فرمانده سپاه: اسراییل منتظر صاعقه های ویرانگرباشد

بهرام رفیعی
بهرام رفیعی

» در پاسخ به کشته شدن یک فرمانده سپاه در سوریه

سپاه پاسداران در سالهای اخیر چندین نوع موشک و پهباد با نام های “صاعقه” تولید کرده و حالا سرلشکرپاسدار عزیز جعفری، در پیامی به مناسبت کشته شدن یکی از مقامات ارشد نیروی قدس سپاه اعلام کرده است که اسراییل باید در پاسخ به این عمل،منتظر “صاعقه های ویرانگر” باشد.

محمدعلی جعفری در پیام خود با اشاره به حمله اسراییل به خودروهای حزب الله در قنیطره سوریه و کشته شدن ۶ عضو این گروه نظامی لبنانی و یک فرمانده نیروی قدس سپاه نوشته: “ترکیب شهدای این واقعه نشان داد انقلاب اسلامی مرزهای جغرافیایی را پشت سر گذاشته و جبهه‌ی متحد اسلامی شکل گرفته است، مجاهدان این جبهه در حال امتداد دادن انقلاب به درون سرزمین‌های خود در چارچوب آرمان‌ها و اهداف انقلاب اسلامی عمل می‌کنند.”

فرمانده کل سپاه در پیام خود همچنین تاکید کرده است که “امروز همه جوانان، در جهان اسلام «جهاد مغنیه‌اند» و همه پاسداران انقلاب اسلامی «الله دادی». این شهادت ها ثابت کرد که «ما نباید از جهاد فاصله بگیریم»؛ صهیونیستها باید منتظر «صاعقه‌های ویرانگر» باشند. آنها در گذشته ظهور خشم ما را دیده اند.”

او همچنین در این پیام اعلام کرده: “سپاه پاسداران همان طور که در صحنه‌ی جنگ‌های گذشته لبنان و فلسطین نشان داده است تا آخر پای فروپاشی رژیم صهیونیستی خواهد ایستاد.”

یکشنبه ۲۸دی ماه خبرگزاری های بین المللی و داخلی اعلام کردند که در حمله یک هلی کوپتر اسراییل به خودروهای حامل اعضای حزب الله لبنان در منطقه قنیطره در سوریه ۶ تن از اعضای حزب الله و همچنین یکی از فرماندهان سپاه پاسداران کشته شده اند.این درحالی است که روز سه شنبه ۳۰ دی ماه خبرگزاری های بین المللی گزارش کرده اند که حمله اسراییل به خودروهای حزب الله توسط دو پهباد انجام گرفته است.

در میان کشته شدگان سرتیپ پاسدار محمدعلی الله دادی از اعضای سپاه و همچنین جهاد عماد مغنیه، فرزند عماد مغنیه، فرمانده کشته شده شاخه نظامی حزب الله لبنان، از افراد بسیار نزدیک به سرلشکرپاسدار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه و مقامات ارشد جمهوری اسلامی بودند. روز ۳۰ دی ماه وبسایت رسمی دفتر آیت الله خامنه ای نیز تصاویر دیدار جهادعماد مغنیه با رهبر جمهوری اسلامی را با تیتر “فرزند امام” منتشر کرد.

پیام فرمانده کل سپاه پاسداران و واکنش های اولیه مقامات ارشد نظامی در جمهوری اسلامی به کشته شدن سرتیپ پاسدار محمدعلی الله دادی و جهاد عماد مغنیه درحالی است که خبرگزاری رویترز به نقل یک مقام امنیتی اسراییل اعلام کرده هدف اسراییل از حمله به خودروهای حزب الله، کشتن فرمانده ایرانی نبوده است.

رویترز با اشاره به اینکه این مقام امنیتی به دلیل آنکه اسراییل به طور رسمی مسئولیت این حمله را برعهده نگرفته، نخواسته نامش فاش شود همچنین از قول او نوشته: “انتظار نداشتیم کسانی در حد ژنرال ایرانی در این حمله کشته شوند. ما فکر می کردیم یک واحد زمینی دشمن که در مسیر حمله به ما هستند را هدف قرار می دهیم.”

این خبر رویترز که همراه با پیام فرمانده کل سپاه منتشر شده است در رسانه های متعلق به سپاه پاسداران بازتاب گسترده ای داشته و از آن به عنوان “هراس صهیونیست ها از پاسخ ایران” قلمداد کرده اند.

در کنار پیام فرمانده کل سپاه، سعدالله زارعی یکی از اعضای اداره سیاسی سپاه پاسداران دوشنبه شب ۲۹ دی ماه با حضور در یک برنامه زنده تلویزیونی در واکنش به کشته شدن سرتیپ پاسدار محمدعلی الله دادی گفت: “صهیونیست ها منتظر پاسخ قاطع و غافلگیر کننده حزب الله باشند.”

او همچنین تاکید کرده: “این جنایت بدون شک با پاسخ جدی از سوی حزب الله و مقاومت اسلامی روبرو خواهد شد، منتهی اطلاع دقیقی از جزییات و چگونگی آن نداریم اما با توجه به تحلیل روند اقدامات و نوع واکنش هایی که حزب الله داشته است، معتقدم حزب الله در زمین صهیونیست ها بازی نخواهد کرد. حزب الله خود را مجبور نمی داند در همان نقطه ای که مورد حمله قرار گرفته واکنش نشان دهد، نوع و سطح مقابله را خودش مشخص خواهد کرد، موضوع دیگر مساله قاطع بودن و مؤثر بودن این اقدام است.”

این همه درحالی است که سرلشکر محمدعلی جعفری هرچند در پیام خود به وضوح نسبت به واکنش جمهوری اسلامی درمقابل کشته شدن عضو ارشد نیروی قدس سپاه اشاره ای نکرده است اما تاکید او بر اینکه اسراییل باید منتظر “صاعقه های ویرانگر” باشد، می تواند حامل پیام خاص نظامی برای طرف مقابل باشد.

پیش از این در تیرماه سال ۱۳۹۱ سرتیپ پاسدار امیرعلی حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران در پایان مانور موشکی پیامبر اعظم ۳ گفته بود: “ما به هر تهدیدی پاسخ قاطع، کوبنده و پشیمان‌کننده می‌دهیم و در «روز واقعه» موشک‌های سپاه همچون «صاعقه» بر سر دشمنان فرود خواهد آمد.”

فرماندهان نظامی، به ویژه مقامات ارشد سپاه پاسداران آغاز جنگ با اسراییل و در پی آن درگیری با ایالات متحده را در اظهارات خود “روز واقعه” می خوانند وبارها تاکید کرده اند که این “روز” فراخواهد رسید اما زمان و مکان آن بطور مشخص روشن نیست.

از دیگر سو اما تاکید فرمانده کل سپاه بر “صاعقه های ویرانگر” درشرایطی مطرح شده است که در طول چندسال اخیر سپاه پاسداران چندین نوع موشک و پهباد با نام های “صاعقه” تولید کرده است.

موشک های سبک صاعقه۱ و ۲ که موشک های کوتاه برد و سطح به سطح نیمه خودکاراست، قابلیت شلیک شدن از سوی پهبادهای ساخت سپاه را نیز دارد. در کنار این موشک ها نیز سپاه پاسداران موشک های کروز با نام “صاعقه” را نیز تولید کرده و در اختیار دارد.