ایران منبع سلاح های شیمیایی قذافی

نویسنده

» گزارش لوموند از تحقیقات واشنگتن

دستگاه های اطلاعاتی آمریکا درخصوص احتمال تحویل سلاح های شیمیایی توسط جمهوری اسلامی به سرهنگ معمر قذافی که چند سال پیش صورت گرفته درحال تحقیق اند. یکی از مسؤولان عالی رتبه آمریکایی به این روزنامه گفته است: “ما تقریباً مطمئن هستیم که این سلاح ها توسط ایران تولید شده اند.”

به گفته سازمان نظارت بر ممنوع سازی سلاح های شیمیایی، انبارهای گاز خردل در لیبی و دیگر ترکیباتی که برای تولید سلاح های شیمیایی به کار می روند در زمان شورش های مردمی به یغما نرفته اند و کاملاً دست نخورده باقی مانده اند. این سازمان مستقر در شهر لاهه همچنین افزوده است که نابودی انبارهای رواقا در جنوب غربی لیبی هرچه سریعتر توسط بازرسان بین المللی آغازخواهد شد.

دولتمردان جدید لیبی روز اول نوامبر با همکاری این سازمان انبارهای دیگری را که ممکن است در تولید سلاح شیمیایی کاربرد داشته باشند کشف کرده اند. حکومت سرهنگ قذافی در سال ۲۰۰۴ به عضویت سازمان نظارت بر ممنوع سازی سلاح های شیمیایی درآمد، ولی می بایست ۱۱ و نیم تن گاز خردل را نابود کند. کانادا، ایالات متحده و بریتانیا در نابود کردن این سلاح ها که ممکن بود در زمان جنگ داخلی لیبی طی ماه های اخیر به دست اسلام گرایان لیبی بیفتد به طرابلس کمک فنی کردند.

 

اتهامات برپایه تنش

این اتهامات در زمانی مطرح می شود که تنش میان واشنگتن و تهران درخصوص ماهیت واقعی برنامه هسته ای بالا گرفته است. شورای حکام آژانس اتمی روز جمعه ۱۸ نوامبر قطعنامه ای را درخصوص انجام همکاری بیشتر ایران در این زمینه صادر کرد. کشورهای غربی درخصوص صدور قطعنامه ای مبنی بر “وجود نگرانی شدید و فزاینده در مورد برنامه هسته ای تهران” به توافق رسیده اند، ولی در گزارش اخیر آژانس زمانی برای روشن کردن نکات مبهم آن مشخص نشده. یوکیو آمانو، دبیر کل آژانس، یک سری موارد “باورپذیر” را تنظیم کرده که نشان می دهد ایران در رابطه با تولید سلاح اتمی فعالیت نموده، ولی تهران این موارد را تکذیب می کند.

منبع: لوموند، ۲۱ نوامبر