چاقوکش‌ها در سینما

نویسنده

» چهره‌ها و خبرها

رامین پرچمی: وقتی بازداشت شدم، چاقو داشتم!

رامین پرچمی، بازی‌گر سینما و تلویزیون که پس از انتخابات سال ۱۳۸۸ به دلیل شرکت در تظاهرات دستگیر و به یک سال حبس محکوم شد، اخیرا در مصاحبه‌ای با مجله‌ی تماشاگران امروز دستگیری خود را تصادفی عنوان کرده.

پرچمی در مصاحبه‌ای با هفته‌نامه‌ی تماشاگران امروز دستگیری خودش در جریان تظاهرات سال ۱۳۸۹ را این‌طور توضیح داده: “گوشی دستم بود و داشتم عکس می گرفتم. موتور سوار بودم و سگم هم روی موتور بود. دیدم یک عده مردم ایستاده‌اند و دارند شعار می‌دهند. چراغ هم قرمز بود،
ایستادم و اصلا فکر نکردم عکس گرفتن از آن گارد و فضا کار اشتباهی است. همان جا یک نفر دستبند سبز به من داد و گفت این را ببند و من هم بستم و همین یک نکته منفی برایم شد. یک چاقو هم در جیبم بود که برای آن هم اتهام اقدام به خرابکاری خوردم.” این بازی‌گر علی‌رغم چنین روایتی گفته به کسانی که او را دستگیر کرده‌اند حق می‌دهد.

پرچمی در بخش دیگری از مصاحبه‌اش با انتقاد از فضای زندان و بند ۳۵۰ مدعی شده که زندانیان سیاسی افرادی متعصب هستند، چون به او اجازه نداده‌اند فیلم “نفوذی”- که با مشارکت سپاه و ضد سازمان مجاهدین ساخته شده- را در زندان نمایش  بدهد. این بازیگر در مقابل پرسش مصاحبه‌کننده‌ مبنی بر این‌که اگر جای امین حیایی بود پیش‌نهاد بازی در قلاده‌های طلا را می‌پذیرفت یا نه؛ گفته: “اگر بگویم بله، باور نمی‌کنید!” داریوش مهرجویی کارگردان سینما به تازه‌گی در مصاحبه‌ای گفته “امین حیایی به اجبار در فیلم قلاده‌های طلا بازی کرده.”

رامین پرچمی در بخش نهایی گفت‌وگو‌ی‌اش عنوان کرده اگر روزی از ایران خارج بشود، مسلما در بحث‌های سیاسی شبکه‌هایی مثل صدای آمریکا شرکت نخواهد کرد و کسی خواهد شد مثل اندی و داوود بهبودی!

 

سوء‌استفاده از برند جعفر پناهی!

تصویر جعفر پناهی که از سوی دادگاه‌های جمهوری‌اسلامی اجازه‌ی فیلم ساختن به صورت رسمی را ندارد، برای تبلیغ یکی از تولیدات حوزه‌ی هنری سازمان تبلیغات اسلامی مورد استفاده قرار گرفت.

جعفر پناهی که به دلیل تلاش برای ساخت فیلمی درباره‌ی بازداشت‌گاه کهریزک توسط اطلاعات سپاه دست‌گیر و زندانی شد و پس از آن به حکم دادگاه اجازه‌ی فیلم ساختن به صورت رسمی را ندارد، برای تبلیغ یکی از تولیدات سینمایی حوزه‌ی هنری سازمان تبلیغات اسلامی مورد استفاده‌ی ابزاری قرار گرفته. در صفحه‌ی مجازی فیلم “مزار شریف” که درباره‌ی کشتن دیپلمات‌های ایران در افغانستان و به تهیه حوزه‌ی هنری ساخته شده، عکسی از جعفر پناهی در کنار بازیگر فیلم، مسعود رایگان، منتشر شده تا به نوعی مخاطبان سینما تشویق به دیدن “مزار شریف” که در گیشه شکست سختی خورده، بشوند. جعفر پناهی مدت‌هاست اجازه‌ی حضور رسمی در سینما را ندارد و از سوی دیگر حوزه‌ی هنری نهادی‌ست که با سانسوری سخت‌گیرانه‌تر از وزارت ارشاد فیلم‌های مجاز را مورد ارزیابی مجدد قرار می‌دهد و  مجوز اکران فیلم‌هایی که با معیارهای‌اش هم‌خوانی نداشته باشند را  در سینماهای تحت اختیارش نمی‌دهد.

نکته‌ی جالب این‌که عکس جعفر پناهی و مسعود رایگان هیچ ربطی به فیلم “مزار شریف” ندارد و  در شب جشن کارگردان‌های سینمای ایران گرفته شده!

 

روسیاهی دولت تدبیر و امید!

