حرف روز

نویسنده

احضار زائران سینمایی خانه خدا

 

حمید جعفری

 

اشاره:

حرف و حدیث ها حول نزدیکی هنرمندان درباری با جناح های مختلف قدرت در ایران، این روزها بیشتر از همیشه بالا گرفته. پس از درگیری های فراوان سیاسی میان اصولگرایان پیرو ولایت و هواداران احمدی نژاد، دامنه ی این درگیری ها به هنرمندانی که در این سالها نزدیکی فراوانی با اسفندیار رحیم مشایی داشته اند نیز رسیده است. حرف روز این هفته گزارشی ست از حمید جعفری در هیمن باب. گزارشی که بنا به گفته ی نویسنده، از انتشار در روزنامه ی شرق بازمانده است. از همین رو، هنر روز این گزارش را به نقل از وبلاگ شخصی نویسنده منتشر کرده است. این مطلب را در ادامه از پی بگیرید…

«اسفندیار رحیم مشایی» همان قدر که در عالم سیاست چه پیدا و چه پنهان خبر ساز است در عالم هنر نیز کم خبرساز نیست. کمتر کسی این روزها حاضر است بپذیرد دستگاه قدرت فرهنگی – سیاسی «اسفندیار رحیم مشایی» در دولت دهم به عنوان ریس دفتر «احمدی نژاد» و ریس کمیسیون فرهنگی دولت در این روزها تضعیف شده باشد. بعد از دستگیری «عباس امیری فر»، بازداشت مدیران مناطق آزاد ارس و اروند و «محمد شریف ملک زاده» دبیر شورای عالی ایرانیان به اتهام فساد مالی و ارتباط با «مشایی» و حلقه ای موسوم به جریان انحرافی و شایعاتی مبنی بر دستگیری «بقایی» این بار نوبت به سینماگرانی رسیده که با حمایت «مشایی» در سال جاری مسافر ارض موعود شدند تا به وزارت اطلاعات احضار شوند.

«سینماگران زائری» که به واسطه نقش «اسفندیار رحیم مشایی» به عنوان ریس کمیسیون فرهنگی دولت دهم که در انتخاب ایشان برای سفر به مکه مکرمه و انجام مناسک حج عمره نقش داشته است برای ارائه پاره ای از توضیحات به نهادی امنیتی احضار شده اند. بعد از آنکه تنی چند از فعالان سینمایی «شرق» را از این خبر مطلع کردند یک منبع آگاه در خانه سینما که نخواست نامش فاش شود در گفت و گو با «شرق» این خبر را تایید کرد. این منبع آگاه گفت :«این گروه از سینماگران برای پاسخ به برخی سئوالات به وزارت اطلاعات احضار شدند و البته مطرح شده که فعلا کاری با آن ها ندارند.» این منبع درباره اینکه چرا این گروه از سینماگران حاضر به گفت و گو در این زمینه نیستند نیز به «شرق» گفت :«ترجیح می دهند درباره این مسئله صحبتی نکنند تا پرونده مسکوت مانده باشد. »

«محمدرضا شریفی نیا»، «محمدرضا گلزار»، «حسام نواب صفوی»، «مهناز افشار» و «نیوشا ضیغمی»، «داریوش فرضیایی»، «الهام حمیدی »، «سحر ولد بیگی»، «روناک یونسی»، «ملیکا شریفی​نیا» و «رز رضوی» از جمله بازیگرانی بودند که با هزینه شخصی ولی با ترتیب اثر «مشایی» ! در اولویت فهرست هنرمندان اعزامی به حج عازم عربستان شدند.

 اول جایی که به نظر می رسید باید نهادی ذیربط و پاسخگو درباره این مسئله باشد نهاد معاونت سینمایی و «علیرضا سجادپور» به عنوان مدیر اداره کل نظارت و ارزشیابی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. «سجادپور» در گفت و گو با «شرق» این خبر را تکذیب نکرد و به گفتن این جمله بسنده کرد که :«درباره این مسئله اظهار نظری نمی کنم.» در میان ادارات دیگر معاونت سینمایی نهاد دیگری با عنوان اداره کل حراست سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز می توانست پاسخگوی این خبر یا شایعه از نظر «سجادپور» باشد. اما این اداره به ریاست «فولادی» پاسخ این پرسش ما که ؛ «در صورت احضار این هنرمندان وضعیت فعالیت سینمایی آن ها چگونه است؟» مطلبی اضافه نکردند. این اتفاق در حالی رخ داد که در پیگیری های ما برای جواب این سئوال از کارمندان این اداره شنیده شد که بهتر است این مسئله را از مراجع قضایی - امنیتی پیگیری کنید.

