افسران جوان جنگ نرم؛ آماده باشید

نویسنده
حسین محمدی

» پیام خامنه‌ای به دانشجویان:

آیت‌الله علی خامنه‌ای٬ رهبر جمهوری‌اسلامی٬ در پیامی به اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل٬ از آن‌ها با عنوان “افسران جنگ نرم” نام برد که لازم است “با تمام وجود” خود را “برای این عرصه” آماده کنند.

آن‌گونه که وب‌سایت رهبر جمهوری‌اسلامی نوشته٬‌ این پیام شفاهی٬ توسط محمدیان٬ رییس نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاه‌ها٬ قرائت شده است.

در بخشی از پیام رهبر جمهوری‌اسلامی آمده است: “شما افسران جوان جنگ نرم هستید و عرصه‌ی جنگ نرم، بصیرتی عمّارگونه و استقامتی مالک‌اشتروار میطلبد؛ با تمام وجود، خود را برای این عرصه آماده کنید”.

آیت‌الله خامنه‌ای همچنین در پیام خود گفته است: “نظام سلطه را با تمام ابعاد و لایه‌هایش بشناسید و اهداف و راهبردهای واقعی آن را تحلیل کنید و برای رویارویی با آن، تمام ظرفیّتهای خودتان را به‌کار گیرید و در این مسیر به وعده‌های خداوند اطمینان داشته باشید. تشکیلات میتواند معبد باشد، ولی مبادا تبدیل به معبود گردد؛ اصول و ارز‌شهای عقیدتی و معنوی خودتان را در قالب تشکیلات حفظ، و بر صمیمیّت و همدلی بین اعضا تأکید کنید”.

آن‌چه که با عنوان “اتحادیه انجمن‌های مستقل دانشجویی” معرفی می‌شود٬ عموما تشکیلاتی است که پس از حذف و تعطیلی انجمن‌های اسلامی دانشگاه‌ها و دفتر تحکیم وحدت توسط وزارت اطلاعات٬ در دانشگاه‌ها راه‌اندازی شده است. اعضای این انجمن‌ها را اعضای سابق بسیج دانشجویی و حامیان جمهوری‌اسلامی تشکیل می‌دهند.

تاکید رهبر جمهوری‌اسلامی بر مفاهیمی چون “جنگ نرم” و “افسران جنگ نرم”٬ پس از آن صورت می‌گیرد که وی چند ماه پیش نیز درباره “تهاجم فرهنگی” هشدار داده و خواستار توجه مسوولان به این مساله شده بود. از سوی دیگر برخی رسانه‌های اصول‌گرا در ماه‌های گذشته به انتقاد از وضعیت “افسران جنگ نرم” پرداخته بودند.

برخی از مسوولان جمهوری‌اسلامی نیز معتقدند که در حکومت٬ به اندازه کافی به این مساله توجه نشده است. ماه گذشته حمیدرضا مقدم‌فر٬ معاون فرهنگی- اجتماعی سپاه پاسداران٬ در گفت‌وگویی با خبرگزاری مهر٬ فعالیت جمهوری‌اسلامی در عرصه فرهنگ را انفعالی توصیف کرده و گفته بود: “در جنگ نرم… علی‌رغم به میدان آوردن ظرفیت‌های زیاد و صرف بودجه و امکانات، کمتر از حد انتظار توانسته ایم پیروزیهای بزرگ و مستمر را رقم بزنیم. غالباً ظرفیتها و یگانهای فرهنگی ما دور از هم و جزیرهای عمل میکنند و یا دچار موازی کاری هستند”.

جهان‌نیوز٬ وب‌سایت نزدیک به علی‌رضا زاکانی٬ نیز در این زمینه نوشته بود: “نبرد برای تصرف قلب‌ها و ذهن‌ها شاید معنای تام و کامل جنگ نرم باشد که بی‌شک نسبت به جنگ‌های نظامی و اقتصادی از پیچیدگی و دشواری بیشتری برخوردار است. تا سال‌ها پیش اگر هدف از جنگ‌های نظامی تصرف یک منطقه جغرافیایی بود امروز دیگر نه سرزمین بلکه تک تک افراد همان منطقه جغرافیای مورد هدف هستند”.

