آماده باش گشت ها برای برخورد با بی حیایی

نویسنده
آرش معتمد

» همزمان با سخنرانی خامنه ای پیرامون حجاب

همزمان با سخنان آیت الله علی خامنه ای در زمینه به چالش کشیدن مبانی غربی برای مخالفت با حجاب،جانشین فرمانده نیروی انتظامی از “برخورد” با “سرریز” ها خبر داد،یک نماینده مجلس “بی حیایی” را در اوج دانست و  یک مسئول بسیج زنان نیز راه حلی برای مشکلات دانشگاه معرفی کرد: اجرای قانون حجاب در دانشگاه ها .

“زن گل و ریحانه است. ” این آخرین توصیف رهبر جمهوری اسلامی پیرامون زنان است که روز یکشنبه آن را به کار برد. به گزارش خبرگزاری های جناح راست  وی در دیدار با صد ها تن از زنان “فرهیخته ” ، از رسیدن نظام به یک “قله” خبر داد و گفت :” نظام جمهوری اسلامی ایران توانسته است به قله‌ای دست یابد که عبارت است از پرورش زنان فرزانه و صاحب اندیشه و رأی، در ظریف ترین و حساس ترین مسائل جامعه. “

آیت الله علی خامنه ای با به چالش کشیدن “نگاه غلط” غرب به زنان ، اتهام “کج فهمی” نسبت به “خانواده ” را متوجه غربی ها کرد و افزود :“در نامعادله‌ای که غرب تدریجاً در جوامع مختلف تبلیغ و القا کرده است، بشریت به دو بخش تقسیم می‌شود؛ مردان که طرف ذینفع به شمار می‌آیند و زنان که طرف مورد انتفاع و مورد استفاده هستند.”

رهبر جمهوری اسلامی همچنین مخالفت با حجاب را “ظالمانه” دانست و گفت مخالفان با حجاب ، سیاست “عرضه شدن” و “هرزه شدن” زن ها دنبال می کنند. وی تاکید کرد :” غربی ها مدعی اند که حجاب یک مسئله دینی است و در جوامع لائیک نباید ظهور پیدا کند اما علت واقعی مخالفت غرب با حجاب این است که سیاست راهبردی و بنیانی غرب درباره زن یعنی عرضه شدن و هرزه شدن زن را با چالش روبرو می کند و مانع تحقق آن می شود. ”

 

برخورد با سرریز

 همزمان با این سخنان ، سردار رادان ، جانشین فرمانده نیروی انتظامی هم در حاشیه همایش “پلیس ملی زن و مواد مخدر”  ، از آماده شدن گشت های پلیس برای برخورد با مقوله بدپوششی و بدحجابی خبر داد. وی خاطرنشان کرد تشدید برخورد ها زمانی صورت می گیرد که “سرریز‌هایی”  در بعضی از نقاط کشور به وقوع پیوندد. وی افزود :“  طبیعتا اقدامات پلیس هم با توجه به وضعیت جامعه صورت می‌گیرد که در این رابطه احساس مردم و مسئولان آن است که یک مقدار سرریز در حوزه امنیت اخلاقی داشته‌ایم.”

 

بیحایی در اوج

اما آیا “سرریز” رخ داده است ؟ پاسخ را باید در تذکر آیین نامه ای یک نماینده مجلس جستجو کرد که از به اوج رسیدن “بی حیایی” در جامعه خبر می دهد. سیدمحمدجواد ابطحی نماینده مردم خمینی‌شهر دیروز گفت :” با توجه به اینکه فصل تابستان هم فرا رسیده و هوا گرم شده و ‌کشف حجاب هم داریم، باید مسئولان به این مسئله توجه کنند. “

وی از هیات رئیسه مجلس هشتم خواست به “بی حیایی” توجه  و دستگاه های اجرایی را مکلف کنند تا به وضعیت حجاب رسیدگی شود. درخواست وی برای مکلف شدن دولت برای مقابله با بی حجابی در حالی مطرح می شود که  مینو اصلانی ، مسئول بسیج جامعه زنان از “عدم همراهی” مدیران دولتی در این زمینه خبر داده و گفته است :“با وجود اینکه در رابطه با طرح عفاف و حجاب در دولت تصمیماتی گرفته شده است اما هنوز بدنه مدیران دولتی با این موضوع همراهی لازم را ندارد.”

 

پایان تغییر رویکرد؟

 گفتنی است هر سال با نزدیک شدن  فصل تابستان، نهاد های انتظامی و چهره های سیاسی جناح راست از سیاست های جدید پیرامون آنچه “طرح امنیت اجتماعی” که بخش مهمی از آن برخورد با زنان با پوشش های غیر اسلامی است سخن می گویند. سال گذشته هم فرمانده انتظامی تهران از تجدید نظر در نحوه فعالیت های گشت های ارشاد سخن گفته بود: “ گشت ارشاد به مفهوم قبلی نیست و شاید گشت داشته باشیم و قطعا باید افرادی باشند که تذکر بدهند اما روش کار با رویکرد قبلی نیست.”

“رویکرد قبلی” به برخورد های خشونت آمیز پلیس با زنان در خیابان های تهران و برخی دیگر از کلان شهرها اشاره داشت  که در سالیان اخیر خشم بسیاری از نهادهای مدنی و نیروهای سیاسی اصلاح طلب را به همراه داشته است؛ تا جایی که میرحسین موسوی رهبر اصلی مخالفان دولت در مبارزات انتخاباتی بهار سال گذشته برچیدن گشت های ارشاد را از جمله برنامه های اصلی خود در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرده بود.

اینک نیروی انتظامی بار دیگر قصددارد برخورد ها را تشدید کند هر چند افراطیون دیگر تنها به برخورد با مظاهر “غیر اسلامی” در خیابان راضی نیستند و می خواهند بازی را در دانشگاه ها نیز پی گیری کنند. بی جهت نیست که مسئول بسیج جامعه زنان روز گذشته  با تاکید بر اجرای قانون حجاب گفت اگر چنین قانونی در دانشگاه ها اجرا شود ، “خیلی از مشکلاتمان” در این زمینه حل خواهد شد.

 

فرانسه می تواند ولی ما نمی توانیم؟

مینو اصلانی بر لزوم وجود اراده ای برای پیاده سازی قانون حجاب در دانشگاه سخن  گفته و آن را برای “درس خواندن” دانشجویان مفید دانسته است :“اراده ای باید باشد که این قوانین را در دانشگاهها پیاده کند زیرا اگراین قوانین پیاده شود آرامش روحی برای جوانانی که در حال درس خواندن هستند ایجاد خواهد شد . وی از اینکه دانشجویان ایرانی به دنبال مد روز هستند ابراز تاسف کرده و گفته است چرا نباید از “ظرفیت قانونی” برای اجرایی شدن قانون حجاب بهره نگرفت :“چطور فرانسه از ظرفیت قانونی خود استفاده می کند و حجاب را ممنوع اعلام می کند ولی ما نمی توانیم از ظرفیت قانونی خود برای اجرایی کردن قانون عفاف و حجاب استفاده کنیم.”