تایید بی کفایتی احمدی نژاد؛ نشانه اشتباه خامنه ای

نویسنده
مهناز ملکوتی

» بازگشت مصباح با حمله به هاشمی رفسنجانی

محمدتقی مصباح یزدی از روحانیون طرفدار تاسیس حکومت اسلامی و تغییر جایگاه ولی فقیه به خلیفه مسلمین،با حمله به اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، شایعه عدم کفایت سیاسی احمدی‌نژادرا پروژه ای برای ثابت کردن اشتباه رهبر جمهوری اسلامی در تایید وی‌ دانست.

مصباح یزدی که پیش از این در سال ۸۴ خبر داده بود “امام زمان تا صبح نخوابید و برای پیروزی احمدی‌نژاد دعا کرد”، پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ و ظهور گروهی موسوم به جریان انحرافی به گمانه زنی درباره احتمال “سحر” شدن احمدی‌نژاد توسط مشایی و همچنین تشکیل حلقه فراماسونی از سوی تشکیلات انحرافی پرداخت.

بروز نشانه‌های عینی اختلافات عمیق احمدی‌نژاد با رهبر جمهوری اسلامی به اینجا رسید که حامیان دولت در فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس هشتم به سمت مصباح یزدی رفتند و جبهه پایداری را با محوریت او تاسیس کردند تا هم مرز میان خود با اصولگرایان سنتی را حفظ کنند و همچنین مواضع مصباح را تقویت و در عین حال نارضایتی خود از دولت و جریان انحرافی را به رسمیت بخشند.

با این حال شش ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، در حالی که گمانه زنی‌هایی درباره حضور هاشمی رفسنجانی در انتخابات مطرح شده، مصباح یزدی، شاگردان وی و اعضای جبهه پایداری بار دیگر با تابلوی دفاع از آیت الله خامنه‌ای به حمایت از دولت احمدی‌نژاد پرداخته اند.

مصباح با اشاره به چراغ سبز برخی افراد در داخل نسبت به مذاکره با آمریکا گفت که “یکی از مسئولان آمریکایی اخیراً اعلام کرده است که ما با سران اپوزیسیون داخلی بر سر گرانی‌ها کنار آمده‌ایم.”

پیش از این احمدی‌نژاد هم ادعا کرده بود که هاشمی رفسنجانی به پادشاه عربستان خبر داده که دولت نهم ظرف شش ماه ساقط خواهد شد.

 مصباح در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تلاش برخی افراد در زمان حیات آیت الله خمینی برای ارتباط با آمریکا گفت: “نظریاتی که پیرامون کاهش دوره یا اختیارات ولی فقیه پس از رحلت امام ارائه شد همگی زمینه را برای فتنه ۸۸ مهیا کرد که هدف این فتنه شکستن رهبری در ایران بود.”

هاشمی رفسنجانی ابتدای سال جاری از نامه محرمانه خود به روح الله خمینی درباره رابطه با آمریکا پرده برداشته بود: “سبکی که الان داریم که با آمریکا نه حرف بزنیم و نه رابطه داشته باشیم، قابل تداوم نیست. آمریکا قدرت بر‌تر دنیا است. مگر اروپا با آمریکا، چین با آمریکا و روسیه با آمریکا چه تفاوتی از دید ما دارند؟ اگر با آن‌ها مذاکره داریم، چرا با آمریکا مذاکره نکنیم؟ معنای مذاکره هم این نیست که تسلیم آن‌ها شویم. مذاکره می‌کنیم اگر مواضع ما را پذیرفتند و یا ما مواضع آن‌ها را پذیرفتیم، تمام است.”

نظریات کاهش دوره یا اختیارات رهبر جمهوری اسلامی نیز که مصباح یزدی به آن اشاره کرده به طرح‌های دوگانه هاشمی رفسنجانی برای ده ساله شدن دوران رهبری در جمهوری اسلامی و همچنین شورای فقها مربوط است.