مسئولان جمهوری اسلامی چند سال است که با حضور در فضای مجازی٬ از عبارت افسران جنگ نرم٬ برای فعالانِ تحت نظر خود در این حوزه استفاده می‌‌کنند.

پیش از این، اختلاف میان این گروه٬ باعث شده بود که برخی فاش کنند آن‌ها به ازای هر ساعت کامنت‌گذاری یا تولیدمحتوا در اینترنت، ۷۰ هزار ریال دستمزد دریافت می‌کنند.

افسران جنگ نرم، گروهی از نیروهای نزدیک به حاکمیت هستند که پس از انتخابات مناقشه‌برانگیز خرداد ۸۸ وارد فضای مجازی شده و به دفاع از جمهوری‌اسلامی می‌پردازند.

فعالیت‌های این افراد، که از آن‌ها با عنوان زیرمجموعه ارتش سایبری سپاه پاسداران نیز یاد می شود، شامل کامنت‌گذاری، حضور در شبکه‌های اجتماعی و وبلاگ‌نویسی وبه اصطلاح “تولید محتوا” برای دفاع از جمهوری اسلامی است.

تشکیل این گروه با انتقاد برخی اصول‌گرایان مواجه شده بود و مبتکران آن را افرادی با “تز‌های احمقانه” دانسته بودند که نتیجه تلاش آن‌ها در جنگ نرم، “بی‌ثمر و ناموفق” بوده است.

برخی گروه‌های اصول‌گرا پیش از این درباره هزینه‌ این گروه‌ها نوشته بودند: “اختلاس سه هزار میلیارد تومانی در مقابل‌ خرج‌های غیرضروری و بی‌برنامه نهاد‌های انقلاب، عددی محسوب نمی‌شود”.

حسین همدانی، از فرماندهان سپاه، در این باره گفته بود: “افسران جنگ سایبری ما در آینده نزدیک عملیات آفند فرهنگی خود را نیز آغاز خواهند کرد ضمن آنکه ما دو مرکز جنگ سایبری در تهران فعال کرده ایم”. وی پیش از آن هم طی یک نشست خبری گفته بود که “شورای سایبری بسیج بیش از ۱۵۰۰ تکاور جنگ سایبری را تربیت کرده که شروع به فعالیت کرده‌اند و در آینده فعالیت انبوه خواهند داشت”.

هفته گذشته یک وب‌سایت اصول‌گرا٬ به انتقاد از عملکرد سپاه پاسداران و بسیج در این زمینه پرداخته بود. بی‌باک‌نیوز نوشته بود: “با این اوضاع اسفبار اگر دعاها، رهنمودها و ارشادات حضرت امام خامنه ای نبود، این انقلاب تا کنون بارها از هم گسسته بود و اندک بسیجیان جنگ نرم هم با مشاهده بی عدالتی ها و بی کفایتی‌های برخی مسئولین مربوطه یا با سرخوردگی هر چه تمام، بی خیال آرمانها و انقلاب شده بودند یا از روی بغض ناشی از این تبعیضها و کج سلیقگی‌ها، خواسته و ناخواسته به آغوش ضدانقلاب افتاده بودند. بسیج باید هرچه سریعتر و زودتر در برخی از بخشهای خود تغییراتی اساسی و ضروری ایجاد کند و برخی افراد که تا کنون نتوانسته اند وظیفه خود را بدرستی انجام دهند را از عرصه مدیریتی کنار بگذارد و کار را به دست نخبگانی بسپارد که هم جنگ نرم را می فهمند و هم بر اصول اخلاقی و مدیریتی آن آگاهی دارند”.