمه هاشمی این کار را انجام داده. او اما از بیان درخواست دوم رحیمی خودداری کرده بود.

گرچه پس از انتشار این گزارش در روزنامه شرق، فاطمه هاشمی این روزنامه را متهم به “سانسور” سخنان خود کرد و در توضیحی - که در خود روزنامه شرق منتشر شد - نوشت: “در کمال تاسف آن رسانه به‌دلیل عافیت‌طلبی‌های مرسوم و با نادیده‌گرفتن حق مخاطب و اصل آزادی بیان، اقدام به تحریف مطالب، سانسور و قلب واقعیت کرده است…جای افسوس دارد مطالبی که صرفا جهت اطلاع خبرنگار عنوان شده و پس از پایان گفت‌وگو نیز تایید نهایی صورت گرفته، همان مسایل غیرقابل انتشار، در روزنامه منتشر شده است”.

روزنامه شرق نیز در واکنش به این جوابیه فاطمه هاشمی از او به دلیل “حذفیات” در مصاحبه که بخش‌هایی از آن به دلیل “غیرقابل انتشار بودن” و بخش‌هایی دیگر به درخواست فاطمه هاشمی رخ داده بود، عذرخواهی کرد.

به نظر می‌رسد درخواست رحیمی از مهدی هاشمی - در صورت صحت - به انتقادهای رسانه‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان از مرخصی‌های مداوم او باز می‌‌گردد. رحیمی، معاون اول دولت دهم، در دادگاه به ۵ سال و ۹۱ روز حبس، رد مال و جریمه نقدی محکوم شد. حکم او زمستان گذشته اجرا شد، اما از همان ابتدا از مرخصی برخوردار شد. معاون اول محمود احمدی‌نژاد یک هفته پس از اجرای حکم، به مرخصی آمد. محسنی‌اژه‌ای، سخن‌گوی قوه‌قضاییه، آن زمان گفته بود که استفاده از مرخصی حق زندانیان است و دلیل اعطای مرخصی به رحیمی، بیماری همسرش بوده است. رحیمی پس از درگذشت همسرش نیز برای مدتی به مرخصی آمد. همان زمان وب‌سایت‌ سحام‌نیوز به نقل از “یک منبع آگاه” نوشت که رحیمی بعد از آخرین مرخصی خود - ۲۵ خرداد سال جاری - به زندان بازنگشته. رحیمی از ۲۶ بهمن - که حکم او اجرایی شد - سه بار از مرخصی استفاده کرده است. 

این مساله از آن جهت مورد انتقاد رسانه‌ها قرار گرفته بود که تاکنون در چندین مورد زندانیان سیاسی با وجود درگذشت یکی از اعضای نزدیک خانواده‌شان، امکان استفاده از مرخصی را پیدا نکرده‌اند. برای مثال مهدی کروبی - از کاندیداهای معترض به نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۸ که در حصر است - در زمان بیماری و سپس مرگ برادرش، امکان ملاقات با او یا حضور در مراسم ترحیم را نیافت. میرحسین موسوی و زهرا رهنورد - که هر دو در حصر هستند - نیز پس از درگذشت پدران خود، اجازه نیافتند که در مراسم تشییع جنازه آن‌ها شرکت کنند.

 وب‌سایت کلمه در گزارشی از برخی زندانیان سیاسی - نظیر احمد هاشمی، جعفر گنجی و محمد داوری - به عنوان زندانیانی نام برده بود  که با وجود درگذشت بستگان نزدیک، امکان استفاده از مرخصی را نیافتند. 

رحیمی خود پیش از این و در جریان برگزاری دادگاه، درباره پرونده خود گفته بود: “من فقط محمدرضا رحیمی نیستم، من معاون اول این نظام هستم، بنده ۳۴ سال سابقه خدمت در جمهوری اسلامی ایران را دارم، بنابراین نباید این قدر ساده به موضوع نگاه کرد”.