آبان ماه سال گذشته درست همزمان با برپایی نمایشگاه عکس «هدیه تهرانی» با عنوان «آبانگان» در خانه هنرمندان ایران ؛ فعالیت های فرهنگی – هنری «مشایی» به عنوان ریس کمیسیون فرهنگی دولت سر و صدای زیادی چه در دنیای هنر و چه در دنیای سیاست به پا کرد. در آن روزها از کمیسیون فرهنگی دولت به عنوان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سایه دولت دهم نام برده شد. این مسئله حتی واکنش «سید محمد حسینی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را نیز در بر داشت. از سوی دیگر برخی معتقد بودند کمیسیون فرهنگی دولت در حال موازی کاری با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. جنجال نمایشگاه عکس «تهرانی» که با مشارکت «حمید بقایی» ریس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران و حضور «مشایی» در این نمایشگاه نیز به مجلس شورای اسلامی و واکنش نمایندگان نیز کشیده شد. بعد از این ماجرا نوبت به حضور «مشایی» در خانه سینما رسید. روابط خانه سینما و معاونت سینمایی بعد از جشن چهاردهم خانه سینما آنچنان شکرآب است که به نظر می رسد دامنه اختلاف هچنان گسترده تر شود. در اوج کش مکش های سیاسی – سینمایی این دو نهاد ناگهان «مشایی» سر از ساختمان خیابان سمنان خانه سینما درآورد و قول مساعد هرچه بیشتر برای تامین بودجه این نهاد صنفی سینماگران ایران داد که در سوی دیگر با واکنش شدید معاونت سینمایی و «جواد شمقدری» به عنوان بالاترین مقام سینمای دولتی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روبرو شد. در این میان ملاقات های بی وقفه «مشایی» با بازیگرانی که ممنوع از فعالیت سینمایی بودند و یا حضور «حبیب» و حرف و حدیث هایی درباره حضور خوانندگان لس آنجلس نشین چند صباحی تیتر رسانه ها بود و این بار نوبت به تریبون نماز جمعه و آیت الله «سید احمد خاتمی»بود که از «مشایی» انتقاد کند. این آخری هم که بحث سینماگران زائر با واکنش های بسیاری روبرو شد. دسته اول منتقدان، اهالی سینما بودند. «داوود رشیدی» در مجلس ترحیم «محمد ورشوچی» از نحوه انتخاب و اولویت برخی بازیگران در سهمیه حج وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انتقاد کرد. در سوی دیگر منتقدان سیاسی بودند که معتقدند «مشایی» با این حرکات سعی بر آمادگی برای انتخابات دارد و انتخاب این بازیگران برای حضور در این تور زیارتی را حرکتی تبلیغاتی – انتخاباتی خواندند.

با تمام این ها دوم جایی که می تواند منبع پاسخی صریح تر نسبت به آنچه در معاونت سینمایی رخ داد باشد دفتر نهاد ریاست جمهوری است. جایی که «مشایی» ریاست آن را به عهده دارد. البته این روزها که بیشتر بحث غیبت «مشایی» هر روز یکی از تیترهای اول رسانه هاست ، دسترسی به او را غیر ممکن کرده است.

باید گفت این سفر زیارتی کم حاشیه نبود. «مهناز افشار» که گویا از حرف و حدیث های قبل و هنگام سفر درباره بازیگران منتخب «مشایی» و ریس دفتر ریس جمهوری گله مند بود دست به قلم شد و از مکه مکرمه چنین نوشت :« من، مهناز افشار، همه‌ شایعات و خبرهایی را که از زبان من در رسانه‌ها منتشر شده بود، تکذیب می کنم…خدا را شاکرم توانایی مالی‌ام آن‌قدر هست که هزینه سفری را که آرزویم بود را خودم بدهم…این‌ها را نوشتم که از همین‌جا حلال کنم همه‌ آن‌هایی را که هم‌چنان به بدی مشغولند.» با این حال سینماگران زائر در حالی خود را مبرا از هر سفارش و لابی و رانتی برای حضور در مناسک حج می دانند که معمولا برای یک فرد عادی پروسه این سفر دست کم دو سال باید در صف انتظار باشد.

البته شاید تا اینجای گزارش مدام از خود پرسیده اید چرا از سینماگران زائر پیگیر این مطلب نشدیم. دسترسی به سینماگران زائر آن هم با این همه دبدبه و کبکبه به مثابه دسترسی در این روزها به «مشایی» است. این گزارش هم با همان سئوالی که در ذهن شماست به پایان می رسد ؛ دامنه آسیب پذیری همراهی با «مشایی» چه میزان است. حتی برای سینماگرانی که با همراهی و مساعدت «مشایی» به خانه خدا رفتند.

این گزارش هم مشمول سانسور شد…البته مدت ها بود که در حال خاک خوردن بود

منبع: وبلاگ یادداشتهای یک ژورنالیست آماتور