خامنه ای برای مخارج زندگی پول قرض می کند

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» عضو مجلس خبرگان رهبری خبر داد:

یکی از اعضای مجلس خبرگان رهبری خبر از آن داد که رهبر جمهوری اسلامی برای گذراندن مخارج روزمره زندگی ناچار است از دیگران پول قرض کند.

آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، نماینده مجلس خبرگان رهبری از استان اصفهان با بیان این مطلب افزود که “مخارج زندگی” آیت الله خامنه ای “بسیار کم” است اما “بسیاری از مردم کشور خبر ندارند و آگاه نیستند که ایشان چقدر ساده زندگی می‌کنند.”

این روحانی طرفدار رهبر جمهوری اسلامی، مطالب فوق را در کتاب خاطرات خود عنوان کرده و به گزارش خبرگزاری فارس این کتاب به “پیشگاه ملت ولایتمدار و ارادتمندان رهبر معظم انقلاب” تقدیم شده است.

آیت الله مهدوی “ساده زیستی” را یکی از “ویژگی های مهم” زندگی آیت الله خامنه ای دانسته و در توضیح این مسئله نوشته است: “مخارج زندگی ایشان بسیار کم است. شاید نسبت به اکثریت جامعه، هزینه‌شان کمتر باشد، مثلا در منزلشان تنها یک فرش نخ‌نما وجود دارد و تمام سطح منزلشان موکت است.”

او همچنین نوشته است که رهبر جمهوری اسلامی برای “مخارج زندگی روزمره، گاهی پول قرض” می کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری در این خصوص به خاطره ای از حجت الاسلام محمدی گلپایگانی، رئیس دفتر آیت الله خامنه ای استناد کرده و به نقل از او آورده است: “آقا بعضی اوقات از من پول قرض می‌کنند. با اینکه وجوهات و پولهای زیادی در اختیار ایشان است؛ اما یک ریال برای استفاده‌های شخصی مصرف نمی‌کنند. گاهی احتیاج پیدا می‌کنند، از من پول قرض می‌کنند تا بعد بتوانند قرضشان را بدهند.”

 

از ساده زیستی تا ثروت افسانه ای

طرفداران و نزدیکان رهبر جمهوری اسلامی تاکنون روایات  فراوانی از ساده زیستی و پاکدستی اقتصادی آیت الله خامنه ای و خانواده او بیان کرده اند. روایت های متفاوتی هم از سوی منتقدان و مخالفان رهبر جمهوری اسلامی بیان شده که حاکی از ثروت افسانه ای او، فرزندان و اعضای دفتر و نزدیکانش است.بسیاری هم کنترل اکثر منابع مالی و اقتصادی ایران و پروژه های عظیم بخش های مختلف مانند انرژی، ساخت و ساز، بانکداری، بازار بورس و … توسط نهادهای زیر نظر آیت الله خامنه ای همچون سپاه پاسداران، بنیاد مستضعفان و جانبازان، بنیاد شهید، صدا و سیما و مانند این را که رقمی ده ها هزار میلیارد تومانی در سال برآورد می شود، از نشانه های فساد اقتصادی شخص رهبر می دانند.

با وجود این تاکنون هیچ نهاد مستقل یا حتی دولتی ـ حکومتی مانند قوه قضائیه به این مسائل رسیدگی نکرده و مسائل مطرح شده چه از سوی موافقان و چه از سوی مخالفان تنها در حد ادعا باقی مانده است.

آیت الله مهدوی در کتاب خاطرات خود به ساده زیستی فرزندان آیت الله خامنه ای هم اشاره کرده و مثالی درباره مراسم ازدواج یکی از آنها زده است: “سال گذشته که ازدواج یکی از آقازاده‌های ایشان بود، ما هم اطلاع نداشتیم. حتی برای ازدواجشان هم هیچ پولی ذخیره نکرده بودند. به آن طرفشان فرموده بودند که: جوانی متدین است؛ اما پولی برای مخارج ازدواجش ندارد؛ آیا حاضرید شما دختر به او بدهید؟ چند تا از مسؤولان هم خدمت ایشان بودند. یکی از آنها گفته بود که آقا تدین این جوان را احراز می‌کنید؟ آقا فرموده بودند: بله، آدم متدینی است؛ اما هیچ پولی ندارد، نه پول دارد و نه زمین.  تا ایشان گفته بودند حاضرم، آقا فرموده بودند: پسر خود من است.”

او ادامه داده است که “بعد مراسم ازدواج بسیار ساده همان‌جا در دفترشان برگزار شده بود. ساده‌زیستی ایشان، واقعا در تمام زندگی‌شان مشهود است؛ در خورد و خوراک، و لباس و پوشاکشان هم، همین‌طور، و جدا انسان وقتی خدمت ایشان می‌رود، بسیاری از مسائل روحی و عاطفی‌اش حل می‌شود.”