کاوه صباغ‌زاده، فیلم‌ساز جوان، در نامه‌ای خطاب به مسئولان فارابی آن‌ها را مایه‌ی روسیاهی دولت تدبیر و امید خواند و نوشت: “ چه بخواهید و چه نخواهید امسال فیلم اولم را می‌سازم.”

کاوه صباغ‌زاده، فیلم‌ساز جوان، که مدت‌هاست برای ساخت اولین فیلم بلند سینمایی‌اش در انتظار کمک بنیاد فارابی است، پس این‌که فیلم‌نامه‌اش به دلیل بی‌توجهی به تحکیم خانواده از سوی این نهاد رد شد، در نامه‌ای خطاب به مدیرعامل فارابی، علی‌رضا تابش، نوشت: “به خاطر هدر دادن یک سال از عمر و وقت و انرژی‌ام هیچ گاه شما را نمی‌بخشم. امیدوارم خدا شما را ببخشد. پولتان را صرف رفقای پاچه‌خوارتان کنید و به سنگ اندازی جلوی پای نسل من ادامه دهید. ما نسلی هستیم که هرچه بیشتر سد راهمان شوند قوی‌تر می‌شویم و ذره‌ای از مسیرمان منحرف نخواهیم شد.” در بخشی دیگر از این نامه کاوه صباغ‌زاده مسئولان فارابی را باعث روسیاهی دولت تدبیر و امید دانسته و نوشته: “حالا نوبت من است که باعث روسیاهی شما بشوم!”

سینمای ایران مدت‌هاست که درگیر حضور و دخالت‌ نهادهای مختلف و موازی با وزارت ارشاد است و فیلم‌نامه‌ی کاوه صباغ زاده که از سوی ارشاد مجوز گرفته اما از سمت فارابی تایید نشده، یکی از این نمونه‌هاست.

 

اکبر عبدی: رفقای‌ام لات‌ها و چاقوکش‌ها هستند!

اکبر عبدی در جدیدترین مصاحبه‌اش درباره‌ی ده‌نمکی، شریفی‌نیا، احمدی‌نژاد و حسن روحانی حرف‌هایی را بیان کرد که به طور طبیعی و در مصاحبه‌های رسمی امکان به زبان آوردن‌اش نیست.

در تازه‌ترین قسمت برنامه‌ی “دید در شب” که با اجرای رضا رشیدپور و به صورت اینترنتی پخش می‌شود، مهمان برنامه، اکبر عبدی درباره‌ی خاطره‌ی جنجال برانگیزی که روی آنتن شبکه‌ی سه تعریف کرده بود، گفت “من در نروژ و سوئد بزرگ نشده‌ام. رفقای‌ام لات‌ها  و چاقوکش‌ها و کفتربازها هستند و از این ادبیات در روزمره استفاده می‌کنم.” در بخش دیگری از برنامه، عبدی به هم‌کاری‌اش با ده‌نمکی اشاره کرد و گفت: “این آدم چهل و پنج کیلویی زور ندارد کسی را هل بدهد یا دانشجویی را از بالا به پائین پرت بکند و من از هم‌کاری با او راضی و خوش‌حالم هستم.” این بازیگر سینما و تلویزیون که چند ماه پیش خبر اقامت‌اش در ترکیه جنجال زیادی به هم‌راه داشت، در این‌باره گفت: “من ۱۵۰ هزار یورو داده‌ام و خانه‌ای در آلانیای ترکیه خریده‌ام تا در سال یکی دو ماه به آن‌جا بروم و از غذا و هوا و موسیقی ترکیه استفاه بکنم و اصلا قصد کار تبلیغاتی برای اقامت در ترکیه نداشته‌ام.” مجری برنامه، با مقایسه‌ی رفتار متفاوت اکبر عبدی با رئیس‌جمهور قبلی و فعلی ایران، نظر او را درباره‌ی محمود احمدی‌نژاد و حسن روحانی پرسید که اکبر عبدی جواب داد “من فقط در انتخابات اول انقلاب رای آری‌ام را به  صندوق جمهوری‌اسلامی انداختم و به این دو نفر هم رای نداده‌ام. اما احمدی‌نژاد فردی راحت است که انگار با او سال‌ها دوست هستی. در حالی که با دیدن حسن روحانی من تنها به یاد بدقولی می‌افتم و وضع اقتصادی مردم در دوران او خیلی بد شده!”

در بخش پایانی برنامه که اختصاص به پخش تصویر افراد و نظر عبدی درباره‌ی آن‌ها داشت، این بازی‌گر شریفی‌نیا را “مرده‌خور” خطاب کرد و گفت “او منتظر بود که من با مخ زمین بخورم تا نقش‌های من را بازی بکند. در اخراجی‌های ۲ هم شریک بود و با کم کردن از دستمزد ما از سرمایه‌گذار فیلم پورسانت می‌گرفت.” عبدی که برخلاف مصاحبه‌های رسمی در این گفت‌وگو با پوشش کت و شلوار و کراوات حاضر شده بود در پاسخ به این پرسش رشیدپور که خواننده‌های مورد علاقه‌ات چه کسانی هستند، گفت: “ دلکش، مرضیه، ابی، معین و استاد امید!”

