خیز نیروی انتظامی برای دخالت در انتخابات

نویسنده
شیرین کریمی

» احمدی مقدم: اجازه دعوا نمی دهیم

کمتر از 140 روز مانده به نهمین انتخابات مجلس در جمهوری اسلامی، فرمانده نیروی انتظامی در جمع روسای “ پلیس پیشگیری” از آن ها خواست با منتقدین برخورد کنند و اجازه ندهند آن ها با “دعوا” انتخابات را پیش ببرند. وی همچنین با مقایسه تلویحی نحوه برخورد پلیس جمهوری اسلامی با جنبش سبز با تقابل پلیس کشورهای غربی با شهروندان کوشید به دفاع از عملکرد نیروی تحت امر خود پس از انتخابات سال 88 برآید. او هفته پیش نیز ضمن انتقاد از “فتنه گران” گفته بود معترضان حتی نمی توانند اجتماع چند نفره برگزار کنند.

“ماموران پلیس پیشگیری و امنیت مراقب باشند تا فردی نخواهد در انتخابات با دعوا قضیه را پیش ببرد.” این دستوری است که کمتر از شش مانده به انتخابات پارلمانی جمهوری اسلامی، اسماعیل احمدی مقدم به پرسنل ارشد نیروی انتظامی داده است.

 صبح دیروز فرمانده نیروی انتظامی در نشست “تخصصی ـ کاربردی” پلیس “پیشگیری” ناجا با اشاره به تفاوت های انتخابات پارلمانی با ریاست جمهوری، از رئیس پلیس های “پیشگیری” نیروی انتظامی خواست اجازه “دعوا” ندهند. او متذکر شد: “در انتخابات ریاست جمهوری عمدتا رقابت میان دو یا سه کاندیدای اصلی است اما در انتخابات مجلس این‌گونه نیست و چندین نفر در شهرستان‌های کوچک کاندیدا می‌شوند که باید ماموران پلیس پیشگیری و امنیت مراقب باشند تا فردی نخواهد در انتخابات با دعوا قضیه را پیش ببرد.”

 

همه جای دنیا برخورد می کنند

او در ابتدای سخنرانی خود ضمن حمله شدید به جنبش مخالفان دولت، معترضین را متهم به “تخریب شیشه و اموال مردم” پس از انتخابات مخدوش ۸۸ کرد. اشاره سردار احمدی مقدم به خیزش میلیون ها شهروند سبز در اعتراض به جابجایی گسترده آرای انتتخابات از دو سال پیش تا کنون است؛ تظاهراتی که بر خلاف نظر فرمانده نیروی انتظامی مسالمت آمیزو در “سکوت” برگزار شد. با این حال ششمین فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی می گوید: “در فتنه سال ۸۸ گروهی با نام «تقلب» در انتخابات امنیت و نظم جامعه را برهم ریخته و این در حالی است که نتوانسته‌اند ادعای خود را اثبات کنند و سند و مدرکی نیز در مورد تقلب در انتخابات ارائه نکردند و در حال حاضر نیز طلبکار هستند و این در حالی است که اگر در هر جای دنیا این رویه اتفاق می‌افتاد قطعا با آنان برخورد می‌شد.”

 

تاریخچه ای از خشونت

گفتنی است نیروی انتظامی پس از ناآرامی های سال 88، دوشادوش با سپاه و شبه نظامیان بسیج در سرکوب شهروندان معترض شرکت کرد. گرچه فعالین حقوق بشر می گویند نیروی تحت فرماندهی احمدی مقدم، عمده کشتار را نه در خیابان، بلکه در بازداشت گاه انجام داده اند. تابستان دو سال پیش فاش شد دست کم چهار تن از شهروندان بر اثر شکنجه های شدید ماموران نیروی انتظامی در سوله کهریزک کشته شدند؛ضمن اینکه اخبار و گزارش ها حکایت از تجاوز به برخی از دستگیرشدگان هم دارد.

در آن زمان سردار احمدی مقدم انتساب شقاوت به نیروی انتظامی را حاصل “هجمه رسانه ای” خواند. احمدی نژاد که 18 تیرماه سال 84 از سوی محمود احمدی نژاد به عنوان رئیس نیروی انتظامی برگزیده شد،در مراسم معارفه اش گفته بودپلیس با جوانان با “مدارا” برخورد و از فعالیت گروه‌های فشار و انصار حزب الله جلوگیری خواهد کرد.

