پوزش خواهی خامنه ای و حرکت تروریستی احمدی‌نژاد

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» نامه نویسی به رهبر جمهوری اسلامی ادامه دارد

در ادامه موج نامه نویسی به رهبر جمهوری اسلامی، این بار احمد صدر حاج سیدجوادی، وزیر دادگستری دولت موقت مهدی بازرگان و کهنسال‌ترین فعال سیاسی ایران، در نامه‌ “محرمانه”ای خطاب به آیت الله خامنه‌ای، کفایت سیاسی و اخلاقی محمود احمدی‌نژاد را زیر سئوال برده و صراحتا گفته رئیس دولت “در راستای تاسیس یک جریان تروریستی بین‌المللی مشابه القاعده و البته با گرایش شیعی” حرکت می‌کند.

همزمان محمد نوری‌زاد، روزنامه نگار منتقد جمهوری اسلامی در تازه‌ترین نامه خود به آیت الله خامنه‌ای نوشته “خبر خوبی” دارد که باید با حضور افرادی چون آیت الله هاشمی رفسنجانی، سید محمد خاتمی، محمود احمدی‌نژاد، همه مراجع تقلید، نمایندگان مجلس و وزرا در دوره‌های مختلف تاریخ جمهوری اسلامی به اطلاع رسانده شود. نوری زاد خطاب به خامنه‌ای نوشته به نیابت از همه “مقصران” خبر خوب را می‌گوید؛ خبر خوبی که خمیر مایه اش “پوزش” خامنه ای از مردم است.

سردار حسین علایی، از سرداران سابق سپاه هم که اخیر با نوشتن مقاله‌ای در یکی از روزنامه‌های صبح ایران، هدف حمله طرفداران آیت الله خامنه‌ای قرار گرفته بود، در مقاله‌ دیگری به مناسبت فرارسیدن سالگرد انقلاب سال ۱۳۵۷ در روزنامه جمهوری اسلامی نوشته است: “عمر نظام‌های استبدادی در جهان به پایان رسیده و دیکتاتور‌ها نمی‌توانند با خودکامگی حکومت کنند.” و پرسیده که آیا در بهمن آینده، شاهد سقوط دیگر دیکتاتورهای منطقه خواهیم بود؟

همزمان خانواده‌های جمعی از “فرماندهان شهید” سپاه در نامه‌ای به حسین علایی با اعلام حمایت و همراهی، از او خواسته‌اند “بر‌‌ همان صراطی که برگزیده” بماند؛ راهی که به گفته آن‌ها “پیروی از حق و همراهی با مردم حق طلب و مبارزۀ با استبداد در همه حال است.”

 

حاصل شش سال مدیریت احمدی‌نژاد

احمد صدر حاج سیدجوادی، وزیر دادگستری در دولت موقت مهدی بازرگان در نامه محرمانه خود به خامنه‌ای نوشته “صرفنظر از حوادث سیاسی و اتفاقاتی که این روز‌ها در کشورهای دیگر منطقه در جریان است، رعایت مصالح ملی و ضرورت بازگشت صداقت و راستی به عرصه حکومت و نظم و آرامش به زندگی عامه مردم”است.او دلیل نوشتن چنین نامه‌ای را “اقدام عاجل” در “رفع مشکلات و نگرانی‌ها”ی داخلی دانسته است.

کهنسال‌ترین فعال سیاسی ایران نامه خود را در تاریخ ۲۸ اردیبهشت سال جاری نوشته و آنطور که نوشته شده “به طور محرمانه” برای آیت‌الله خامنه‌ای ارسال کرده. این نامه اما با هفت ماه تاخیر روز جمعه در وبسایت‌های مختلف از جمله در وب‌سایت کلمه، نزدیک به میرحسین موسوی، منتشر شده است.

حاج سیدجوادی در نامه خود به خامنه‌ای نوشته او “بار‌ها و بار‌ها” از محمود احمدی‌نژاد، رییس دولت حمایت کرده، در حالیکه او “محور بحران در جامعه ایران و عرصه بین‌المللی” بوده و ادعا‌هایش “هیچ دستاوردی برای ملت و نظام جمهوری اسلامی ایران و حتی مقام رهبری و جایگاه ولایت فقیه” در برنداشته است.

سیدجوادی از احمدی‌نژاد به عنوان کسی با “ادبیات مادون شأنی که امروزه بر کرسی ریاست قوه مجریه تکیه زده” یاد کرده و نوشته است که رئیس دولت “در عرصه‌ی داخلی، کاری جز ویران کردن دستاوردهای مادی و معنوی انقلاب اسلامی و عدول از آرمان‌ها و هنجارهای قانون اساسی نداشته و در صحنه بین‌المللی نیز به مثابه کانون بحرانی در منطقه عمل کرده است.”

در همین راستا این فعال سیاسی و وکیل سابق رهبر جمهوری اسلامی از موکل سابق خود پرسیده است: “آیا تا کنون اندیشیده‌اید که حاصل حدود شش سال مدیریت آقای احمدی‌نژاد، جز زیر سئوال بردن عموم دستاوردهای سالیان پیش از زعامت ایشان، نقض فراگیر و مستمر حقوق بشر، نقض آرمان‌های انقلاب و اصول قانون اساسی جمهوری اسلامی، حذف یاران و مدیران بعضاً توانمند دولتی، تخریب زیرساخت‌های اقتصاد ملی، ویرانی صنعت کشور و فربه ساختن سرمایه‌داری تجاری مبتنی بر واردات بی‌رویه چه بوده است؟”

احمد صدر حاج سیدجوادی در همین نامه صراحتا می‌گوید احمدی‌نژاد و همراهانش با ثروت‌هایی که در غیاب نهادهایی مانند سازمان برنامه‌ریزی و مدیریت، مستقیماً “به جیب ایشان وارد شده….فرا‌تر از اهدافی نظیر راه‌اندازی تاسیسات انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز و تامین برق برای مردم و بلکه در راستای تاسیس یک جریان تروریستی بین‌المللی مشابه القاعده و البته با گرایش شیعی به سرعت در حرکت بوده و چنان‌چه جلوی این قطار بی‌ترمز به موقع گرفته نشود، بیم آن می‌رود که چه بسا در آینده‌ای نه چندان دور، مردم جهان به تکرار تهدیدات و فجایعی هم‌تراز با جنگ‌های جهانی گواهی دهند.”