 

تماشای محمد به جای رفتن به مدرسه!

مدیرکل روابط عمومی آموزش و پرورش شهر تهران از صدور و ارسال بخشنامه‌ای به کلیه مدارس شهر تهران خبر داد و گفت: “در این بخشنامه مجوز تماشای فیلم محمد رسول‌الله(ص) اعلام و در کنار آن به کلیه مسئولان مدارس و انجمن‌های اولیا و مربیان نیز، توصیه می‌شود از این ظرفیت تربیتی نهایت استفاده را ببرند.”

فیلم محمد که پس از گرفتن رانت‌های بی‌شمار حکومتی طبق آمارهای تهیه‌کننده‌اش به فروش چند میلیاردی رسیده، حالا با بخش‌نامه‌ی رسمی آموزش و پرورش مخاطبان جدیدی را خواهد که داشت که به اجبار باید جدیدترین ساخته‌ی مجید مجیدی را تماشا بکنند. مسعود ثقفی مدیرکل روابط عمومی آموزش و پرورش شهر تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا گفته: “از نظر آموزش و پرورش فیلمی مانند محمد رسول‌الله (ص) دارای قابلیت‌هایی است که می‌توانیم به عنوان یک فرصت تربیتی در ساحت تربیت دینی و اعتقادی دانش آموزان از آن بهره ببریم.”

فیلم محمد با که با سرمایه‌ای بیش از صد میلیون دلار ساخته شده و نماینده‌ی جمهوری اسلامی در اسکار امسال است، با حمایت‌های همه‌جانبه‌ی مسئولان در ایران اکران عمومی شده و حتی برای شهرهایی که فاقد سینما هستند، به صورت موقت مکان‌هایی برای نمایش این فیلم ساخته شده.

 

دعوای کارگردان نظام و پاپاراتزی بیست دلاری!

دومین برنامه‌ از سری جدید هفت به سردبیری بهروز افخمی هم روی آنتن رفت. برنامه‌ای که هنوز و هم‌چنان به دعواهای درون گروهی بین کسانی که ادعای اجرای برنامه را دارند، اختصاص دارد.

وقتی نام بهروز افخمی به عنوان سردبیر سری جدید هفت اعلام شد، تیم قبلی سازنده‌ی برنامه و کسانی که خود را برای جایگزین محمود گبرلو آماده می‌کردند، شروع به افشاگری علیه افخمی و تیم جدید هفت کردند. سایت کافه سینما، متعلق به امیر قادری که از منتقدان حامی مسعود ده‌نمکی و جریان‌های اصول‌گرا است، در مطلبی مفصل سابقه‌ی قبلی مسعود فراستی منتقد برنامه‌ی هفت را افشا کرد و با اشاره به اعتقادات کمونیستی این منتقد، استفاده از عبارت “جمهوری اسلامی عزیز” توسط او را به مسخره گرفت. از سوی دیگر هم‌کاران محمود گبرلو، مجری سابق هفت، هم نسبت به دور جدید برنامه‌ موضع‌گیری تندی کرده‌اند و مدعی شده‌اند مسئولان سازمان صدا و سیما از مدت‌ها پیش تصمیم داشته‌اند گبرلو را به دلیل مطیع نبودن، از کار برکنار بکنند. این انتقادات از سوی افخمی بدون جواب نماند و او با استفاده از برنامه‌ی تحت اختیارش، منتقدان‌اش را پاپاراتزی‌های بیست دلاری خطاب کرد. به نظر می‌رسد خطاب او مستقیما متوجه سردبیر سایت کافه سینما باشد که چند سالی‌ست از سوی کارگردان‌ها و تهیه‌کننده‌های سینما به باج‌گیری و تقاضاهای مالی برای ساختن کمپین‌های تبلیغاتی برای آثارشان متهم است.

بهروز افخمی که در مصاحبه‌های‌اش از نظام جمهوری اسلامی بارها حمایت کرده و در یکی از آخرین گفت‌وگوها‌ی‌اش از علاقه‌ی شخصی‌اش به بشار اسد حرف زده، در حالی به عنوان مجری و تهیه‌کننده‌ی برنامه‌ی هفت انتخاب شده که مسئولان صدا و سیما گفته بودند برای این برنامه‌ی سینمایی به دنبال یک مجری حرف‌ گوش‌کن هستند که خواسته‌های‌اش را به طور کامل در برنامه پیاده بکند.