مصباح یزدی قائم مقام خامنه ای است

نویسنده
نیما فرح آبادی

» در جلسات خصوصی اصولگرایان گفته می شود

خبرگزاری مهر، وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی، به نقل از تعدادی از دانشجویان دانشگاه امام صادق خبر داد که اعضای جبهه پایداری انقلاب اسلامی از محمدتقی مصباح یزدی با عنوان “قائم مقام رهبری” نام می برند.

این خبرگزاری حکومتی با انتشار نامه ای که آن را به “جمعی از دانشجویان دانشگاه امام صادق” منتسب کرده، آورده است که جبهه پایداری در “جلسات خصوصی” برای مصباح یزدی، “جایگاه قائم مقام رهبری قائل می شوند.”

جبهه پایداری انقلاب اسلامی، گروهی انتخاباتی با محوریت محمدتقی مصباح یزدی، و یکی از دو جریان اصلی جناح حاکم اصولگرا در کنار جبهه متحد اصولگرایان در انتخابات مجلس هشتم بود.این دو گروه در غیاب اصلاح طلبان به شدت با یکدیگر رقابت کردند.

جبهه متحد اصولگرایان به ریاست محمدرضا مهدوی کنی، رئیس مجل خبرگان رهبری و رئیس دانشگاه امام صادق فعالیت می کند. نامه ای که خبرگزاری مهر منتشر کرده نیز از طرف تعدادی از دانشجویان همین دانشگاه است.

در بخشی از این نامه که خطاب به مصباح یزدی نوشته شده، با اشاره به “شکاف عمیقی” که “بین نیروهای انقلاب به علت اختلاف میان جبهه متحد اصولگرایان و پایداری” به وجود آمده، از او پرسیده شده: “چرا جبهه پایداری که بعضا در جلسات خصوصی برای شما جایگاه قائم مقامی رهبری قائل می شوند و شما را رهبر معنوی خود می‌دانند و خود را مطیع محض شما می شمرند، دست در دست اعضای این گروه انحرافی دارند؟”

گروه انحرافی عنوانی است که اصولگرایان منتقد دولت بر روی مجموعه ای از نزدیکان محمود احمدی نژاد به محوریت اسفندیار رحیم مشایی گذاشته اند.

در نامه منتشر شده در خبرگزاری مهر، با اشاره به ارتباط این جریان با جبهه پایداری که زیر نظر مصباح یزدی فعالیت می کند، از وی پرسیده شده که چگونه است که اعضای جبهه پایداری “یکی شان جلسات منظم با سرکرده این گروه دارد و دیگری مشاور این گروه است و به جای آنها پروژه افتتاح می‌کند و آن یکی در جلسه سئوال از رییس جمهور از جوابهای کم ادبانه او قهقه مستانه میزند و از تذکرات نمایندگان می آشوبد؟”

در ابتدای این نامه با ذکر برخی از سخنان مصباح یزدی علیه جریان انحرافی آمده است: “آیا رییس جمهور محترم رفتارهای مشارالیه [مشایی] را به کرات تأیید نکرده و خود را مانند او و او را مانند خودش ندانسته است؟”

انتشار این نامه در خبرگزاری مهر و طرح مسئله قائم مقامی رهبری برای مصباح یزدی در آن در همان روزی صورت گرفته که همین خبرگزاری به نقل از مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه علی ابن ابی طالب شهر قم، از برگزاری مراسم “تجلیل مقام” مصباح در این شهر خبر داده است.

حجت الاسلام سید حسن اکبری در نشستی خبری با اعلام اینکه هفته معلم به عنوان هفته عقیدتی -سیاسی نیز نامگذاری شده، گفته است: “تجلیل و تکریم از شخصیت آیت الله مصباح یزدی یکی از برنامه‌های ما در این هفته است که با توجه به فرموده رهبر کبیر انقلاب ایشان می‌تواند پس از شهادت آیت الله مطهری خلاء ایشان را برای انقلاب پر کند.”

او اضافه کرده: “آیت الله مصباح یزدی روز شنبه نهم اردیبهشت با حضور در سپاه علی بن ابیطالب مورد تجلیل قرار می‌گیرد.”

محمدتقی مصباح یزدی عضو مجلس خبرگان رهبری و رئیس موسسه آموزشی بین المللی امام خمینی در قم است. از او به عنوان یکی از روحانیون تندرو و مبلغان اصلی نظریات خشونت آمیز دینی در ایران نام می برند.

طرح مسئله قائم مقامی رهبری مصباح یزدی در حالی صورت گرفته که سایت رجانیوز، از سایت های طرفدار وی، انتشار این نامه در خبرگزاری مهر را “اقدام مشکوک، سئوال برانگیز و غیر اخلاقی” دانسته که “با انتشار متنی زننده، شب‌نامه مانند و بدون امضاء” باعث “هتک حرمت عالم برجسته و مدافع حریم ولایت” شده است.

این سایت با اشاره به آنچه “دفاع جانانه آیت الله مصباح از چارچوب نظری انقلاب اسلامی در مقابل موج گسترده شبهات و حملات نظری به حریم انقلاب در دوره حاکمیت اصلاحات” نام برده، افزوده است که “هرچند توهین‌ها و جسارت‌های فراوانی را از سوی جریان حاکم در آن دوران برای ایشان به دنبال داشت ولی موجب شد رهبر معظم انقلاب از ایشان به عنوان «مطهری زمان» یاد کرده و از مجاهدت نظری ایشان در عرصه دفاع از حریم نظری گفتمان انقلاب اسلامی تجلیل کنند.”