وزیر دادگستری دولت موقت مهدی بازرگان در پایان نامه خود ضمن انتقاد از بازداشت افرادی چون ابراهیم یزدی و مصطفی تاجزاده، خواستار صدور دستور آزادی تمامی زندانیان سیاسی و به ویژه رفع حصر میر حسین موسوی و مهدی کروبی و اعلام آشتی ملی، رهبران جنبش سبز و زمینه بازگشت به نظم و آرامش شده است.

 

نامه‌های بی‌پاسخ به خامنه‌ای

 بعد از انتخابات مناقشه برانگیز، ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ و سرکوب اعتراضات مردمی و تداوم بازداشت‌ها و فشار‌ها بر فعالان سیاسی نامه‌های فراوانی از سوی برخی از منتقدان نظام به آیت الله خامنه‌ای نوشته شده که تا کنون به هیچ یک از آن‌ها پاسخ داده نشده است.

در این میان محمد نوریزاد، روزنامه نگار منتقد، با نوشتن چندین نامه انتقادی به رهبر جمهوری اسلامیدر صف اول قرار دارد.در تازه‌ترین نامه محمد نوریزاد، او خطاب به رهبر جمهوری اسلامی نوشته است: “تنها راهی که ما را دراین بحران ویرانگر مدد می‌رساند، دلجویی ازمردمان است. کورشوم اگر شأن و منزلت شما را با این نوشته خفیف خواسته باشم. شما با بها دادن به این توصیه، قد می‌کشید و سربرمی آورید و به دل‌ها پای می‌گذارید. مهم‌‌ همان قدم نخست است. یک یاعلی بگویید و ازجا بربخیزید.”

این روزنامه نگار منتقد آیت الله خامنه‌ای، در نامه خود از “خبر خوبی”و آن اینکه «رخ به رخِ این مردم تحقیرشده و توسری خورده بایستیم و ازآنان پوزش بخواهیم و دلجویی کنیم. این تنها راه بازگشت ما به عرصه برقراری است. چه اینکه مردمان ما را بخواهند یا نخواهند. مهم فرابردن این رسم پوزشگری است.»

نوری‌زاد پیش از این اعلام کرده بود در اعتراض به هجوم ماموران اطلاعات سپاه پاسداران و ضبط نسخه‌های اولیه فیلمی که در دست تهیه داشته، هر هفته نامه‌ای خطاب به رهبر جمهوری‌اسلامی منتشر خواهد کرد.

تنها چند ساعت پس از انتشار نامه چهاردهم نوری‌زاد، کلیپی از وی در رسانه‌های نزدیک به سپاه منتشر شد که در آن صحنه‌هایی از فیلم در دست تهیه نوری‌زاد هم وجود داشت.

نوری‌زاد تهیه این فیلم را به سازمان اطلاعات سپاه پاسداران نسبت داد و آن را نتیجه نامه‌های خود به رهبر جمهوری اسلامی دانست.

 

نامه خانواده سپاهیان به علایی

همزمان با انتشار بیستمین نامه محمد نوریزاد به رهبر جمهوری اسلامی، خانواده‌ جمعی از “فرماندهان شهید سپاه” نیز در نامه‌ای به سردار حسین علایی با اعلام حمایت و همراهی از او نوشته‌اند: “ما پس از شهیدانمان چشم بر شما دوختیم تا چه می‌کنید. زندگانی ساده و بی‌آلایش و همراهی بی‌ریا با رزمندگان پاک و خانوادۀ شهدا، و عدم رغبت به مال و مقام دنیا تو را برای چنین روزهایی ذخیره کرد تا زبان و فلم حسرت کشیدگان اسلام ناب محمدی (ص) باشی.”

حسین علایی، از سرادران سابق سپاه، دو هفته پیش با انتشار یادداشتی در روزنامه اطلاعات به مناسبت روز ۱۹ دی، به بررسی اتفاقاتی پرداخته بود که باعث سقوط رژیم شاه شد. یادداشت علایی با واکنش تند حامیان جمهوری‌اسلامی مواجه شد؛ کسانی که معتقد بودند سردار علایی، رهبر جمهوری‌اسلامی را با شاه، و سرکوب مردم در اعتراضات پس از انتخابات مناقشه‌برانگیز سال ۸۸ را با سرکوب مردم در زمان شاه مقایسه کرده است.

او اینک در مقاله‌ای دیگری به مناسبت فرارسیدن سالگرد انقلاب اسلامی، بر‌‌ همان نکته‌هایی تاکید کرده که به خاطرش مورد هدف طرفداران حاکمیت قرار گرفت.

علایی با اشاره به قیام‌های یک سال گذشته در جهان عرب، نوشته است: “به نظر می‌رسد که عمر نظام‌های استبدادی در جهان به پایان رسیده است و دیکتاتور‌ها نمی‌توانند با خودکامگی بر مردم فرمانروایی کنند.”

او در ادامه پرسیده است: “آیا بهمن ماه سال آینده شاهد سقوط دیکتاتورهای دیگری چون بحرین، سعودی و… خواهیم بود؟