به گفته منابع آگاه، هاشمی رفسنجانی پیش از انتخابات ریاست جمهوری دهم طرحی را از سوی تعدادی از نمایندگان مجلس خبرگان به رهبر جمهوری اسلامی می‌دهد که براساس آن طول دوره رهبری ۱۰ ساله باشد. آیت الله خامنه‌ای هم ضمن استقبال کاهش دوره رهبری، بررسی آنرا به دوره پس از فوت خود موکول می‌ کند.

رییس سابق مجلس خبرگان که شاخص‌ترین چهره نظریه پرداز شورای فقها به شمار می‌رود معتقد است: “امروزه همه اذعان دارند که یک مجتهد نمی‌‏تواند در تمامی ابواب زندگی مردم متخصص باشد به همین دلیل باید فقه تخصصی شود و اگر فقه تخصصی را پذیرفتیم باید تقلیل تخصصی را پذیرفت و اگر هم این دو مورد را پذیرفتیم باید شورای فقه را بپذیریم.”

این دو نظریه هاشمی رفسنجانی‌‌ همان چالش بزرگ دو جریان عمده میان علمای شیعه است. در طرف مقابل، مصباح یزدی و طرفداران او با ترویج ایده حکومت اسلامی، ولی فقیه را نماینده خدا در عصر غیبت معرفی می‌کنند. به اعتقاد مصباح “مردم، ناصر ولی فقیه هستند، نه ناصب و مشرع او.”

مصباح یزدی همچنین با اشاره تلویحی به طرح دولت وحدت ملی مورد نظر هاشمی رفسنجانی گفته است: “آمریکا با وضع تحریم‌های شدید تلاش می‌کند مردم ایران را از مسئولان کنونی ناامید ساخته و در دوره بعد شخصی معتدل را مطرح کند که ناجی کشور لقب بگیرد و پس از کسب قدرت به وسیله حل مشکلات به مذاکره با غرب سامان بدهد اما باید توجه داشت که اگر مسلمانان صدر اسلام مشکلات را در شعب ابیطالب تحمل نمی‌کردند به پیروزی دست نمی‌یافتند.”

 

جنجال رییس دفتر مصباح

 

 پیش از مصباح، این شاگرد او بود که با اظهارات مشابه به هاشمی رفسنجانی و علی لاریجانی به صورت علنی حمله کرد. حسین جلالی رییس دفتر مصباح یزدی و از اعضای شورای مرکزی جبهه پایداری اظهار داشت که “هاشمی رفسنجانی با دولت وحدت ملی و استراتلاژی براندازی به دنبال ایجاد التهاب در وضعیت کشور و ارایه تصویر مثبتی از خودش در جامعه است‏. ‏ طرفداران دولت وحدت ملی که توسط هاشمی رفسنجانی هدایت می‌شوند برای متوقف کردن این گفتمان عنوان می‌کنند آنانی که ‏۸۴‏ را تایید کردند، اشتباه کردند و ما درست فهمیدیم‏.”

وی افزود‏: ‏ “هاشمی رفسنجانی برای نیل به این هدف باید سه مرحله را طی کند، در وهله نخست خود را به عنوان یک منجی که مشکل کشور را حل می‌ کند، مطرح کند‏. ‏ هاشمی رفسنجانی بار‌ها عنوان کرده که راه حل کشور ه‌مان هایی است که من در نماز جمعه تیرماه ‏۸۸‏ گفته ام‏. ‏ بنابراین هاشمی رفسنجانی برای آنکه تصویر مثبتی از خودش ارایه بدهد، عنوان می‌کند که مردم وضعشان خراب است و کشور خراب شده، من هشت سال کار ریاست جمهوری رابر عهده داشتم، کشور را از بحران‌ها نجات دادم الان هم چاره‌ای نیست و تا بتوانم کمک می‌کنم‏. ‏هاشمی رفسنجانی بعد از این اقدام در صدد تیره و تار نشان دادن کشور و سیاه نمایی است و چنین عنوان می‌کند که وضع خراب است و به واسطه تحریم‌ها ما در دنیا منزوی شده‌ایم، هیچکس ما را قبول ندارد‏. ‏ هاشمی فضای داخلی را ملتهب می‌کند و به طور دائم از کشورهای خارجی می‌خواهد فشارشان را بر داخل کشور بیشتر کند‏. ‏ هاشمی رفسنجانی بعد از تیره و تار کردن وضعیت کشور، آدم‌هایش را وارد عرصه می‌کند‏.”