 

تمجید خامنه ای از مصباح

حمایت رهبر جمهوری اسلامی از مصباح یزدی پیش از این نیز سابقه دارد. علی خامنه ای در سفر سال 1389 خود به شهر قم با اشاره به آنچه “کمالات” مصباح یزدی خواند، وجود این روحانی حامی خود را “موجب افزایش برکات الهی” دانست. آقای خامنه ای، این کمالات را “فضل، اخلاص و تقوای” مصباح یزدی برشمرد.

وی این سخنان را ظهر روز دوشنبه سوم آبان 89 در حضور مصباح یزدی و دیگر مسئولان و اعضای هیأت های علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی قم بیان کرد.

خامنه ای همچنین با تمجید از موسسه تحت ریاست مصباح یزدی آن را یک “الگوی جامع و کامل برای حوزه” نامید و خواستار آن شد تا در مورد خدمات و تلاشهای این مؤسسه “به شکل صحیح اطلاع رسانی” شود.

آنگونه که سایت های طرفدار خامنه ای خبر داده اند، رهبر جمهوری اسلامی در این دیدار “ابراز خرسندی فراوان” خود را از “تلاش های عمیق” موسسه مصباح یزدی، بیان کرده است.

تمجید خامنه ای از “کمالات” مصباح یزدی در شرایطی عنوان می شود که رئیس موسسه آموزشی امام خمینی، سابقه ای طولانی در تعریف و تمجید از رهبر جمهوری اسلامی دارد تا جایی که برای ابراز ارادت به خامنه ای، طبیعت خود را حیوانی توصیف کرده است.

مصباح یزدی پیش از سفر سال 89 رهبر جمهوری اسلامی به قم با انجام مصاحبه ای در مدح رهبر جمهوری اسلامی با نشریه زیرنظر خود (پرتو سخن) به استقبال از این سفر رفته بود.

مصباح یزدی در آن گفت و گو اعتراف کرده بود که “طبیعت مادی و حیوانی” افرادی مانند او، باعث “فراموشی بسیاری از نعمت ها” می شود.

این عضو مجلس خبرگان رهبری که فیلم بوسیدن پاهای خامنه ای توسط وی به شکل گسترده در اینترنت پخش شده است، در این گفت و گو برای توصیف رهبر جمهوری اسلامی گفته بود: “من به عنوان یک انسان اعتراف می‌کنم که امثال بنده خیلی ناسپاس هستیم؛ این اعتراف بنده مصداق آیات متعددی از قرآن کریم است. هم‌چنان که بسیاری از نعمت‌های خدا را فراموش می‌کنیم، مثل نعمت وجود نزدیکان، پدر و مادر، اساتید و بستگان و سایر نعمت‌هایی که غرق در آنها هستیم. طبیعت مادی و حیوانی انسان اقتضای این ناسپاسی‌ها را دارد؛ چون انسان فراموش‌کار است و شاید ریشه این ناسپاسی‌ها هم فراموشی باشد.”

وی در توضیح این ناسپاسی افزوده بود: “از جمله نعمت‌های بزرگی ـ‌ که به تصور بنده‌ـ امثال ما و هر ایرانی دیگری اگر سالیان دراز تمام وقت خود را صرف شکر آنها بکند حقش ادا نمی‌شود، برقراری نظام اسلامی، حاکمیت ولایت‌فقیه و بخصوص وجود شخص مقام معظم رهبری است.”

 مصباح یزدی با بیان اینکه “اگر حساب کنیم که این نظام چقدر ارزش دارد و در میان نعمت‌هایی که خدا به انسان‌ها مرحمت کرده جایگاه این نعمت کجاست و چه نسبتی بین آن و دیگر نعمت‌ها وجود دارد، بعید است بتوانیم نسبتی بین نعمت‌های مادی و دنیوی با این نعمت برقرار کنیم” گفته بود: “نعمت‌های دیگر هرچه بزرگ باشد، در قبال این نعمتی که می‌تواند سعادت ابدی و بی‌نهایت بیافریند در حکم صفر است. لازم است هر جا و در هر فرصتی که پیش می‌آید ما این نعمت عظیم الهی را به مردم یادآوری کنیم تا بدانند چقدر شکر این نعمت را بجا بیاورند.”

به گفته این عضو مجلس خبرگان رهبری، یکی از فواید این یادآوری این است که “وقتی کسی به عظمت چنین نعمتی پی می‌برد تحمل کمبودها و کاستی‌ها برایش خیلی آسان می‌شود.”

بحث احتمال تعیین مصباح یزدی به عنوان قائم مقامی رهبری هنوز به طور جدی وارد محافل سیاسی و خبری کشور نشده است. پیش از این آیت الله حسینعلی منتظری، از مراجع تقلید شیعیان، مسئولیت قائم مقامی رهبری را در سال های 1364 تا 1368 و در زمان روح الله خمینی بر عهده داشت که به دنبال بروز اختلاف میان آن دو از سمت خود برکنار شد.

از آن پس تاکنون دیگر کسی به عنوان قائم مقام رهبری در ایران انتخاب نشده است.