فیلترینگ، در مقابل آزادی بیان

نویسنده

» گزارش ال اونیورسو از درگیری حکومت ایران با اینترنت

جمهوری اسلامی یک واحد ویژه در پلیس را برای مبارزه با جرایم کامپیوتری، به ویژه برخورد و تعقیب کسانی که از سایت های با محتویات سیاسی دیدن می کنند، تعیین کرده است. به نظر می رسد که این تمهید به عنوان آخرین راه چاره برای جلوگیری از فعالیت مخالفانی است که به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری اعتراض دارند.

بسیاری از سایت های اینترنتی مخالفان در ایران سانسور شده اند، ولی تعیین واحد ویژه نیروی انتظامی به خوبی نشان می دهد که دولتمردان قصد دارند ضربه شدیدتری به بدنه این جنبش که از پذیرفتن محمود احمدی نژاد به عنوان رییس جمهور سر باز می زند وارد کنند.

دولتمردان به خوبی می دانند که اینترنت یکی از معدود راه هایی است که “جنبش سبز” از آن برای رساندن صدای خود استفاده می کند. اکبر منتجبی، روزنامه نگار اصلاح طلب، با اشاره به اینکه این اقدامات آخرین محدودیت های دولت به جانب رسانه های کشور است اظهار داشت: “مقامات می خواهند این صدا را خاموش کنند.”

جمهوری اسلامی همچنین در اقدامی که به واقع نشان دهنده ادامه نبرد خود با معترضان است، یک دانشجوی فعال را به ۸ سال زندان محکوم کرد. بیش از ۱۰۰ تن از فعالان و چندین شخصیت مهم طرفدار تحولات سیاسی نیز در ماه اوت در ارتباط با مشارکت در توطئه علیه نظام محاکمه شدند.

معترضان طی ماه های ژوئن و ژوئیه به شکلی گسترده به خیابان ها آمدند و تأکید کردند که میرحسین موسوی برنده واقعی انتخابات است. ولی این اعتراضات به شدیدترین شکل توسط نیروهای امنیتی مورد سرکوب قرار گرفت؛ این درحالی است که محدودیت بر مطبوعات و رسانه های ارتباطاتی مانع آن شده که گزارشگران بتوانند از صحنه های به وجود آمده در خیابان ها و همچنین محاکمه دسته جمعی شخصیت های معترض گزارش تهیه کنند.

با این حال، حضور فعالان در اینترنت باعث شد تا مردم همچنان از سرکوب ها و خشونت ها مطلع باشند و در همین راستا، کاربران اینترنتی صفحات خود را دقیقه به دقیقه در سایت های ویدئویی و سایت های اجتماعی مانند توییتر و فیس بوک به روز می کنند.

یکی از تصاویری که به شکل چشمگیری مورد رؤیت مردم در سراسر جهان قرار گرفت، تصویر کشته شدن ندا آقاسلطان، جوان ۲۷ ساله، بود که از فاصله ای نه چندان دور مورد اصابت گلوله قرار گرفت. میلیون ها نفر این تصویر را در اینترنت رؤیت کردند و او اکنون به نماد مخالفت با حکومت جمهوری اسلامی تبدیل شده است.

سرهنگ مهرداد امیدی که فرماندهی واحد ویژه جرایم اینترنتی را برعهده دارد در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که این واحد در مواردی مانند توهین به افراد، نشر اکاذیب و جرایمی از این دست وارد عمل می شود و افراد خاطی را مورد تعقیب قرار می دهد.

 

منبع: ال اونیورسو، ۱۴ نوامبر