قدردانی از سپاه به خاطر فرونشاندن آتش فتنه

نویسنده
نازنین کامدار

» سردار جعفری پیام رهبر را ابلاغ کرد:

محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران دیروز در مراسم تودیع و معارفه فرماندهان سپاه محمد رسول‌الله تهران بزرگ “از قدردانی مقام معظم رهبری از اقدامات بسیج و سپاه در فرونشاندن آتش فتنه” خبر داد.

او در حالی از این “قدردانی” خبر داد که بنا بر اخبار رسمی منتشر شده پس از انتخابات، سپاه  و بسیج  بیشترین و اصلی ترین  نقش را در سرکوب اعتراضات مردمی در ماه های گذشته و بازداشت فعالان سیاسی بر عهده داشته اند.

در این مراسم، عبدالله عراقی، فرمانده سابق سپاه محمد رسول الله به دلیل آنچه که “عملکرد درخشان و صادقانه “نامیده شد، مورد تشویق قرار گرفت و به جانشینی فرمانده نیروی زمینی سپاه منصوب شد. سمتی که جعفری علت اعطای آن به عراقی را “کسب تجربه لازم در جریان فتنه اخیر” دانست.

عبدالله عراقی، همان فرماندهی است که در شهریور ماه گذشته در یک کنفرانس مطبوعاتی مدعی شده بود که “در خاموش کردن آتش فتنه اخیر سپاه  ۳۰ درصد از توان خود را به صحنه آورد” و در همان زمان از آمادگی کامل برای “برخورد قاطعانه با سران فتنه” سخن گفت.

“سران فتنه” اصطلاحی است که عوامل وابسته به دولت کودتا از آن برای اشاره به میرحسین موسوی و مهدی کروبی استفاده می کنند. دو رهبر جنبش اعتراض آمیز مردمی که به تازگی نیز با یکدیگر دیدار کرده اند و طی آن از “صف‌آرایی نظامی-امنیتی غیرعادی” ابراز نگرانی کرده اند.

سپاه محمد رسول الله به دلیل ماموریت اش از سوی شورای عالی امنیت ملی در “حفظ امنیت تهران بزرگ” از اهمیت ویژه ای برخوردار است.  این ماموریت بر اساس گفته های  اسماعیل (محمد) کوثری نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در گفت و گو با پارلمان نیوز، خطیر ترین مسئولیت سپاه است.

این نمانده مجلس در گفت و گوی خود با پایگاه خبری وابسته به فراکسیون اقلیت مجلس، همچنین از  نقش این سپاه در مسئول تعقیب و مراقبت نیروهای ملی-مذهبی، سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و جبهه مشارکت در روزهای پس از انتخابات و نیز  بازداشت و بازجویی از فعالان سیاسی پرده برداشته است.

همزمان با انتشار خبر اظهارات فوق، اظهارات عبدالله عراقی فرمانده سابق سپاه محمد رسول الله هم در خبرگزاری فارس بازتاب یافت که هشدار می داد: “هنوز تهدید های نرم وجود دارد و باید بسیج و سپاه خود را برای مقابله با این جنگ جدید آماده کنند”.

 عراقی مجموعه فعالیت های سرکوبگرانه این نیرو در جریان اعتراضات پس از انتخابات را ”انتقال تیپ آل محمد، ساماندهی به درآمدهای بسیج، تجهیز 85 درصد از گردان‌های عاشورا و 200 حلقه طرح صالحین در تهران” دانست و افزود: “درماه‌های اخیر سپاه تهران بزرگ به شدت درگیر اغتشاشات پس از انتخابات بود و ما کمتر می‌توانستیم به مسائل داخلی خود بپردازیم”. او همچنین اقدامات سپاه پس از انتخابات را  ”مدبرانه” دانست. “طرح صالحین”، یکی از برنامه های وسیع بسیج برای “توجیه” اعضای این نهاد نظامی است که شامل آموزش بسیجیان جوان در حلقه های 15 تا 20 نفرهه توسط مدرسان سیاسی و سپاهیان دارای سابقه امنیتی می شود.

 خبرگزاری فارس که مشروح جلسه تودیع و معارفه عراقی و همدانی را منتشر کرده، در بخشی از گزارش خود به سخنان فرمانده اخیر سپاه محمد رسول الله اشاره کرده و به نقل از وی علت پذیرش مسئولیت این سپاه از سوی همدانی را “استخاره خوب” عنوان کرده است. به گزارش فارس، حسین همدانی، قائم مقام حسین طائب در زمان فرماندهی بسیج علت دیگر پذیرش مسئولیت فرماندهی سپاه محمد رسول الله را چنین بیان کرده است: “از آنجا که ایشان(سردار جعفری) منصوب ولی امر مسلمین هستند، اطاعت از ایشان را بر خود واجب دانسته و این مسئولیت را قبول کردم”.

در همین حال، سایت جنبش راه سبز در گزارشی به افشاء نقش عبداله عراقی و حسین همدانی در سرکوب های اخیر پرداخته است.

این سایت با اشاره به سوابق حسین همدانی در سپاه و بسیج، در گزارش خود به جنجالی که پس از ادعای وی مبنی بر “حمایت تسلیخاتی ایران از جنبش های آزادی بخش فلسطین” در سال گذشته بر پا شد، پرداخته و آورده است: “حسین همدانی از دوستان نزدیک محمد علی جعفری فرمانده کل سپاه است. آشنایی و همکاری این دو به دوران جنگ ایران و عراق باز می گردد. در دهه ۷۰ که سردار جعفری فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران بود، همدانی مسئولیت لشگر ۲۷ محمد رسول الله را بر عهده گرفت. پس از آن که جعفری «مرکز راهبردی سپاه» را در سال ۱۳۸۴ تاسیس کرد، بلافاصله همدانی را به سمت معاونت خود در این مرکز منصوب نمود. در سال ۱۳۸۷ نیز سردار جعفری همدانی را به جانشینی فرمانده نیروی مقاومت بسیج منصوب کرد. چند ماه پس از این انتصاب بود که همدانی یک جنجال بین المللی را برای رژیم جمهوری اسلامی آفرید. او طی یک سخنرانی در آبان ۸۷ در شهر همدان اعلام کرد که «جمهوری اسلامی تامین کننده تسلیحات ارتش های آزادی بخش منطقه» است. سردار همدانی همچنین عملیات شهادت طلبانه را از روش های جنگی نیروهای تحت امر خود ذکر کرده، و گفته بود: بسیجیان ما متراکم از انرژی هسته‌ ای هستند که اگر منفجر شود مقاومت جانانه ‌ای را در مقابل متجاوزان ‏به منصه ظهور می ‌رسانند‎.”

 گفتنی است  اظهارات همدانی آنچنان با واکنش منفی  رسانه های بین المللی مواجه شد  که او را مجبور کرد اظهارات خود را تکذیب کند.