هشدار آمریکا در مورد سلاح های هسته ای

نویسنده

» گزارش نیویوروپ

کاستیک جروپولوس

ایالات متحده آمریکا دوباره تاکید کرد مصمم به جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای است. توماس کانتریمن، معاون امنیت بین الملل و منع گسترش سلاح های هسته ای وزیر امور خارجه، طی جلسه ای با موضوع چالش های جهانی منع گسترش سلاح های هسته ای در گلوبسک 2013، گردهمایی امنیت بین المللی براتیسلاوا، گفت: “کشورهایی چون ایران نشان داده اند که تردیدی در استفاده از فعالیت های تروریستی بیرون از مرزهای کشورشان ندارند. ایران کشوری نیست که مطمئن باشیم اگر به سلاح هسته ای دست یابد، بتواند رفتار قابل اعتمادی داشته باشد.”

با شروع برنامه ریزی چاک هیگل، معاون وزیر دفاع ایالات متحده برای اولین دیدار خود از اسرائیل در 21 آوریل، مقامات نظامی و دفاعی این کشور اعلام کردند که تل آویو به تنهایی توانایی حمله نظامی به تاسیسات هسته ای ایران را داراست.

کانتریمن گفت واشنگتن مصمم است هر عمل لازم را برای متوقف کردن ایران در راه دستیابی به سلاح هسته ای انجام دهد. عملکردهای تهران تهدیدی برای دوستان و متحدان آمریکا در منطقه و همچنین تهدیدی برای تمامیت نظام منع گسترش سلاح های هسته ای است. وی افزود: “تنها چیزی که به احتمال زیاد می تواند پیمان منع گسترش را به شکست بکشاند، توسعه سلاح های هسته ای توسط ایران است. در چنین صورتی جلوگیری از گسترش یک سویه در سراسر منطقه به صورت فزاینده ای دشوار خواهد بود. به همین دلیل چنین چیزی یک تهدید است و ما مصمم هستیم دیپلماسی را تا جایی که ممکن است دنبال کنیم و از تمام ابزارهای دیپلماتیک که در اختیار داریم، از جمله فشار اقتصادی و اتکا بر پشتیبانی کلامی و مادی از جانب متحدانمان برای افزایش فشار تحریم و افزایش فشار بر ایران استفاده کنیم تا در نهایت ایران به نگرانی های جامعه بین المللی پاسخ دهد.”

رونالد فرودنشتاین، قائم مقام مرکز مطالعات اروپا هم در مورد امکان حمله نظامی به ایران، در حاشیه گردهمایی براتیسلاوا در 18 آوریل در بروکسل به نیو یوروپ گفت در صورت وقوع عملیات جنگی، خطر شدید بی ثباتی وجود خواهد داشت. وی افزود : “اما من فکر نمی کنم حمله نظامی به تاسیسات هسته ای ایران، به معنی پایان دنیا باشد. به عقیده من در مورد این خطرات به میزان زیادی مبالغه شده است.”

فرودنشتاین گفت: “این امکان وجود دارد که تحریم ها شدیدتر شوند و سپس ایران فشار تحریم را بسیار بیشتر احساس کند تا در نهایت حاضر به مذاکرات جدی شود. ممکن است که در نهایت، اگر هیچ کدام از اقدامات نتیجه نداد، یک حمله نظامی صورت گیرد؛ شاید توسط اسرائیل، ما نمی دانیم. همچنین این امکان وجود دارد که ایران بتواند در ظرف چند هفته به توانایی تولید بمب دست یابد و دنیا با چنین چیزی کنار بیاید. امیدوارم چنین چیزی اتفاق نیافتد. تمام گزینه ها بد هستند. سئوال جامعه بین المللی این است که کدام گزینه بدی و آسیب کمتری دارد.”

فرودنشتاین گفت: “ایران می خواهد از سازمان های تروریستی بدون عقوبت و مجازات بیشتر، پشتیبانی و در امور کشورهای همسایه در خلیج مداخله کند. ایران به دنبال قدرت بیشتر است و فکر می کند با سلاح هسته ای می تواند به همه این ها دست یابد.”

منبع: نیو یوروپ - 20 آوریل 2013