تازه چه خبر

نویسنده
شهلا گروسی

وارثان نقش و نگار

نقاشی دیواری به عنوان یکی از اشکال‌ هنری در طول تاریخ همواره از اهمیت خاصی برخوردار بوده. تأثیر این هنر بر زندگی انسان از دیرباز تاکنون آنچنان پایدار و ماندنی است که می‌توان گفت کمتر رشته هنری چنین تأثیری را داشته است، زیرا که خیلی از رشته‌های هنری در مقاطعی از تاریخ بنا به ضرورت و مجموعه شرایط خاصی شکل گرفته و در مقاطعی دیگر از بین رفته یا کاربرد خود را از دست داده‌اند.

 اما نقاشی دیواری را شاید بتوان نخستین زایش راستین هنری انسان در سپیده دم تاریخ هنر دانست. به طوری که از آغاز تاکنون تداوم و تأثیر خود را در بطن زندگی جوامع بشری حفظ کرده است. در تبیین دستاورد بزرگ انسان عصر سنگ (که جهان را با تصویر مجسم می‌ساخت تا بر آن تسلط یابد) نباید از یاد ببریم که هنر وی، به معنی واقعی واژه، هنر بوده است. آنچه اهمیت دارد این نیست که او تصویرآفرینی می‌کرد بلکه این است که این تصاویر دنیای خیال( خواست)ش را ماهرانه و زیبا می‌آفرید.

 

امروز نقاشی دیواری از نظر ایجاد تأثیرات قوی بصری و آفرینش‌ زیبایی و هماهنگی فرم و ریتم، نقش ارزشمندی در آثار معماری و زیباسازی شهری دارد. این رشته هنری اگر به درستی شناخته شود و به درستی به اجرا درآید، با توجه به فضاهای زیبا و باشکوهی که به وجود می‌آورد می‌تواند با هنر معماری تلفیق شود، همچنین این توان و اهمیت را در خود دارد که با فرهنگ و هنر هر ملتی در آمیخته و به آن ارزش و اعتبار والایی دهد.

درهمین راستا ودرپی اقدامات بخش زیبا سازی شهری شهرداری تهران،لاله اسکندری بازیگر تئاتر،تلویزیون و سینما دردومین پروژه نقاشی دیواری خود که در اتوبان همت و به سفارش شهرداری انجام داده است،درمراسمی پرده از چهره تولید هنری خود برداشت.دراین نقاشی دیواری که به طول 560 متراست، ۲۵۰ متر به کاشی کاری و ۱۱۰ متر به نقاشی اختصاص یافته. در این اثر که در تقاطع اتوبان همت و ستاری به وجودآمده ترکیبی از کاشی،نقاشی و موزائیک دیده می شود.

اسکندری در طراحی و نقاشی های خود از رنگ های متنوعی بهره برده است.طرح اولیه نقاشی های اسکندری در این محل مربوط به کوه ودرخت و خورشید است. سه عنصر طبیعت که با دقت زیاد دریک نوع هارمونی قرار گرفته اند. ترکیب بافت های حاصل از کاشی و موزائیک در نقش و رنگ هایی که برآمده از ذهن خلاق نقاش است جذابیت خاصی را برای محیط پیرامون منطقه به ارمغان آورده است.

 او که سال گذشته نیز نقاشی دیواری دیگری به طول 300 متر با ترکیبی از موزاییک،نقاشی و کاشی را در دیواره سوایی از اتوبان همت (زیرگذر پل ستاری) انجام داده بود،درباره کار جدید گروه به خبرگزاری های داخلی، اینگونه توضیح داد: “ از آنجا که هر دو کار در فضایی نزدیک به هم انجام می‌شد،لذا ترجیح دادیم تا موضوع نقاشی در فضایی مشابه و با همان سبک انجام شود… “

این هنرمند طراح و نقاش با گروهی از هنرمندان جوان کار طراحی و اجرای دیوار جنبی این اتوبان را در متراژ 560 متر مربع شامل 250 متر موزاییک و 310 متر نقاشی را به همان سبک پیشین انجام داده است.

یادداشت اسکندری به بهانه نقاشی دیواری خود:

“ما وارث نقش و نگارهای ماندگار، وارث روحانیت و طراوت، وارث نقش برجسته بر کاشی‌های مسجد امام که هارمونی یکدستی از زیبایی و زندگی‌اند هستیم. وارث نقش‌ و نگارهای اصیل ایرانی و زیبایی و صلابت ثبت‌شده بر عمارت تخت‌جمشید که صدها سال جنگ و سختی را تاب آورد و به ما رسید تا یادآوری کند که نیاکان ما هنر را پاس می‌داشتند.”