کنگره آمریکا علیه واردات بنزین توسط ایران

نویسنده

بری شووید - واشنگتن

رهبر یکی از گروه های کنگره آمریکا روز پنج شنبه برای افزایش فشار اقتصادی بر ایران پیشنهاد کرد واردات بنزین توسط ایران کاهش یابد.

لایحه ای که توسط مارک کرک و رابرت آندروز، نمایندگان جمهوری خواه کنگره آمریکا برای اعمال فشار به ایران تهیه شد با اعتراضات خشمگین مردم در تهران علیه جیره بندی بنزین همراه شده است. این جمهوری خواهان دو سال پیش گروهی را برای بررسی برنامه هسته ای ایران بر پا داشته بودند.

ایران هر چند از بزرگترین تولید کنندگان نفت دنیاست، ولی کمبود پالایشگاه باعث شده است که این کشور مجبور شود بیش از نیمی از مصرف بنزین خود را وارد کند.

علاوه بر جیره بندی بنزین که باعث تظاهرات خیابانی و انتقاد به محمود احمدی نژاد شد، دولت ایران ماه پیش قیمت بنزین را نیز افزایش داد.

بر اساس لایحه تهیه شده توسط کنگره آمریکا، هر شرکتی که بعد از پایان سال مسیحی به ایران بنزین بفروشد و این کشور را در این راه کمک کند از دسترسی به مشتریان آمریکایی محروم خواهد شد.

کرک در یک مصاحبه تلفنی گفت: “وابستگی ایران به واردات بنزین تبدیل به نقطه ضعف بحرانی دولت ایران شده است. شورش های مردم بر سر کمبود بنزین نشان داد این خطر رژیم ایران را تهدید می کند و فرصت دیپلماتیک مناسی را برای کشور های غربی بوجود آورده است که ایران را وادار به تبعیت از قواعد بین المللی هسته ای کنند.”

قسمت اعظم واردات بنزین ایران از کشور های خلیج فارس و هندصورت می گیرد و توسط یک شرکت هلندی بنام ویتول حمل می شود. اکثر کشتی های تانکر حمل بنزین نیز توسط شرکت لویدز انگلستان بیمه می شود.

بر اساس این لایحه به بوش این حق انتخاب داده می شود که یکی از مجازات های پیشنهاد شده را اعمال کند. این مجازات ها شامل مسدود کردن وام ها و اعتبارات بانک های درگیر صادرات- واردات و همچنین قطع وام های دولتی آمریکا و لغو مجوز های صدوربه آمریکا خواهد بود.

روز سه شنبه کمیته روابط خارجی تهیه لایحه علیه سرمایه گذاری درایران را تائید کرد.

این لایحه به دولت بوش دیگر اجازه نمی دهد جریمه های شرکت هایی که در ایران سرمایه گذاری کرده اند را مشمول بخشودگی کند.

تام لانتوس،نماینده جمهوری خواه از کالیفرنیا و دبیر این کمیته گفت: “هدف ما رساندن سرمایه گذاری به صفر است.”

تام کیسی، یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکاروز پنج شنبه گفت: “ما باید هر چه در توان داریم برای اعمال فشار بر ایران در مورد برنامه هسته ای این کشور وارد آوریم.”

وی افزود آمریکا در حال مذاکره با متحدین اروپایی است تا جرایم همکاری با ایران را افزایش دهد.

کیسی گفت: “اکنون در حال بررسی اقدامات اضافی در این رابطه هستیم.” وی افزود: “دولت باید بسیار با احتیاط حرکت کند تا اتحادی را در سطح جهانی ایجادکرده ایم حفظ کند.”

چند کشوری که در حال انجام معاملات سود آوری با ایران هستند ازاعمال فشار بر دولت ایران سر باز زده اند.

مورد اختلاف اصلی آمریکا با ایران برنامه هسته ای ایران است که آمریکا و اروپا معتقدند این کشور در حال تولید بمب هسته ای است در حالی که ایران می گوید این برنامه برای تولید انرژی هسته ای و مصارف صلح آمیز انجام می شود.

منبع: هوستون کرونیکل - 28 ژوئن 2007