جمع مستان

نویسنده
مرضیه حسینی

نعمت از سینمای ایران رفت…

پیکر زنده‌یاد “نعمت حقیقی” ساعت 9 صبح یک شنبه گذشته از مقابل خانه سینما با حضور هنرمندان و هنردوستان تشییع شد.

دراین مراسم که جمع زیادی از هنرمندان سینما، تئاتر و تلویزیون همچون عباس کیارستمی، مسعود کیمیایی، بهمن فرمان‌آرا، محمدمهدی عسگرپور، جهانگیر الماسی، فردوس کاویانی، جواد طوسی، عباس گنجوی، فرهاد توحیدی، علیرضا رضاداد، علی روئین تن، تورج منصوری، سعید پیردوست، مانی حقیقی، همایون اسعدیان، مهراوه شریفی نیا، مریلا زارعی، سیروس الوند، حمیدرضا صدر، مرتضی رزاق کریمی، ابراهیم فروزش، هدیه تهرانی و سامان مقدم درآن حضور داشتند، دوستان وهمکاران مرحوم نعمت حقیقی به سخنرانی کوتاهی پرداختند. تورج منصوری، مسعودکیمیایی ومانی حقیقی درسخنانی ضمن تسلیت به همه بازماندگان وی از خداوند علو درجات وآرامش ابدی را برای نعمت حقیقی خواستار شدند.

 

پس از گردهم آیی هنرمندان ودوستداران مرحوم حقیقی در برابر درب اصلی خانه سینمای ایران تورج منصوری پشت تریبون قرار گرفت وخطاب به حاضرین گفت: دور هم جمع شده‌ایم برای بدرقه نعمت سینمای ایران. نعمت از سینمای ایران رفت. چقدر بد است که هر چند وقت یک بار دور هم جمع می‌شویم و یک نفر را بدرقه می‌کنیم. با خودم فکر می‌کردم در برابر نبود نعمت حقیقی چه باید بگویم. احساس کردم اگر فقط احساس خودم را بیان کنم، حسی که در همه ما مشترک است را بیان کرده‌ام. در حال حاضر تعدادی زیادی از آدم‌های هم نسل نعمت وجود دارند که باید با فوت نعمت، قدر این افراد را یشتر بدانیم. باید یک کاری کنیم که حسرت نبود افراد را نخوریم. همه ما اعتقاد داریم چند نفر هستند که باید آقا خطاب‌شان کنیم. یکی از آنها آقا نعمت حقیقی بود. بهترین فیلمبردار سینمای سیاه و سفید، نعمت حقیقی بود. حقیقی جزو اولین افرادی بود که به حرفه فیلمبرداری شخصیت داد و این حرفه برای خودش جایگاهی پیدا کرد. امیدواریم کارهایی که نعمت در سینما کرد، ارثیه‌ای برای سینما باشد. امیدوارم نبودن نعمت به ما این فکر را بدهد که قدر همدیگر را بدانیم و بیشتر با هم باشیم و بدانیم آدمی که در دوران اوج قرار دارد، در دوران پیری به توجه نیاز دارد. خوب است که در زمان بیماری و کهولت سراغ یکدیگر را بگیریم واز حال هم خبر داشته باشیم.ما همه عضوی از خانواده بزرگ سینما هستیم.خوب نیست که درانزوا فراموش شویم وقرار ملاقات هایمان را برسر قبر یکدیگر وپس از مرگ تنظیم کنیم.


پس از تورج منصوری، مسعود کیمیایی پشت میکروفن قرار گرفت و با رنجی که از چهره او نمایان بود گفت: همه ما برای دفن یک هنرمند، شاعر و نویسنده به اینجا آمده‌ایم ولی من برای دفن یک رفیق آمده‌ام. از سال 1338 با نعمت فیلم گرفتیم، زندگی کردیم و در این مملکت ماندیم و کار کردیم.
 خدا کند همین‌طور با افتخار برویم. نه واژه و نه جمله و نه هیچ چیز دیگر نمی‌توانم بگویم. نعمت؛ رفیق خوب، آدم خوب، والا و کمیاب بود. این‌ها واقعی است. به همه افراد حاضر و به سینما و فرهنگ درگذشت نعمت را تسلیت می‌گویم.

 

پس از چند سخنرانی کوتاه مراسم تشعیع پیکر زنده یاد نعمت حقیقی به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا آغاز شد.

بنا بر گزارش خبرنگار روز از تهران، مراسم ترحیم نعمت حقیقی، جمعه 17 اردیبهشت‌ماه و  از ساعت 16 تا 17:30 در مسجد نور واقع در میدان فاطمی برگزار می شود.