ویترین نظام از اعتبار افتاده است

نویسنده
نازنین کامدار

» با ادامه اشتباهات مکرر کلامی خطبای نمازجمعه تهران

خطیب جدید نماز جمعه تهران، در سومین باری که در این تریبون سخنرانی کرد، بار دیگر دچار اشتباه فاحشی درباره مفهوم واژه ها شد و  موجبات تمسخر نمازجمعه را در سایت های داخلی و بین المللی که متن گفته های وی را منتشر و ترجمه کرده بودند، فراهم کرد.

او در بخشی از سخنان روز جمعه خود به عربستان توصیه کرد که “از حکومت عربستان و حجاز توقع می‌رود که در آن سرزمین که مسلمانان را پذیرفته و به آنان “پاسپورت” می‌دهند، مقابل اهانت، توهین و تحریک کردن نادان‌ها علیه این مسافران خانه خدا را بگیرند”.

صدیقی درحالی از واژه “پاسپورت” استفاده کرده که منظور وی “ویزا” بوده است و همانطور که تمامی خوانندگان می دانند، پاسپورت در واقع همان شناسنامه بین المللی هر شهروندی است که دولت متبوع وی آن را صادر می کند، حال آنکه”ویزا” مجوزی است که  کشور مقصد برای ورود شهروندان غیر تبعه برای مدت محدودی صادر می کند.

این “خطیب” نمازجمعه تهران که پس از حوادث انتخابات و استمرار عدم حضور هاشمی رفسنجانی به این سمت منصوب شد، در نوبت قبلی که در این تریبون سخنرانی کرد بارها از لفظ “رایانه”(معادل کامپیوتر در واژه نامه فرهنگستان ادب) به جای “یارانه” استفاده کرد و در سخنان خود که می کوشید از طرح هدفمند کردن یارانه ها دفاع کند، بیش از ۷ بار از “طرح هدفمند کردن رایانه ها” سخن گفت. اشتباه فاحشی که در بازپخش سخنان وی در تلویزیون دولتی ایران، به وسیله تدوین و صداگذاری تلاش شد تا به نوعی اشتباهات مکرر این “خطیب” جبران شود.

گفتنی است او تا کنون تنها سه بار در تریبون نماز جمعه تهران سخنرانی کرده که از این سه نوبت، دو نوبت آن با اشتباهات فاحش واژگانی و مفهومی همراه بوده است، به طوری که به دلیل محدود بودن دفعات سخنرانی و زیاد بودن خطاهای بیانی، در نوع خود دارای رکورد شده است.

این خطیب نماز جمعه تهران درحالی از سوی  آیت الله خامنه ای به این سمت منصوب شده است که هیچ مرجعی، حتی سایت رسمی آیت الله خامنه ای و ستاد اقامه نماز جمعه، محتوای حکم وی را منتشر نکرده اند.

صدیقی پیش از این، سخنران هیات رزمندگان اسلام در مهدیه تهران بوده است. همچنین سایت آینده در گزارشی که از پیشینه این روحانی منتشر کرد به گرایش شدید سیاسی وی به محمود احمدی نژاد پرداخته و در عین حال فاش ساخته است که وی در آزمون کتبی فقاحت که برای کاندیداتوری در مجلس خبرگان و از سوی شورای نگهبان برگزار می شود، مردود شده است.

سایت نوروز نیز در زمان انتصاب وی به این سمت، در گزارشی از توهین بی سابقه وی به آیت الله یوسف صانعی خبر داده بود. بنا به گزارش این سایت، صدیقی سخنان صانعی درباره احمدی نژاد را “لجن پراکنی” دانسته بود.

اما او تنها خطیب جمعه ای نیست که در ماه های اخیر، بضاعت محدود خود در امر خطبه خوانی را به نمایش می گذارد.

احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، دیگر خطیبی است که علاوه بر موضع گیری های سیاسی بسیار تند اش، به دلیل اشتباهات کلامی مورد توجه محافل رسانه ای قرار گرفته است. او در واپسین حضوراش در نماز جمعه، درحالی که متن سخنان خود را از روی دست نوشته می خواند، پس از ۶ بار تلاش، موفق به تلفظ واژه “ددمنشانه” نشد و  عبارات گوناگونی از جمله”دد و شانه”، “داداشانه” و… را به جای واژه صحیح به کار برد.

اشتباه لفظی وی به سرعت در سطح رسانه های اینترنتی منتشر شد و باعث تمسخر وی گردید.

این اشتباهات لفظی که بنا بر قاعده از ناحیه “خطیب” قابل پذیرش نیست، درحالی رو به افزایش است که نماز جمعه تهران از ۲۶ تیرماه تا کنون شاهد حضور هاشمی رفسنجانی، امام جمعه ای که حکم خود را از آیت الله خمینی دریافت کرده است، نبوده و به گفته محمد رضا تابش، رئیس فراکسیون اقلیت مجلس این عدم حضور به نوعی “فاجعه ملی” محسوب می شود.

به اعتقاد کارشناسان سیاسی در ایران، نماز جمعه تهران که معمولا بازتاب دهنده مواضع کلیت نظام است، هم اکنون به دلیل عدم حضور چهره های متبحر، به تریبونی بی مخاطب تبدیل شده و آنچه زمانی به عنوان “ویترین نظام” شناخته می شد را دچار عدم وزانت و اعتبار کرده است.

گفتنی است از پنجم  مرداد ماه سال ۱۳۵۸ که اولین نماز جمعه پس از انقلاب به امامت آیت الله سیدمحمود طالقانی اقامه شد تاکنون، آیت الله منتظری، آیت الله خامنه ای، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، آیت الله موسوی اردبیلی، آیت الله ربانی‌املشی، آیت الله مهدوی‌کنی و آیت الله امامی کاشانی، به عنوان چهره های شناخته شده ای که حکم خود را از آیت الله خمینی دریافت کرده بودند، در این تریبون خطبه خوانده اند، و چهره هایی چون  طاهری خرم‌آبادی، محمدیزدی، جنتی و  سید احمد خاتمی و صدیقی نیز با حکم آیت الله خامنه ای در این تریبون سخنرانی کرده اند.

چهره هایی که به اعتقاد فعالان سیاسی جملگی از  روحانیون تندرو و افراطی هوادار محافظه کاران محسوب می شوند که به تازگی علاوه بر گرایش افراطی خود، با اشتباهات کلامی و بیانی خود، جایگاه نماز جمعه را تا حد زیادی تنزل داده اند.