پای وبا به پایتخت باز شد

نیوشا صارمی
نیوشا صارمی

» شیوع "وبا" در مصاحبه با یک عضوکمیسیون بهداشت و درمان مجلس

اواسط شهریور ماه بود که مسوولان وزارت بهداشت، آمار مبتلایان به وبا را ۱۰۰ نفر اعلام کردند. حالا پس از گذشت تنها ۲۰ روز از اعلام این آمار، شمار مبتلایان وبا به ۱۸۰ نفر رسیده است. با یک حساب سر انگشتی می‌توان گفت روزانه چهار نفر در کشور به این بیماری مهلک دچار می‌شوند. معاون بهداشتی وزیر بهداشت با اعلام این آمار گفته است:‌ “۱۱۴ مورد از مبتلایان به وبا افرادی هستند که به صورت قاچاق از مرزهای جنوب شرقی و شرق به کشور وارد شده‌اند.”

علی‌اکبر سیاری می‌گوید: “این بیماری تاکنون پنج مورد مرگ به دنبال داشته که تمام این موارد مربوط به مهاجرین بوده است.” پیش‌تر محمدحسین قربانی سخنگوی کمیسیون بهداشت از مرگ حدود ۶ نفر بر اثر این بیماری خبر داده بود.

همچنین در حالی که پیش از این محمدمهدی گویا، ‌رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت احتمال شیوع وبا در تهران را رد کرده و گفته بود: “چنین موضوعی صحت ندارد وشاهد شیوع وبا در تهران نخواهیم بود”، سیاری خبر می‌دهد که پای این بیماری به پایتخت هم رسیده و چهار مورد از موارد بروز این بیماری در تهران شناسایی شده‌اند.”

عبدالرحمان رستمیان، عضو هیئت رئیسه کمیسیون بهداشت مجلس در گفت‌وگو با “روز” ضمن تاکید بر لزوم کنترل بیشتر این بیماری می‌گوید: “دلیل شیوع وبا عدم مراقبت کافی و مسافرت رفتن کسانی است که حامل این بیماری هستند. او همچنین از مصرف آب و سبزی‌جات آلوده به عنوان عامل دیگری نام می‌برد و ادامه می‌دهد: “بعضی‌ها هم در مراحلی هستند که هنوز بیماری خودش را در آنان نشان نداده و تنها ناقل هستند و به به سادگی وبا را منتقل می‌کنند.”

از او در خصوص رشد ۸۰ نفری آمار رسمی بیماران مبتلا وبا در ۲۰ روز می‌پرسم، رستمیان معتقد است: “گرچه این رقم هم زیاد است اما به معنای همه‌گیر شدن این بیماری نیست.” او می‌افزاید: اگرآلودگی سنگین باشد تعداد بسیاری بیشتر مبتلا به وبا در کشور خواهیم داشت.”

علی اکبر سیاری، معاون وزیر بهداشت از درخواست وزارت‌خانه متبوعش از وزارت نیرو و ناجا خبر داده و گفته است: “مشکلاتی در زمینه آب‌رسانی در ایرانشهر وجود دارد که در این زمینه با وزیر نیرو صحبت کرده‌ام تا مشکل را حل کنند. همچنین با نیروی انتظامی درجهت مراقبت از مرزها هم صحبت شده است. در مجموع سیستم ما به صورت روزانه از این بیماری گزارش می‌دهد و جای نگرانی وجود ندارد.”

او با اشاره به اینکه از سال ۴۴ هر ساله موارد بروز وبا را در کشور داشته‌ایم به طوری که برخی سالها طغیان‌ها به صورت داخلی بوده، انگشت اتهام را به سوی مهاجران غیر قانونی گرفته است: “امسال اغلب موارد این بیماری وارداتی است و به افرادی مربوط می شود که به صورت قاچاق از مرزهای شرقی و جنوب شرق به ویژه افغانستان و پاکستان به کشور وارد می‌شوند.”

 

رشد بیماری در بین آمارهای ضد و نقیض

آمارها و اظهارنظرها در خصوص آمار بیماران مبتلا به وبا تناقض دارد. روزی مسوولی نسبت به شیوع گسترده آن هشدار می‌دهد روز دیگر مسوولی از تحت کنترل بودن شرایط خبر می‌دهد. عبدالرحمان رستمیان، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس توضیخ می‌دهد: “بحث کنترل وبا، با کنترل دیگر بیماری‌ها فرق دارد. در وبا گاهی مسافرت یک بیمار، این عفونت باکتریایی را به شهر دیگر می‌برد.”