 

زیر گرفتن شهروندان با وانت

 گرچه در کشتار شهروندان در 30 خرداد 88، سپاه و نیروهای بسیجی بسیاری از شهروندان را با شلیک گلوله از پای در آوردند، اما زمستان آن سال نیروی انتظامی نیز جولان خونباری در خیابان های تهران داد. در تظاهرات صدها هزار نفر از شهروندان در روز عاشورا، ماموران نیروی انتظامی به غیر از گشودن آتش به روی مخالفان، از اتومبیل های پلیس برای کشتن شهروندان استفاده کرد. گفته می شود دست کم دو نفر در روز عاشورا توسط وانت های پلیس زیر گرفته و کشته شدند. بر اساس ویدئو هایی که از روز عاشورا منتشر شده، این اتومبیل ها بیش از یک بار از روی قربانیان عبور می کردند تا از له شدن زیر چرخ ها قتل آن ها اطمینان پیدا کنند.

با این حال روز گذشته، احمدی مقدم بدون اشاره به “تجاوز” و “زیر گیری” شهروندان، کوشید “شدت” برخورد پلیس جمهوری اسلامی را با پلیس غرب مقایسه کند: “در هرجای دنیا در صورتی که کاندیداها بدون دلیل و مدرک با تهمت تقلب درانتخابات جامعه را به هم بریزند، مورد شدید‌ترین برخوردها قرار می‌گیرند. غربی‌‌‌ها درجایی که ارزش‌هایشان مورد هدف قرار گیرد، چه هیاهوهایی که به پا نمی‌کنند و هر کسی را که مظلوم باشد تبعید می‌کنند ولی پای کشورمان که در میان باشد اهل دموکراسی می‌شوند.” وی البته اشاره نکرده است کدام شهروند غربی تبعید شده است.

در یک ماه گذشته در ایالات متحده، پلیس نیویورک در برابر جوانانی که خیابان وال استریت – نبض اقتصاد آمریکا – را اشغال کرده اند، با مدارا برخورد کرده و هیچ برخورد خونباری بروز نداده است. آن ها چهار هفته است در خیابان های منهتن چادر زده اند. تظاهراتی که از ابتدای این هفته در نزدیک به 90 کشور دنیا رسیده اما هیچ شهروندی از سوی پلیس به قتل نرسیده است.

 

جنبش سبز به مردم آسیب زد

دیروز فرمانده نیروی انتظامی همچنین به تحلیل سیاسی انتخابات گذشته دست زد و با بیان اینکه “طرح بحث تقلب در انتخابات نه تنها اعتماد عمومی را زایل می‌کند بلکه مشکلات داخلی” را هم ایجاد می‌کند،نسبت به آسیب دیدن جامعه نیز ابراز نگرانی کرد و گفت: “اگر قرار باشد هر فردی برای پیروزی در انتخابات توهین و افتراء را سرلوحه کار خود قرار دهد این موجب آسیب‌دیدگی مردم می‌شود.”

 سردار احمدی مقدم هفته پیش هم در مراسم افتتاح ساختمان جدید پلیس تهران، در دفاع از عملکرد نیروی انتظامی در برخورد با معترضان گفته بود: “حتی کسانی که در فتنه سال 88 روبروی شما ایستاده بودند، در حال حاضر حرکت شما را تصدیق می‌کنند و شما مانند پدری که داروی تلخی را به فرزندش داد، عمل کردید، در حال حاضر مردم، خدمت شما را تایید می‌کنند.”

 

پایان اجتماعات چند نفره

به نوشته سایت خبرآنلاین وی شرایط پس از انتخابات را “غبار آلود” توصیف کرده،تا جایی که به گفته وی “ تشخیص حق و باطل، به سختی ممکن شده بود.”

فرمانده نیروی انتظامی معتقد است با کنار رفتن “غبار فتنه گران”، آن ها کنار گذاشته شدند، به گونه‌ای که حتی امروزه آنان نمی‌توانند با تبلیغات وسیع “اجتماعات چند نفره” را در تهران ایجاد کنند. سردار احمدی مقدم البته اشاره نکرده است که برخورد خشونت بار نیروی انتظامی و نیروهای شبه نظامی وفادار به نظام با معترضان، تا چه اندازه در شکل نگرفتن اجتماعات تاثیر داشته باشد. با این حال علی رغم محدودیت ها و سرکوب شدید، شهروندان معترض در دو سال اخیر بار ها تظاهرات اعتراضی برگزار کرده اند. آخرین تظاهرات جنبش سبز چهار ماه پیش و در دومین سالگرد انتخابات سال 88 برگزار شد؛روزی که هزاران نفر از شهروندان در مسیر میدان ولیعصر تا میدان ونک تظاهراتی آرام برگزار کردند.