حمایت قاطع سازمان ملل از حقوق بشر در ایران

نویسنده

» گزارش کمپین بین المللی حقوق بشر

کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران از رای امروز کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد که از حقوق بشر در ایران دفاع می ‌کند استقبال کرده و از دولت ایران خواسته تا از مکانیسم های حقوق بشری سازمان ملل پیروی کند و گامهایی جدی و مشخص برای بررسی موارد نقض حقوق بشر در کشور بردارد. از ۱۸۷ کشوری که در رای گیری شرکت کردند تنها ۳۶ رای مخالف برای این پیش نویس به صندوق ریخته شد.

 درتوسعه و حمایت از حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران امروز با ۸۳ رای موافق و ۳۶ رای مخالف و ۶۲  تصویب شد.A/C.۳/۶۸/L.۵۷ قطعنامه  

 همه سخنرانان امروز مراتب تسلیت خود را نسبت به خانواده قربانیان حمله تروریستی به سفارت ایران در بیروت ابراز کردند.

هادی قائمی مدیر کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت: “تصمیم کمیته سوم در تصویب یک قطعنامه دیگر در خصوص وضعیت حقوق بشر در ایران نشان می دهد که برغم سرکار آمدن یک دولت جدید در تهران، موارد اصلی نقض حقوق بشر هنوز در حال وقوع است و در برخی موارد حتی از سرعت بیشتری هم برخوردار شده است.” وی افزود: “سازمان ملل متحد توجه جهان را روی وضعیت رقت بار حقوق بشر در ایران متمرکز می کند.”

قطعنامه امسال روی آمار فزاینده اعدام در ایران متمرکز است و از دولت ایران می خواهد تا “نگرانی های اساسی…را مورد بررسی قرار دهد…و به طور کامل به تعهدات حقوق بشری خود، چه در قوانین و چه در عمل احترام بگذارد.”

 این قطعنامه بطور ویژه از ایران می خواهد تا “قطع اعضای بدن، شلاق، کور کردن و سایر اشکال شکنجه و دیگر رفتارها یا مجازاتهای بیرحمانه، غیرانسانی، یا تحقیرآمیز” و همچنین “اعدام در ملاء عام و سایر اعدام هایی را که در غیاب نهاد های به رسمیت شناخته شده بین المللی اجرا می شوند” حذف کند. در اکتبر سال جاری کمپین بین المللی حقوق بشر و مرکز اسناد حقوق بشر ایران با انتشار بیانیه ای اعلام کردند که ایران از زمان تحلیف حسن روحانی در ماه اوت ۱۲۵ نفر را اعدام کرده و این آمار از آن زمان تا کنون از ۲۰۰ مورد نیز گذشته است.

علاوه بر موارد نقض سازمان یافته حقوق بشر که در سالهای گذشته گزارش شده است، قطعنامه امسال همچنین صراحتا در خصوص ارتقا حقوق زنان اصرار می ورزد تا “مشارکت زنان را در پست های تصمیم گیری ارتقا دهد و …کلیۀ محدودیت هایی را که بر سر راه دسترسی مساوی زنان به کلیۀ وجوه تحصیل دانشگاهی قرار دارد از میان بردارد.”

هادی قائمی گفت: “حمایت فوق العاده بین المللی برای این قطعنامه پیام روشنی به رهبران ایران می فرستد که جهان چشم از وضعیت بحرانی حقوق بشر در ایران برنخواهد داشت.” وی افزود: “دولت ایران باید نکاتی که توسط جامعه جهانی مطرح می شوند را قبول کند و به سال ها انکارِ مشکلات مستمر حقوق بشری در کشور خاتمه دهد و مسئولانه تر در جهت بهبود وضعیت فعلی اقدام کند.”

قطعنامه کمیته سوم از وعده های متعدد رئیس جمهور تازه انتخاب شده ایران حسن روحانی در زمینه حقوق بشر”به ویژه در زمینۀ حذف تبعیض علیه زنان و اقلیت های قومی، برای ارتقا آزادی بیان و اندیشه، و همچنین پیشنهاد رییس جمهور برای اجرای یک منشور حقوق مدنی” استقبال می کند. این قطعنامه همچنین از آزادی ده ها زندانی عقیدتی استقبال می کند و همچنین خواستار آزادی “ همه کسانی که برای انجام حقوق خود برای آزادی مذهب یا ایمان، آزادی بیان، تجمعات مسالمت آمیز و مشارکت در اعتراضات مسالمت آمیز در خصوص مسائل سیاسی، اقتصادی، محیط زیستی یا سایر مسائل، خودسرانه دستگیر و بازداشت شده اند” است.

این قطعنامه همچنین از فرآیند بسته انتخاب نامزدها در زمان انتخابات “شامل محرومیت کلیه نامزدهای زن و فرسایش بیشتر فضای دموکراتیک برای فعالیت های سیاسی قبل از انتخابات” ابراز نگرانی کرده است.

 پیش از رای گیری، دو کشور دیگر نیز به این قطعنامه پیوستند: موناکو و وانواتو. پیش نویس یاد شده از حمایت گسترده کشورها در سراسر جهان برخوردار بود؛ از آمریکای لاتین تا اروپا و کشورهای کارائیب. قبل از تصویب پیش نویس این قطعنامه، قطعنامه حقوق بشر دو کشور سوریه و کره شمالی نیز تصویب شد.

تعداد زیادی از نمایندگان کشورها در مورد رایی که داده اند توضیح دادند. همه این سخنرانان مراتب تسلیت خود را به خانواده قربانیان بمب گذاری در سفارت ایران در بیرون اعلام کردند و نماینده سوریه امضای قطعنامه علیه ایران در چنین روزی را محکوم کرد. ایران، سوریه، بلاروس، کوبا، کره شمالی، جیبوتی، ونزوئلا و اکوادور قبل از رای گیری در مورد سیاسی بودن این رای گیری صحبت کردند و مخالف آن رای دادند.

نمایندگان اندونزی، مکزیک، شیلی، برزیل، ترینیداد و توباگو، ژاپن و نیوزیلند بعد از رای گیری سخنرانی و به این نکته اشاره کردند که از زمان انتخاب شدن حسن روحانی به ریاست جمهوری وضعیت حقوق بشر روند مثبتی داشته است و ایران را تشویق کردند تا به روند ادامه بدهد. نمایندگان اروگوئه، کوستاریکا و فرانسه نیز قصد سخنرانی داشتند که به دلیل طولانی شدن جلسه و نبودن مترجم توافق کردند روز ۲۱ نوامبر صحبت کنند.  

با رای گیری امروز این دهمین سال متوالی است که کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد در خصوص ارتقا حقوق بشر در ایران قطعنامه تصویب می کند. از زمان انتخاب ریاست جمهور حسن روحانی در ژوئن سال جاری، سازمان ملل متحد به بهبودهایی در برخی زمینه های حقوق بشر اشاره و ایران را تشویق کرده است تا به رسیدگی به موارد نقض حقوق بشر خود ادامه دهد.

کمپین از حمایت گسترده بین المللی برای بالابردن و حفاظت از حقوق بشر در ایران استقبال می کند و از رئیس جمهور روحانی و رهبر ایران می خواهد تا تغییرات لازم برای بهبود وضعیت حقوق بشر در ایران را اجرا و با سازوکارهای سازمان ملل متحد همکاری کنند.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد این قطعنامه را رسما در نوامبر تصویب خواهد نمود.

کمیپن حقوق بشر در ایران، 19 نوامبر