جلالی به نقل از تیمور علی عسگری، مشاور مجمع تشخیص مصلحت نظام به گزینه های مدنظر هاشمی رفسنجانی برای ریاست جمهوری یازدهم با لقب “عمله” اشاره کرده و گفته: “این فرد گفته است من ناطق نوری را بهترین گزینه برای وحدت ملی می‌ دانم و حسن روحانی هم گزینه خوبی است. عسگری در عین حال می‌گوید که البته هاشمی رفسنجانی بهترین گزینه است، همان هاشمی که در کابینه‌اش هم ولایتی و هم خاتمی را داشت ولی گفت ولایتی هم به گزینه وحدت ملی نزدیک است، ولایتی فرد بسیار پاکی است اگر وارد شود در پازل وحدت ملی عمل می‌کند‏. “‏

رییس دفتر مصباح همچنین در اعتراض به لاریجانی گفت: “اقدامی که لاریجانی در ابتدای دور هشتم مجلس شورای اسلامی انجام داد و با مخالفت رهبر معظم انقلاب مواجه شد آن بود که وی همه کسانی که در دوره‌های قبلی رییس این مجلس بودند اعم از نهضت آزادی مطرود، فرد منحرفی مانند یزدی تا جبهه ملی، لیبرال‌ها و شیخ ساده لوح کروبی را زیر یک سقف جمع کرد‏. ‏ آنان در مجلس هشتم گفتند و خندیدند و دست به گردن هم انداختند‏…رهبر معظم انقلاب در نجابت افراط کرده و خیلی آبروی این مسوولان را حفظ کردند و به تازگی فرمودند هر کس آرامش کشور را به هم بزند در حق ملت و کشور خیانت کرده است‏. ‏ این دسته افراد بلافاصله بعد از سخنان رهبر معظم انقلاب به تازگی طرح سووال از رییس جمهور را راه انداختند‏.”

او با اشاره به اینکه “طرح سووال از رییس جمهور قصه پر غصه‌ای است”، گفت‏: “‏شش نفر از نماینده‌ها می‌خواستند امضای خود را پس بگیرند ولی لاریجانی رییس مجلس با این امر مخالفت کرد و این نماینده‌های مجلس هر کاری کردندنتوانستند امضای خود را پس بگیرند‏. ‏ ولی بعد از تاکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر متوقف شدن طرح سووال از رییس جمهور در مجلس شورای اسلامی این مساله متوقف می‌شود‏. اما برخی اشخاص بلافاصله سومین طرح اصلاح قانون انتخابات را کلید زدند‏.” ‏

وی در اظهاراتی که کاملا با سخنان مصباح یزدی هماهنگی دارد افزود: “استراتژی بر اندازی می‌گوید این دولت اگر یک روز هم از عمرش باقی مانده باشد، باید بیفتد‏. ‏ حتی آقای علیجانی مشاور مجمع تشخیص هم می‌گوید هاشمی رفسنجانی گفته است که اگر یک روز هم از دولت احمدی‌نژاد باقی مانده باید عدم کفایت دولت را بگیریم و این دولت را بیندازیم‏.” ‏

 

واکنش مجلس

روابط عمومی مجلس در واکنش به اظهارات رییس دفتر مصباح یزدی با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: “با کمال تاسف یاد آور می‌شود اکثر مطالب این عضو ارشد جبهه پایداری کذب و توهم است و تعجب آن می‌باشد که این همه مطالب واظهارات غلط و غیر واقعی چگونه با این صراحت و اطمینان توسط یک فرد روحانی ایراد می‌گردد و سوال اینجاست که براستی و در واقع با استناد به کدام مدرک و دلیل اینگونه اظهارات نادرست که موجب خدشه به ساحت مقدس مجلس شورای اسلامی است بیان می‌شود.”

اظهارات جلالی علیه لاریجانی در حالی است که رییس مجلس نهم نماینده مردم قم در بهارستان است و پیش از این دیدارهای متعددی با مصباح یزدی داشته است.