نگرانی بزرگ از تهدید رایانه ای ایران

بوستون گلوب
بوستون گلوب

» نگاه بوستون گلوب به سیاست های امنیتی جدید آمریکا

siasthayeamniati.jpg

پاملا هس

تولید سلاح هسته ای و تهدید اینترنتی از سوی ایران، در صدر فهرست دغدغه های مایکل مک کانل رئیس امنیت ملی آمریکا قرار دارد که خود را آماده ترک این مقام می کند.

مک کانل روز جمعه در مصاحبه با خبرنگاران گفت نهادهای اطلاعاتی آمریکا شواهدی از تصمیم ایران برای تولید کلاهک هسته ای در اختیار ندارند. اما وی دربارۀ احتمال وقوع این اتفاق در آینده نزدیک با مایکل هایدن رئیس سیا همصدا شد و گفت تهران تا دراختیار گرفتن موشک های دوربردی که می توانند اروپا را هدف بگیرد دو تا سه سال فاصله دارد و این کشور به تولید اورانیوم با درجه خلوص پائین ادامه می دهد.

اورانیوم ماده اولیه لازم برای تولید سوخت کلاهک هسته ای است.
او گفت: “من بسیار نگرانم که ایران در مسیری قرار گرفته که به تولید سلاح هسته ای ختم می شود.”
او خصوصاً نگران پیامدهائی است که این ماجرا به صورت وقوع جنگ یا به راه افتادن مسابقه تسلیحاتی در خاورمیانه بر جا خواهد گذاشت.

مک کانل گفت محافظت از شبکه رایانه ای دولت، ارتش و اقتصاد آمریکا نیز مایه نگرانی بزرگ دیگری است.
مک کانل گفت: “امنیت رایانه ای زیرساخت ظریفی در کشور است.”
او از اینکه اطلاعات توسط نفوذگرهای شبکه ای یا جاسوسان به سرقت برود کمتر از این می ترسد تا اینکه همگی اطلاعات به کلی نابود شوند.
او گفت: “این اتفاق، تأثیر زمین گیر کننده ای بر کشور خواهد گذاشت.”
دولت فدرال هنوز مشغول تدارک طرح های امنیت رایانه ای تحت مسؤولیت وزارت امنیت داخلی است. بااین حال آقای مک کانل گفت نهادهای جاسوسی خصوصاً آژانس امنیت ملی باید نقش کلیدی را در محافظت از شبکه های رایانه ای داخلی برعهده بگیرد. این موضوع مایه نگرانی گروه های حمایت از حریم خصوصی و آزادی شهروندان شده که مخالف فراهم آمدن امکانات جاسوسی از اطلاعات شهروندان و فعالیت های آنها در اینترنت از سوی دولت هستند.
“درست است که ما جاسوس هستیم، اما باید برای دفاع در شبکه حضور داشته باشیم. آیا شما به ما اعتماد دارید؟ مناظره اصلی در همین مورد است.”

برچیدن حصار میان 16 نهاد امنیتی موجود در راستای مجبور کردن آنها به همکاری با هم، یکی از عملکردهای اساسی رئیس امنیت ملی آمریکا است. او گفت سیاست جدیدی که خواهان مشارکت در تمامی اطلاعات کامل شده و نیز اطلاعات خام است، ظرف روزهای آینده از سوی نهادها به امضأ خواهد رسید.

مک کانل گفت: “من اعتقاد دارم ما در واقعه 11 سپتامبر ملت را ناامید کردیم. اطلاعات کافی در سیستم وجود داشت که اگر به نحو مناسبی شناسائی شده بود و مدنظر قرار می گرفت، احتمالاً باعث می شد طور دیگری رفتار کنیم.”

به گفته مک کانل، تحلیلگران در یک نهاد امنیتی قادر خواهند بود خیلی سریع اطلاعات طبقه بندی شده و جزئیات تحلیلی اطلاعات ذخیره شده در دفاتر امنیتی دیگر را بررسی کنند. درصد کمی از اطلاعات که ممکن است به فاش شدن هویت جاسوسان منجر شود، ازدید مخفی نگه داشته می شود، اما مدیران دفاتر می توانند در صورت لزوم به این اطلاعات نیز دسترسی پیدا کنند.

او گفت حجم اطلاعات دراختیار تحلیلگران چشمگیر خواهد بود و آنها به اطلاعات خامی دسترسی خواهند داشت و می توانند بر حسب نیازبه آنها وزن داده و از آنها استفاده کنند.

مک کانل گفت: “این سیاستی است که امیدواریم به کمک آن، ماجرای 11 سپتامبر دیگری تکرار نشود.”

منبع: بوستون گلوب- 16 ژانویه