او ادامه می‌دهد: “اگر از جهت بهداشتی منابع آلودگی را از بین نبریم باز هم در سال‌های بعد در بسیاری از استان ها شاهد شیوع وبا خواهیم بود، چنانچه الان چند سال است با این مشکل رو به روهستیم.”

محمد‌حسین قربانی، سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس هم با اشاره به اینکه پراکندگی بیماری وبا به ۱۰ استان در کشور محدود شده گفته بود: “شیوع بیماری وبا به علت ورود اتباع خارجی به ویژه از مرزهای شرقی کشور است.” او از این ۱۰ استان نام نبرده اما پیش‌تر مسولان از شیوع وبا در استان‌هایی چون سیستان و بلوچستان، کرمان و فارس خبر داده بودند. هچنین به تازگی گزارش‌هایی از مشاهده وبا در تهران و استان البرزمنتشر شده است.

 

وبا قابل درمان است اگر…

از اطلاع‌رسانی و آموزش به عنوان مهم‌ترین راه‌های پیشگیری از ابتلا به وبا یاد می‌شود. عبدالرحمن رستمیان هم با ضروری خواندن این دو اصل به “روز” می‌گوید: “اطلاع‌رسانی، هم در خصوص راه‌های ابتلا و هم اینکه بیمار پس از مشاهده علائم چه باید بکند از مهم‌ترین کارهایی است که باید صورت بگیرد.”

این نماینده مجلس می‌افزاید: “اگر شخص بلافاصله بعد از مشاهده علائم به بیمارستان مراجعه کند این بیماری کاملا قابل درمان است، چرا که مشکل اصلی بیماران مبتلا به وبا از دست دادن شدید آب بدن است بنابر این در صورتی که به موقع به پزشک مراجعه شود و سرم تراپی و دیگر درمان‌ها صورت بگیرد ما مرگ در اثر وبا نخواهیم داشت.”

رستمیان ادامه می‌دهد: “اگر درمان با تاخیر انجام بشود. ممکن است بیمار طی چند رو انقد آب از دست داده باشد که قابل جبران نباشد و جان خود را ا دست بدهد”

احمد آریایی‌نژاد، دیگر عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس پیش‌تر در گفت‌وگو با “روز” تاکید کرده بود: “شیوع و گسترش وبا بستگی به برنامه‌های مسئولان برای سد کردن راه این بیماری دارد.” او معتقد است: “ اگر اقدامات لازم صورت نگیرد و اگر به مردم آموزش‌های کافی داده نشود که چطور از ابتلا به این بیماری پیشگیری کنند، شاهد شیوع بیشتر این بیماری خواهیم بود.”

شناسایی مورد به مورد بیماران، کنترل مرزها، آگاهی‌رسانی به مردم و آماده باش مراکز درمانی، راه‌حل‌هایی است که احمد آریایی‌نژاد در خصوص کنترل بیماری وبا در کشور ارائه می‌دهد. او با اشاره به اینکه در فصل شیوع وبا قرار داریم و احتمال شیوع بیماری وبا برای هر کسی وجود دارد می‌گوید: “رعایت نکات بهداشتی، شست و شوی چند مرحله‌ای سبزی و صیفی، مصرف نکردن آب‌های غیر بهداشتی، اجتناب از خرید مواد غذایی از دست فروشان، شست‌وشوی چندباره دست‌ها در طی روز، بهترین راه‌های پیشگیری از ابتلا به این بیماری است.”

محمد مهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت هم به مردم توصیه کرده است که در صورت مشاهده علائم اسهال آبکی از خوددرمانی پرهیز و سریعا به پزشک مراجعه کنند.

وبا، یک بیماری حاد اسهالی است که به علت عفونت باکتریایی روده‌ها به وجود می‌آید. آلودگی به این میکروب نتیجه نوشیدن آب‌های آلوده یا خوردن غذاهای خام یا نیمه‌خام مثل سبزیجات یا ماهی است. علائم بیماری شامل اسهال، دل پیچه، تهوع، استفراغ و کم آبی بدن است. گرچه ممکن است علائم بیماری خفیف باشد اما ۵ درصد افراد مبتلا دچار بیماری شدید می‌شوند که با اسهال آبکی شدید، استفراغ و گرفتگی عضلات ساق پا همراه است. این افراد به علت از دست رفتن سریع مایعات بدنی دچار کم آبی شدید و شوک می شوند. در صورت عدم درمان، مرگ در طول چند ساعت رخ می‌دهد. پزشکان توصیه می‌کنند با توجه به مهلک بودن این بیماری ضروری است با مشاهده کوچکترین علائمی به پژشک مراجعه کنند و از سلامت خود مطمئن شوند.