فعالان مدنی ایران، تحت فشار

نویسنده

» گزارش رویترز از نقض تازه حقوق بشر

یگانه ترابی

دیده بان حقوق بشر در گزارش خود  اعلام کرد:« در سه سال گذشته، فعالان مدنی ایران تحت فشار هستند و تعدادی از آنان کشته، دستگیر و به کشورهای دیگر پناهنده شده اند.»

دولت ایران مخالفان، فعالان حقوق بشری، روزنامه نگاران و وکلای معترض  به انتخاباتی که منجر به  پیروزی   احمدی نژاد بر میر حسین موسوی شد را سرکوب کرد.

جو استروک، معاون خاورمیانه دیده بان حقوق بشر می گوید:« در سرکوب های بعد از انتخابات سال 2009، جامعه مدنی ایران آسیب دید.» وی در مورد فعالان حقوق بشری که مجبور به ترک ایران شدند نیز گزارشی داد:« چرا کشور را ترک کردند: داستان فعالان ایرانی در تبعید.» وی در ادامه می گوید:« تصاویر کتک زدن معترضان به دست پلیس ممکن است از صفحات تلویزیون و کامپیوتر ها محو شده باشد اما بسیاری از فعالان ایرانی همچنان مجبور هستند که علی رغم میل خود از خانه و خانواده خود جدا شوند.

این گروه در سال 2010 با بیش از 50 پناهجوی ایرانی در ترکیه و کردستان عراق در مورد تجربه هایشان در ایران و زندگی در یک کشور دیگر،مصاحبه کرده است.

مقامات ایرانی در گذشته گفته بودند که دولت ایران به حقوق بشر احترام می گذارد و کشورهای غربی که از دولت ایران  انتقاد می کنند، همگی ریاکارانی هستند که به دنبال امتیاز های سیاسی هستند.

اما دیده بان حقوق بشر می گوید که بسیاری از فعالانی که توسط مقامات امنیتی و اطلاعاتی ایران به جرم حمایت از “ انقلاب مخملی” محکوم شده اند، یا ارتباط کمی با اعتراضات پس از انتخابات دارند یا هیچ ارتباطی با این جریان ندارند.

این فعالان سوژه “ اعدام، شکنجه، دستگیری و بازداشت و نقض آزادی بیان” هستند. دیده بان حقوق بشر می گوید با ارائه آمار کمیساریای عالی پناهندگان می گوید که 18128 درخواست پناهندگی جدید در سال 2012 پر شده است؛ تعداد متقاضیان پناهندگی در سال 2009، 11537 و در سال 2010، 15185 نفر بوده است. تعداد زیادی از این افراد در ترکیه با جواب رد مواجه شدند.

در هفته های اخیر، تعدادی از پرونده های حساس، توجه ها را به سوی وضعیت حقوق بشر در ایران جلب کرده است و نشان می دهد که دولت ایران به فشار های بین المللی در مورد این پرونده ها حساس است.

واکنش شدید نسبت به کشته شده بلاگر ایرانی، ستار بهشتی، در ماه نوامبر منجر به انتقاد از نحوه عملکرد پلیس فتا و قوه قضائیه این کشور شد.

نسرین ستوده، وکیل حقوق بشری، در ماه دسامبر بعد از 49 روز دست از اعتصاب غذا کشید. دلیل اعتصاب غذای او اعتراض به ممنوع الخروج شدن دخترش بود که لغو شد.

در ماه دسامبر، مقامات ایرانی حکم اعدام سعید ملک پور را به تعویق انداختند. او به راه اندازی سایت های پورنو متهم شده بود که به گفته وکیل اش، بعد از “توبه از اعمال خود” حکم اعدامش به حالت تعلیق درآمد.

رویترز، 14 دسامبر