ادامه حمایت از حکومت دمشق

نویسنده

» گزارش لوپوئن از اعتراض واشنگتن به تهران و مسکو

واشنگتن بار دیگر اعتراض خود را نسبت به حمایت نظامی ایران و روسیه از حکومت دمشق نشان داد. درحال حاضر به دنبال حمله اسراییل به سوریه، احتمال گسترش یافتن درگیری در کل منطقه وجود دارد و این درحالی است که دمشق نیز تهدید به مقابله به مثل کرده.

خشونت های اعمال شده در سوریه از حدود دو سال پیش تاکنون تعداد ۶۰ هزار کشته برجای گذاشته و هنوز هم هیچ راه حلی برای این بحران یافت نشده است. در همین راستا، روز شنبه برگزاری نشستی بین جو بایدن، معاون رییس جمهور آمریکا، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، اخضر ابراهیمی، مشاور سازمان ملل، و احمد معاذ الخطیب، رهبر مخالفان سوری، در مونیخ پیش بینی شده.

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، روز پنج شنبه روسیه را به ادامه “تأمین حمایت های مالی و نظامی” به دمشق متهم کرد. ایران نیز به نوبه خود با اظهار تأسف گفت که “پرسنل بیشتر” و تسلیحات را به سوریه ارسال خواهد کرد.

پس از حمله هوایی نسبت داده شده به اسراییل که از ابتدای مارس ۲۰۱۱ یعنی از زمان آغاز شورش های مردمی که به جنگ داخلی تبدیل شده اولین حمله از این دست بوده، سران سوری روز پنج شنبه از حق خود دایر بر “دفاع از تمامیت ارضی” سخن گفتند.

به گفته دمشق، اسراییل که درخصوص این حمله به طور رسمی سکوت اختیار کرده، بخشی از یک مرکز تحقیقات نظامی را ویران کرده و دو نفر نیز کشته شده اند.

ازنظر علی عبدالکریم علی، سفیر سوریه در بیروت، سوریه این حق را دارد که نسبت به این “حمله صهیونیستی” پاسخ دهد. این درحالی است که “حمله صهیونیستی” ازسوی دو متحد سوریه، یعنی ایران و جنبش شیعه لبنان، حزب الله نیز محکوم شده است.

ازسوی دیگر، تهران پس از این حمله نسبت به “عواقب وخیم آن برای تل آویو” هشدار داد، ولی از بیان جزئیات آن خودداری کرد.

منابع امنیتی روز چهارشنبه تأکید کردند که نیروی هوایی اسراییل به یک کاروان حامل تسلیحات که از سوریه به مرز لبنان می آمده حمله کرده، ولی ارتش سوریه این موضوع را تکذیب می کند.

با این حال کاخ سفید به دمشق هشدار داده و خاطرنشان کرده: “سوریه نباید بیش از این، با انتقال تسلیحات به حزب الله منطقه را دچار بی ثباتی کند”.

 

بیش از ۱۵۰ کشته در خشونت های روز پنج شنبه

رییس مخالفان سوریه به نوبه خود حکومت دمشق را به بی اعتنایی و عدم واکنش نسبت به این حمله متهم کرده است.

احمد معاز الخطیب با کنایه به حمله ارتش که هر روزه طی آن ده ها نفر در کشور کشته می شوند گفت: “حکومت اسد باید شرم کند. هواپیماهای اسراییلی وارد آسمان سوریه شده اند و هواپیماهای تو ایستاده اند و نگاه کرده اند تا غیرنظامیان کشته شوند.”

 

به گفته سازمان ناظر بر حقوق بشر سوریه، درگیری های جدیدی روز جمعه در اطراف دمشق به وجود آمد و تانک های ارتش گروه های شورشگر را هدف قرار دادند.

این درگیری ها در نزدیکی اردوگاه پناهندگان فلسطینی “یارموک” روی داد که آن نیز به مانند اماکن بسیار دیگری که در دست شورشگران است مورد حمله قرار گرفته و بمباران شده است.

به گفته این سازمان غیردولتی که دارای یک شبکه گسترده از فعالان و منابع پزشکی در بیمارستان های غیرنظامی و نظامی در سراسر کشور است، روز پنج شنبه خشونت ها منجر به کشته شدن ۱۶۳ نفر در سراسر کشور شد.

به مانند هر جمعه، معترضان علیه حکومت در سراسر کشور به اعتراض پرداختند و شعار “جامعه بین المللی شریک قتل عام اسد است” را سر دادند.

در قاهره، ائتلاف اپوزیسیون سوریه تأکید کرده که “هر گفتمان یا گفتگویی باید سرنگونی حکومت را در نظر داشته باشد” و همچنین افزود که “از هرگونه راه حل سیاسی یا تلاش بین المللی که به این هدف نایل شود استقبال می کند”.

آقای الخطیب روز چهارشنبه با اظهارنظر خود شگفتی ناظران را برانگیخت. او گفت آماده است تا با حکومت مذاکره کند، ولی شروطی را برای دمشق تعیین کرد. یکی از شروط او، “آزادی ۱۶۰ هزار زندانی” توسط دمشق بود.

منبع: لوپوئن، اول فوریه