 

خانواده ای به دنبال عبادت و فقاهت

محمد محمدی گلپایگانی که در خاطرات آیت الله مهدوی به عنوان یکی از افرادی نام برده شده که رهبر جمهوری اسلامی برای گذران مخارج زندگی از او پول قرض می کند، علاوه بر ریاست دفتر آیت الله خامنه ای، پدر شوهر یکی از دختران او نیز هست.

رهبر جمهوری اسلامی دو فرزند دختر به نام های “بشری” و “هدی” و چهار پسر با نام های “مصطفی”، “مجتبی”، “میثم” و “مسعود” دارد. مصطفی خامنه ای با دختر آیت الله عزیزالله خوشوقت که نامش در ماجرای جنجالی پرونده موسوم به قتل های زنجیره ای به عنوان یکی از آمران قتل ها عنوان شده، ازدواج کرده است.

مسعود خامنه ای نیز با دختر آیت الله محسن خرازی و خواهر صادق خرازی، سفیر ایران در فرانسه در دوران ریاست جمهوری سید محمد خاتمی ازدواج کرده است.

مجتبی خامنه ای، دومین پسر رهبر جمهوری اسلامی و جنجالی ترین آنها است که پدر همسرش غلامعلی حدادعادل، رئیس مجلس هفتم و رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس هشتم است. بیشترین شایعات درباره فساد اقتصادی و سیاسی در بین فرزندان آیت الله خامنه ای به مجتبی مربوط می شود.

مخالفان او را به اقداماتی مانند سازماندهی کودتای انتخاباتی و سرکوب اعتراضات مردم در سال 1388  متهم می کنند. مهدی کروبی نامزد معترض به نتایج دو انتخابات دوره نهم و دهم ریاست جمهوری نیز در سال 1384 پس از برگزاری انتخابات در نامه ای به آیت الله خامنه ای، مجتبی خامنه ای را به سازماندهی فرآیند برگزاری انتخابات که به پیروزی محمود احمدی نژاد منجر شد متهم کرد.

آیت الله خامنه ای این اتهام را قاطعانه رد کرد.

غلامعلی حدادعادل نیز پیش از این با رد همه اتهامات داماد خود گفته بود که “کار آقا مجتبی فقط عبادت و فقاهت” است.

به گفته او، این اخبار و شایعات کار “دشمنان انقلاب و اسلام و ایران” است که سعی می کنند “چهره های پاک را در نظر مردم زشت جلوه دهند.”

حدادعادل درباره پاکدستی اقتصادی مجتبی خامنه ای افزوده بود: “در این 13 سالی که آقا مجتبی و دخترم با هم زندگی کرده‌اند، هیچ وقت مساحت آپارتمان‌هایشان 100 متر نشده. خانه‌ای که الان در آن زندگی می‌کنند، حول و حوش 70 متر است. آقا چهار تا پسر دارند که با ایشان زندگی می‌کنند و آنها هم زندگی‌هایی مشابه مادر و پدرشان دارند. جای آنها هم محدود است. داماد بنده یک وقت که می‌خواهد ما را دعوت کند، باید حواسمان باشد که بیشتر از ده دوازده‌ نفر نشویم، چون برای پذیرایی مشکل جا پیدا می‌کنند.”

 

نعلین پاره پاره؛ استبداد رای

در یکی دیگر از مواردی که اخیرا درباره زندگی ساده رهبر جمهوری اسلامی مطرح شده، رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی نیز با بیان خاطره‌ای از دیدار با آیت الله خامنه ای گفته  بود که “دلم می‌خواهد از نعلین پاره پاره و ترک خورده مقام معظم رهبری عکس بگیرم تا مظلومیت و ساده‌زیستی «سید علی» را به دیگران نشان دهم.”

حجت الاسلام علی اکبر رشاد افزوده: “متأسفانه برخی معاندان و جاهلان به تخریب چهره مظلوم مقام معظم رهبری می‌پردازند و منکر ساده‌زیستی و سیره عملی زندگی ایشان هستند.”

به غیر از حامیان و طرفداران رهبر جمهوری اسلامی، برخی از منتقدان او نیز معتقدند که آیت الله خامنه ای علی رغم آنکه یک “دیکتاتور” است اما از نظر اقتصادی کارنامه سالمی دارد.

عطاالله مهاجرانی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوران ریاست جمهوری سید محمد خاتمی، یکی از این افراد است که چندی پیش “شهادت” داد که “حتی یک نقطه سیاه یا خاکستری در زندگی مالی” آیت الله خامنه ای وجود ندارد.

او بعدا در توضیحی درباره این اظهاراتش گفت که “نباید مسائل را با هم خلط کرد” و افزود: “استبداد رای و فرمان تیر و کشتار جوانان و داستان کهریزک و به زندان افتادن بسیاری از شخصیت های آشنا و نیز ناشناس و از همه حساس تر ربودن مهندس موسوی و آقای کروبی و همسرانشان، نشانه های بین بی عدالتی و بی تدبیری مقام رهبری است.”

با وجود این او تاکید کرد که “این مقوله متناقض با پاکدستی مالی ایشان نیست.”