دولتی ها با اجرای فاز دوم یارانه ها موافق نیستند

نویسنده
نازنین کامدار

» دستور رهبر برای لغو مصاحبه احمدی نژاد؟

همزمان با لغو گفت و گوی تلویزیونی محمود احمدی نژاد که قرار بود طی آن اجرای فاز دوم طرح هدفمندسازی یارانه ها، با وجود عدم تصویب آن از سوی مجلس،کلید زده شود، زمزمه هایی از سوی دولتیان نیز در مخالفت با تصمیم خودسرانه احمدی نژاد به گوش می رسد.

گفت و گوی زنده تلویزیونی احمدی نژاد درحالی لغو شده است که هنوز هیچ منبع رسمی ای دلایل لغو آن را تشریح نکرده اما “شنیده ها” از تماس هایی از سوی بیت رهبری با وی برای به تعویق انداختن این گفت و گو حکایت دارد.

در همین باره سایت آفتاب در گزارشی نوشته است: “هدفمندی یارانه ها و ماجراهای مربوط به آن می رود به بزرگترین چالش اقتصادی دولت تبدیل شود.درحالی که اکثر اقتصادی های مجلس از نحوه اجرای هدفمندی یارانه ها ناراضی هستند و بارها اعتراض خود را اعلام کرده اند، دولتی ها همچنان کوتاه نمی آیند و از نحوه اجرای این طرح به خصوص در فاز دوم، حمایت می کنند.دیشب اما قرار بود حرف آخر را محمود احمدی نژاد در گفت و گوی تلویزیونی با مردم بزند.گفتگویی که محمد رضا رحیمی آن را فصل الخطاب دانسته بود و با اعلام آن خبرنگاران در پاسخ به سئوالی درخصوص اعلام جزییاتی از نحوه اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، گفته بود: “همه را آقای رییس‌جمهور اطلاع خواهند داد” حتی چند ساعت به انجام این گفت و گو مانده، معاون اول رییس‌جمهوری مجددا گفته بود: “دستور رسمی اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها را دکتر احمدی‌نژاد صادر خواهد کرد.” تا به این ترتیب همه چیز به گفت و گوی تلویزیونی سه شب موکول شود اما این اتفاق نیافتاد و خبرگزاری رسمی دولت اعلام کرد که گفت‌وگوی تلویزیونی سه‌شنبه‌شب رییس‌جمهوری با مردم که قرار بود پس از خبر 21 از شبکه اول سیما انجام شود به زمان دیگری موکول شد. تا پاسخ به اما و اگر های فاز دوم هدفمندی که این روزها خبر ساز شده است و حتی رئیس مجلس را نیز به واکنش و نامه نگاری با رهبری واداشته، به زمانی نامعلوم موکول شود. هنوز دلیلی برای این لغو برنامه اعلام نشده است هر چند شاید بتوان گفت دلیل اصلی لغو این گفت و گو فضای ملتهب به وجود آمده بین دولت و مجلس بر سر اجرایی کردن فاز دوم هدفمندی یارانه ها و نگرانی های افکار عمومی است”.

سایت الف نیز در گزارشی مشابه ماجرای “نامه لاریجانی به رهبری” را برجسته کرده و تلویحا از لغو این برنامه به دلیل مخالفت آیت الله خامنه ای خبر داده است.

به گزارش الف، رییس سازمان بازرسی نیز با تایید ارسال نامه به دفتر رهبری درخصوص هدفمندی یارانه‌ها گفت: “ما در مورد موضوعات مختلف به ویژه هدفمندسازی یارانه‌ها گزارش‌های متعددی را تهیه کرده‌ایم که یکی از مراجع گیرنده ما دفتر رهبری بوده است”.

الف از این خبر چنین نتیجه گرفته است: “این نامه از سوی رئیس سازمان بازرسی در شب مصاحبه احمدی نژاد ارسال شده تا به این ترتیب بازار نامه نگاری در اعتراض به ماجرای هدفمندی یارانه ها داغ باشد”.

الف افزوده است: “در هر حال کاملا مشخص است که دولتی ها نه قانون مجلس بلکه دستور رئیس جمهور را فصل الخطاب می دانند و پیش از این هم وزیر اقتصاد اعلام کرده بود زمان اجرایی شدن فاز دوم هدفمندی را رئیس جمهور تعیین می کند.از سوی دیگر درباره قیمت بنزین که افزایش آن یکی از تبعات اجرایی شدن فاز دوم است نیز دولتی ها اعلام کرده اند که قیمت بنزین تعیین شده و برای ابلاغ منتظر امضای رئیس جمهور است تا به این ترتیب قانون مجلس برای دولتی ها بی اهمیت باشد و فرمان رئیس جمهور فصل الخطاب.در هر حال باید منتظر ماند ودید نتیجه کشمکش های هدفمندی چه خواهد شد و برنده این تنش اقتصادی در نهایت کیست؟منتقدین یا دولتی ها”.

گزارش ها درباره اجرای فاز دوم یارانه ها در حالی است که روز گذشته بانک مرکزی با انتشار گزارشی به تبعات منفی اجرای این طرح بر اقتصاد ایران اعتراف کرد.

به نوشته شفاف، در گزارش بانک مرکزی آمده است: “انتظار می رود با توجه به اینکه دهک های بالای درآمدی برای رفع احتیاجات خود با محدودیتهای مالی روبه‌رو نیستند، یارانه های نقدی اثر چندانی بر روی مخارج واقعی این خانوارها نداشته و فقط اثر تورم هزینه های جاری خانوارها را خنثی نماید. دهکهای پایین تر به دلیل محدودیتهای شدید درآمدی برای رفع احتیاجات خود به یارانه های نقدی متکی هستند. کاهش ضریب جینی (شکاف طبقاتی) در کشور تا زمانی ادامه خواهد یافت که تورم ناشی از اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها به میزانی نباشد که همه یارانه‌های نقدی را برای جبران افزایش قیمتها جذب کند، در غیر این صورت افزایش مجدد ضریب جینی در فاز دوم اجرای طرح هدفمند سازی یارانه ها دور از انتظار نخواهد بود”.

 وزیر بهداشت نیز از “تبعات منفی” این طرح سخن گفته تا نشانه های مخالفت دولتی ها با تصمیم احمدی نژاد پر رنگ شود.

به گزارش مهر، مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت نیز در حاشیه جلسه با اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفته است: “همانطور که اجرای فاز اول هدفمندی یارانه‌ها بر حوزه بهداشت و سلامت تاثیر گذار بوده است به طور یقین اجرای فاز دوم نیز تاثیرات نامطلوب زیادی برای این حوزه به دنبال خواهد داشت. درصورتی این تاثیرات منفی بر حوزه بهداشت و سلامت بی تاثیر خواهد بود که مبالغی از درآمد حاصل از هدفمندی یارانه‌ها به حوزه بهداشت و درمان و تامین اجتماعی مردم اختصاص یابد”.